Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Accu e-bike zorgt voor problemen en onduidelijkheid

Tuesday 25 July, 2017

Accu’s blijken een bron van problemen en onduidelijkheid onder de gebruikers van een e-bike. De populariteit van de e-bike neemt toe dus dat het aantal meldingen toeneemt, is logisch. Een nieuw ANWB-onderzoek toont aan dat er schrikbarend veel meldingen zijn. Toch is een aantal problemen makkelijk te voorkomen.

De ANWB heeft naar aanleiding van klachten en opmerkingen van haar leden onderzoek gedaan naar de probleemstatus van de accu's. De resultaten liegen er niet om: bijna de helft van de gebruikers van e-bikes heeft weleens problemen ondervonden met de accu.

De meest voorkomende problemen zijn een snel leeg rakende accu en uitval van de accu. Daarnaast ondervinden veel gebruikers problemen met de trapondersteuning en het functioneren van het display, maar of dit aan de accu zelf ligt, is (nog) onduidelijk.

Gebruikers zijn onvoldoende geïnformeerd

Volgens het onderzoek laten veel mensen (bijna 90 procent) zich zeer goed informeren over e-bikes voor zij tot aankoop overgaan. Dit doen zij bij speciaalzaken, via internet, familie en vrienden en andere kanalen. Opvallend, want blijkbaar zijn ze wel op de hoogte over de e-bike, maar niet over de accu. Veel van de ondervraagden kampen namelijk met onzekerheid voor wat betreft de accu van hun fiets. Bij de aanschaf zijn velen niet voldoende geïnformeerd over de levensduur, het belang van een goed onderhouden accu en de kosten – tussen de 300 en 600 euro – die bij vervanging komen kijken.

Daarnaast weten veel mensen niet hoe je diepontlading – het te ver leegrijden van de accu – voorkomt en hoe je de accu moet bewaren als je de fiets langere tijd niet gebruikt. Toch ligt dit voor een belangrijk deel aan de gebruikers zelf. De helft blijkt namelijk de gebruiksaanwijzing van de accu niet te lezen. Blijkbaar leven zij volgens het principe ‘als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding’.

Gebrek aan zekerheid ontmoedigt aankoop tweedehands e-bike

Nu de e-bike al een aantal jaren een bekend fenomeen is in het straatbeeld, neemt ook het aantal te koop aangeboden gebruikte e-bikes toe. Toch is het aantal mensen dat de aanschaf van een tweedehands e-bike overweegt, klein. De voornaamste redenen hiervoor zijn onzekerheid omtrent de accu en het ontbreken van garantie.

Wat te doen bij problemen?

Als je problemen ondervindt bij het gebruik van de e-bike of de accu, dan is het aan te raden om contact op te nemen met de verkoper of leverancier van de fiets. Van de ondervraagden in dit onderzoek heeft ruim twee derde dit gedaan en 69 procent van hen was tevreden of zeer tevreden met de manier waarop het probleem werd opgelost.

De context en verdere informatie

Omdat de e-bike ontzettend populair is, hebben we bij Fietsen123 een speciaal dossier over de e-bike samengesteld. Hierin vind je steeds de meest actuele tips en informatie, waaronder dit:

Bronnen: ANWB & Blauw Research


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Snelmodus VanMoof e-bikes in EU aangepast

Fietsmerk VanMoof gaat de snelheid van nieuwe e-bikes met trapondersteuning tot 32 km/u aanpassen in de EU. De normale e-bikes kunnen straks tot 25 km/u. De e-bikes van VanMoof kun je inste…

Nieuws

Nóg meer comfort op de e-bike: 5 tips

Het comfort van het windje in de rug heeft al heel wat fietsersharten veroverd en met deze vijf tips worden al die rondjes op de e-bike nóg comfortabeler. Zadelpijn - het hóeft niet Wind…

Nieuws

Leasen van e-bikes steeds meer in trek

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Als ook de fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen st…

Nieuws

Filmpje: spectaculaire fietsroute door de stad

Deze fietser rijdt op hoog tempo een spectaculair parcours door smalle steegjes, rakelings langs gebouwen en toeschouwers. Zelfs het maken van sprongen, wheelie's en rijden over steile trap…

Nieuws

Kende u deze 5 verkeersregels al?

Verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten. Wie 15 jaar geleden het rijbewijs heeft gehaald, heeft al flink moeten bijspijkeren: sindsdien is 40% van de wege…