Logo Fietsen123

Nieuws

Een tweedehands e-bike: doen of niet doen?

dinsdag 21 februari, 2017

Met de nog altijd toenemende populariteit van de e-bike neemt ook het aantal tweedehands e-bikes toe. Maar is het verstandig, een tweedehands e-bike kopen? Soms wel, soms niet.

Ja, een nieuwe e-bike heeft zo zijn voordelen: de fiets beschikt over de nieuwste techniek, de motor is over het algemeen wat sterker, de software is nieuw en de accu staat nog helemaal aan het begin van zijn levenscyclus. Maar ja, het aanbod tweedehands e-bikes is ook interessant.

Accu

De accu is het meest kwetsbare onderdeel van de e-bike: die gaat gemiddeld maar zo’n vijf jaar mee, of je er nu veel of weinig mee fietst. Dat heeft alles te maken met de materialen waarvan de accu is gemaakt: die reageren met elkaar en dat zorgt ervoor dat de werking langzaam maar zeker minder wordt. Wil je een tweedehands e-bike kopen, dan is de leeftijd van de accu dus van belang. Een nieuwe accu is namelijk niet goedkoop: reken op 300 tot 700 euro – afhankelijk van het merk. Dit bedrag moet je optellen bij wat je voor de tweedehands e-bike betaalt.

Van een aantal merken kan de fietsenmaker de staat van de accu uitlezen door deze aan een computer te koppelen. Koop je een tweedehands e-bike bij een particulier, vraag dan of je de accu door een fietsenzaak mag laten testen. Dan weet je in elk geval wat de accu nog waard is.

Revisie

Een alternatief voor een nieuwe accu is er ook: de revisie. Er zijn steeds meer bedrijven die zich in het reviseren van de fietsaccu hebben gespecialiseerd en het kan de moeite zijn daar te vragen wat de revisie kost. Overigens zit hier nog wel een addertje onder het gras, want niet alle fietsenmerken hebben reviseerbare accu’s. Een aantal merken heeft in de software een beveiliging ingebouwd, waardoor de fiets alleen met originele accu’s werkt.

Garantie

Koop je een tweedehands e-bike, dan heb je in principe geen garantie. Sommige fietshandelaars - zoals de bij BOVAG aangesloten fietsenwinkels – doen het inmiddels anders, maar dan nog geldt de garantie meestal niet voor de accu.

Proefrit

Heb je een tweedehands e-bike op het oog, maak er dan in elk geval een lange proefrit mee. Vraag om een volgeladen accu en kijk hoe deze zich gedurende de proefrit gedraagt: loopt hij snel leeg of niet? Een accu die snel leegloopt, loopt tegen het einde van zijn levensduur. Check tijdens de proefrit ook of alle versnellingen soepel werken.

Overige onderdelen

Los van de accu moet je natuurlijk ook de andere onderdelen van de fiets goed nalopen: werkt de motor geruisloos, doen de remmen het goed, hoe zien de remblokjes eruit, zijn zadel en handvatten in goede staat, zijn stuur en zadel makkelijk in hoogte te verstellen, is de fiets roestvrij, zitten er geen slagen in de wielen, werkt de verlichting nog?

Als alle onderdelen er nog goed uitzien en ook de accu nog wel wat jaren meekan, dan is een tweedehands e-bike zeker het overwegen waard. Houd echter altijd in je achterhoofd dat je de accu op een dag moet vervangen, hoewel dat uiteindelijk ook voor de accu van een nagelnieuwe e-bike geldt.

Bronnen: BOVAG, Consumentenbond, Fietsersbond


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Nieuws

Wat weet u over het eigen risico? Test uzelf

Bijna een derde van de Nederlanders betaalt voor zorg waarvan hij niet wist dat dit onder het eigen risico viel, aldus onderzoeksbureau Markteffect. Hoe is het met uw kennis van het eigen r…

Blog

Bert blogt: Donauradweg - van Donaueschingen naar Passau

De Donauradweg is niet alleen maar op het gemakje peddelen, ontdekte blogger Bert Vester. Een verslag vol zweetdruppels, maar wat was het schitterend! Eind augustus begonnen Margaret en ik …

Nieuws

RAI wil meer aandacht voor fietsdiefstal

Jaarlijks verwisselen er in ons land ruim 600.000 fietsen onvrijwillig van eigenaar. De diefstal van fietsen wordt een steeds serieuzere zaak en moet daarom hoger op de politieke agenda kom…

Nieuws

Aantal Nederlandse fietsongevallen in het buitenland neemt toe

De VHD Alarmcentrale krijgt steeds meer meldingen binnen van fietsongevallen in het buitenland. Niet alleen vallen Nederlanders vaker, ook is het letsel vaak ernstiger. De oorzaken lopen ui…