Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Accu en e-bike: zo werkt dat

maandag 8 mei, 2017

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij.

Levensduur

De gemiddelde levensduur van een accu is op dit moment – we schrijven 2018 – nog steeds zo’n drie tot vijf jaar. De ontwikkelingen staan echter niet stil, dus de verwachting is dat er over een paar jaar betaalbare accu’s op de markt zijn die een aanzienlijk langere levensduur hebben. Tot het zover is, ontkomt u er niet aan de accu na drie tot vijf jaar te vervangen of te laten reviseren.

Bewaren en opladen

De accu van de e-bike kunt u het best op een koele, maar niet koude plaats bewaren. Verder geeft de gebruiksaanwijzing veel tips over het onderhoud van de accu – lees deze dus goed. Een algemene raadgeving is de accu niet leeg te rijden, maar onderweg ook even bij te laden.

De Li-ion accu

De meeste e-bikes van nu zijn uitgerust met een lithium-ion-accu. Deze accu’s zijn licht en het zogeheten geheugeneffect treedt bij de Li-ion-accu niet op. Dit betekent dus dat hij geen capaciteit verliest als u hem oplaadt terwijl hij nog niet leeg is. Ook zelfontlading treedt bij de Li-ion-accu maar in geringe mate op. De Li-ion-accu is minder milieubelastend maar wel duurder dan de NiMH-accu.

De NiMH-accu

Bij de NiMH-accu (nikkelmethaalhydride) treedt zelfontlading in sterkere mate op en dit betekent in de praktijk dat deze accu altijd aan de lader moet liggen als u hem niet gebruikt. Verder heeft de NiMH-accu wat sneller last van weersinvloeden – bij koud weer loopt de accu sneller leeg. Ook het geheugeneffect van de NiMH-accu is wat groter dan bij de Li-ion-accu.

LiFePO4-accu

De nieuwste loot aan de accuboom is de lithiumijzerfosfaataccu. Helaas is deze accu nog wel stevig aan de prijs, maar – zo stelt de fabrikant – daar staat tegenover dat de LiFePO4-accu een levensduur van zo’n tien jaar heeft. Bovendien is deze accu sneller opgeladen.

Bron: Consumentenbond


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: pionieren

Wij waren van plan dit jaar onze reis langs de Elbe van 2016 te voltooien door van Magdeburg naar Cuxhaven te fietsen. Vanwege verplichtingen in Hamburg hebben we echter besloten buiten de …

Nieuws

Nederlandse fietser heeft veel over voor de hobby

Fietsen blijft onverminderd populair in Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders fietst recreatief: tussen mei 2017 en mei 2018 trokken ruim 8 miljoen Nederlanders er voor het plezier …

Nieuws

In plaats van de achteruitkijkspiegel...

Wil je geen achteruitkijkspiegel op je fiets, maar wel kunnen zien wat er achter je gebeurt? Startup Smart Bike komt met de Hexagon - een slim cameraatje met een schat aan handige functies.…

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, m…

Nieuws

Hoezo de trein? Ga gewoon met de fiets het spoor op

Met een beetje handigheid bouwt u het zelf: een constructie om met de fiets het spoor op te kunnen. Zo bent u meteen van die vervelende en hobbelige fietspaden af en stopt u ook nog eens ge…