Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Accu en e-bike: zo werkt dat

maandag 8 mei, 2017

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij.

Levensduur

De gemiddelde levensduur van een accu is op dit moment – we schrijven 2018 – nog steeds zo’n drie tot vijf jaar. De ontwikkelingen staan echter niet stil, dus de verwachting is dat er over een paar jaar betaalbare accu’s op de markt zijn die een aanzienlijk langere levensduur hebben. Tot het zover is, ontkomt u er niet aan de accu na drie tot vijf jaar te vervangen of te laten reviseren.

Bewaren en opladen

De accu van de e-bike kunt u het best op een koele, maar niet koude plaats bewaren. Verder geeft de gebruiksaanwijzing veel tips over het onderhoud van de accu – lees deze dus goed. Een algemene raadgeving is de accu niet leeg te rijden, maar onderweg ook even bij te laden.

De Li-ion accu

De meeste e-bikes van nu zijn uitgerust met een lithium-ion-accu. Deze accu’s zijn licht en het zogeheten geheugeneffect treedt bij de Li-ion-accu niet op. Dit betekent dus dat hij geen capaciteit verliest als u hem oplaadt terwijl hij nog niet leeg is. Ook zelfontlading treedt bij de Li-ion-accu maar in geringe mate op. De Li-ion-accu is minder milieubelastend maar wel duurder dan de NiMH-accu.

De NiMH-accu

Bij de NiMH-accu (nikkelmethaalhydride) treedt zelfontlading in sterkere mate op en dit betekent in de praktijk dat deze accu altijd aan de lader moet liggen als u hem niet gebruikt. Verder heeft de NiMH-accu wat sneller last van weersinvloeden – bij koud weer loopt de accu sneller leeg. Ook het geheugeneffect van de NiMH-accu is wat groter dan bij de Li-ion-accu.

LiFePO4-accu

De nieuwste loot aan de accuboom is de lithiumijzerfosfaataccu. Helaas is deze accu nog wel stevig aan de prijs, maar – zo stelt de fabrikant – daar staat tegenover dat de LiFePO4-accu een levensduur van zo’n tien jaar heeft. Bovendien is deze accu sneller opgeladen.

Bron: Consumentenbond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Protest en verdeeldheid door plan verplichte WA-verzekering e-bikes

Als het aan de Europese Commissie ligt, moeten alle e-bikes in Europa WA verzekerd worden. Dit plan leidt tot een stroom van negatieve reacties, onbegrip en verdeeldheid bij verschillende p…

Nieuws

Verbod op appen op de fiets nog massaal genegeerd

Een jaar na het verbod van bellen en appen op de fiets blijkt het gebruik van de telefoon nog steeds een probleem te zijn. Nu de controles onder de dagelijkse handhaving vallen, ziet de pol…

Nieuws

Veel interesse in fiets van de zaak

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?…

Nieuws

De Stijl(volle) fiets

In 1917, 100 jaar geleden, wordt de kunststroming De Stijl opgericht. De kunststroming is vernoemd naar het gelijknamige tijdschrift. Nu is er zelfs een De Stijl-fiets. Kunstenaar en schrij…

Nieuws

E-bike zorgt opnieuw voor omzetstijging in de fietsbranche

En wederom zorgt de e-bike voor mooie omzetcijfers in de fietsbranche. Nieuw is dat de e-bike nu zelfs goed is voor meer dan de helft van de totale omzet uit nieuwe fietsen: 57 procent maar…