Elektrische Fietsen

De accu van de e-bike: zo houd je hem fit

dinsdag 10 januari, 2017

Echt lekker van je e-bike genieten doe je met een volle en fitte accu. Met deze tips houd je je accu zo lang mogelijk fit en gezond.

Accu en temperatuur

Bij lagere temperaturen neemt de capaciteit van de accu af. Het gevolg is dat ook de actieradius van je accu onder koude omstandigheden afneemt. Wordt het weer warmer, dan neemt die capaciteit ook weer toe. Belangrijk is dat je de accu in de winter binnenshuis of in elk geval in een ruimte warmer dan 10 graden bewaart. Te warm is trouwens ook funest: accu's houden niet van temperaturen boven de 30 graden.

Laad je je accu onder koude omstandigheden op, houd er dan rekening mee dat dat langer duurt. Beter is het de accu bij kamertemperatuur op te laden.

Als je de accu helemaal leeg hebt gereden, berg deze dan zeker niet op in een koude schuur. Als een lege accu te koud wordt, kan dat leiden tot een permanente afname van de actieradius - de accu raakt dan te leeg (de zogeheten diepontlading). Advies is dus: opbergen en/of opladen bij kamertemperatuur.

Display

Wist je trouwens dat ook het display van je e-bike gevoelig is voor temperatuur? Bij koude temperaturen reageert het display trager dan je gewend bent. Wordt het weer warmer, dan wordt het display ook weer actiever. Om mogelijke beschadiging van het display te voorkomen, kun je ook dit onderdeel van je fiets het beste bij kamertemperatuur bewaren.

Test en revisie

Loopt je accu binnen de kortste keren leeg en heb je het gevoel dat hij niet goed meer oplaadt, dan kun je hem laten testen, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat ook fietsaccu's reviseert (daar zijn er inmiddels heel wat van; Google maar eens op 'revisie e-bike accu'). Als blijkt dat je accu aan vervanging toe is, kun je hem daar ook laten reviseren: de kapotte accucellen worden dan vervangen door nieuwe. Meestal hoef je de kosten van de test niet te betalen als je de accu laat repareren. Natuurlijk kun je ook een originele nieuwe accu aanschaffen, maar dat is wel een dure optie.

Typen accu's

Er zijn verschillende typen accu's op de markt en elk type heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. We zetten ze even voor je op een rijtje:

Ion accu

Als je deze accu, bijvoorbeeld vanwege slecht weer, niet gebruikt, moet je hem wel maandelijks volladen. Het beste is er daarna ook even een stukje mee te gaan rijden. Daarna kun je de accu laten staan, maar let wel op de spanning - een wekelijkse check is absoluut aan te raden. Komt de lading onder de 50%, laad hem dan - bij kamertemperatuur - op en maak er weer even een kort ritje mee. Zo houd je dit type het langst fit.

Ni-Mh accu

Dit type accu ontlaadt bijzonder snel: na een week stilstaan is de actieradius zomaar een kwart minder. De accu kun je het beste bij kamertemperatuur én gekoppeld aan de lader bewaren.

Li-Po accu

Deze accu is ietwat gevoelig voor de al eerder genoemde diepontlading waardoor de accu onherstelbare schade kan oplopen. Ook hier geldt: bewaren en opladen bij kamertemperatuur.

Bron: FietsActief


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Slecht wegdek leidt -meer dan verwacht- aandacht af van het verkeer

Iedereen heeft het wel al eens ervaren: op een fietspad vol putten en bulten concentreert u zich vooral op het fietspad zelf, dan op de omgeving. Uit een recent onderzoek van de Universitei…

Nieuws

Minder boetes voor fietsen zonder licht

Vorig jaar zijn er in totaal 25.733 fietsers bekeurd voor het rijden zonder licht. Dat is een flinke daling ten op zichte van het jaar daarvoor, toen werden er nog 44.372 boetes uitgeschrev…

Fietsvakanties

Het mooiste van Bretagne op de fiets

Bretagne kent een goed fietsroutenetwerk en het gebied leent zich dan ook prima voor mooie verkenningstochten. Naast de Voies Vertes lopen er ook nog drie langeafstandsroutes door Bretagne:…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Wat neemt u mee?

Ik ga op pelgrimstocht en ik neem mee... Tja, wat neemt u eigenlijk mee? Of beter gezegd: wat neemt u níet mee? Iedere kilo op de fiets is er een die u op eigen kracht moet ‘meetrappen’, du…

Nieuws

Fietsknooppunten doorgetrokken naar de Duitse grensstreek

Tussen het Nederlandse knooppuntensysteem en het Duitse systeem met routebordjes - met plaats van bestemming, richting en afstand - is een geleidelijke overgang gecreëerd. Het Duitse g…