Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Accu en e-bike: zo werkt dat

maandag 8 mei, 2017

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij.

Levensduur

De gemiddelde levensduur van een accu is op dit moment – we schrijven 2018 – nog steeds zo’n drie tot vijf jaar. De ontwikkelingen staan echter niet stil, dus de verwachting is dat er over een paar jaar betaalbare accu’s op de markt zijn die een aanzienlijk langere levensduur hebben. Tot het zover is, ontkomt u er niet aan de accu na drie tot vijf jaar te vervangen of te laten reviseren.

Bewaren en opladen

De accu van de e-bike kunt u het best op een koele, maar niet koude plaats bewaren. Verder geeft de gebruiksaanwijzing veel tips over het onderhoud van de accu – lees deze dus goed. Een algemene raadgeving is de accu niet leeg te rijden, maar onderweg ook even bij te laden.

De Li-ion accu

De meeste e-bikes van nu zijn uitgerust met een lithium-ion-accu. Deze accu’s zijn licht en het zogeheten geheugeneffect treedt bij de Li-ion-accu niet op. Dit betekent dus dat hij geen capaciteit verliest als u hem oplaadt terwijl hij nog niet leeg is. Ook zelfontlading treedt bij de Li-ion-accu maar in geringe mate op. De Li-ion-accu is minder milieubelastend maar wel duurder dan de NiMH-accu.

De NiMH-accu

Bij de NiMH-accu (nikkelmethaalhydride) treedt zelfontlading in sterkere mate op en dit betekent in de praktijk dat deze accu altijd aan de lader moet liggen als u hem niet gebruikt. Verder heeft de NiMH-accu wat sneller last van weersinvloeden – bij koud weer loopt de accu sneller leeg. Ook het geheugeneffect van de NiMH-accu is wat groter dan bij de Li-ion-accu.

LiFePO4-accu

De nieuwste loot aan de accuboom is de lithiumijzerfosfaataccu. Helaas is deze accu nog wel stevig aan de prijs, maar – zo stelt de fabrikant – daar staat tegenover dat de LiFePO4-accu een levensduur van zo’n tien jaar heeft. Bovendien is deze accu sneller opgeladen.

Bron: Consumentenbond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsenverkoop daalt, maar omzet stijgt

De verkoop van fietsen is in 2016 gedaald naar het niveau van 1987. Daar staat tegenover dat de omzet een record bereikte - een gevolg van de verkoop van vooral duurdere fietsen. De nieuwe …

Nieuws

Utrecht krijgt digitale informatieborden voor fietsers

Als eerste stad van Nederland krijgt Utrecht een fietsverwijsssysteem. Deze digitale informatieborden zullen op de fietsroutes naar het stationsgebied en de binnenstad tonen waar er nog vri…

Nieuws

Deelfietsen in Nederland

Hoe leuk en vooral ook handig is het om op elk moment een fiets mee te kunnen pakken? Tegenwoordig kent ons land verschillende deelfietssystemen. De bekendste is de ov-fiets, maar er zijn e…

Nieuws

Drie mooie knooppuntenroutes in Limburg

Deze drie fietsroutes via het knooppuntennetwerk in Limburg bieden een afwisselende omgeving, waarvan er twee zelfs aangewezen zijn als Nationaal Park. U fietst door Nationaal Park De Groot…

Nieuws

E-bike blijkt niet gevaarlijker dan gewone fiets

Sinds de opmars van de e-bike zijn er regelmatig berichten verschenen dat ze gevaarlijker zouden zijn dan gewone fietsen en voor meer (zware) ongevallen zorgen. Dit negatieve beeld klopt to…