Nieuws

Fietsdeelsystemen in Europa

dinsdag 22 november, 2016

In bijna alle grote Europese steden kom je ze tegen: de sightseeingbussen die je in relatief korte tijd langs de hoogtepunten van de stad rijden. Maar het kan ook anders: met de fiets! In je eigen tempo de stad verkennen en stoppen waar en wanneer je daar zin in hebt. We geven je een overzicht van de fietsdeelsystemen in Europese steden.

Berlijn – Call a Bike en LIDL-BIKES

Berlijn is uitstekend per fiets te bekijken: op je gemakje langs de vele bezienswaardigheden en langs plekken waar je met de sightseeingbus niet eens komt. Op dit moment heeft Berlijn één fietsdeelsysteem, maar in 2017 komt er een tweede bij.

Call a Bike

Het fietsdeelsysteem Call a Bike wordt uitgevoerd door de Deutsche Bahn. Verspreid over Duitsland staan deze fietsen op ruim 100 ICE stations en onder andere in Berlijn vind je de fietsen door de hele stad. Het mooie van dit systeem is het feit dat er geen vaste stations zijn: je kunt een fiets vrijwel overal neerzetten en ophalen. Om dit te doen, hoef je alleen de instructies op de fiets op te volgen en een nummer te bellen. Dit verklaart dan ook de naam van het fietsdeelsysteem. Er zijn twee mogelijke tarieven: een basisprijs van €1 per half uur met een maximumprijs van €15 per dag en een jaarabonnement waarbij elk eerste half uur gratis is en er een lagere maximum dagprijs geldt.

LIDL-BIKES

Dit fietsdeelsysteem start in 2017 en wordt het grootste fietsdeelsysteem van Duitsland. De naam is ontleend aan de projectsponsor: Lidl. Hoe dit systeem precies zal gaan werken, is nog niet bekend, maar er worden in elk geval 3.500 fietsen beschikbaar gesteld. De fietsen zullen geen vaste stations hebben.

Keulen – KVB en Call a Bike

Keulen kent twee fietsdeelsystemen: KVB en Call a Bike. Ga met een van deze fietsen langs de Dom van Keulen en andere bezienswaardigheden of maak een fietstochtje langs de Rijn.

Call a Bike

Het fietsdeelsysteem Call a Bike wordt uitgevoerd door de Deutsche Bahn. Verspreid over Duitsland staan deze fietsen op ruim 100 ICE stations en onder andere in Keulen vind je de fietsen door de hele stad. Het mooie van dit systeem is het feit dat er geen vaste stations zijn: je kunt een fiets vrijwel overal neerzetten en ophalen. Om dit te doen, hoef je alleen de instructies op de fiets op te volgen en een nummer te bellen. Dit verklaart dan ook de naam van het fietsdeelsysteem. Er zijn twee mogelijke tarieven: een basisprijs van €1 per half uur met een maximumprijs van €15 per dag en een jaarabonnement waarbij elk eerste half uur gratis is en er een lagere maximum dagprijs geldt.

KVB

Naast Call a Bike is er nog een tweede fietsdeelsysteem in Keulen: KVB. In tegenstelling tot Call a Bike hebben de KVB-fietsen wel stations, maar deze zijn goed verspreid over de stad en bevatten ongeveer 1.000 fietsen. De kosten zijn €1 per half uur met een maximumprijs van €9 per dag. Het huren van de fietsen kan zowel via de boordcomputer van de fiets als via een speciale KVB-app.

Kopenhagen – Bycyklen

Kopenhagen is een van de grootste fietssteden van Europa en kan zich wat dat betreft dan ook meten met Amsterdam. Het is dus niet verwonderlijk dat de stad een uitgebreid fietsdeelsysteem heeft: Bycyklen. De deelfietsen van Kopenhagen vallen op: het zijn e-bikes met trapondersteuning tot 24 kilometer per uur en een op het stuur ingebouwd tablet. Registreren voor het fietsdeelsysteem kan via de website of via deze tablets. De tablets kunnen je bovendien tijdens het fietsen naar het dichtstbijzijnde station leiden. Er zijn twee prijsstellingen: een maandabonnement voor 70 DKK waarmee je het eerste half uur gratis fietst en daarna 6 DKK per uur betaalt of een eenmalig gebruik van 25 DKK per uur. Fietsen mogen bij volle stations worden achtergelaten, maar dan moet het station wel echt vol zijn, anders wordt er 50 DKK in rekening gebracht.

Londen – Santander Cycles

In Londen kun je als toerist gebruikmaken van Santander Cycles. De werking is eenvoudig: bij een terminal kun je met behulp van je bankpas of creditcard een fiets huren. Je krijgt dan een geprinte code die je moet intoetsen op de fiets. Let op: de code is slechts 10 minuten geldig en werkt alleen bij fietsen bij het station waar je je aanmeldt. Het gebruik van de fiets kost £2 en dan is het eerste half uur van de rit gratis. Daarna betaal je £2 voor elk half uur extra. De fietsen hebben geen slot dus je kunt ze niet tijdelijk parkeren om een gebouw te bezichtigen of een winkel te bezoeken.

Madrid – BiciMAD

Ook in Madrid kun je fietsen en wel met de ruim 2.000 deelfietsen van BiciMAD. Net als in Kopenhagen gaat het om e-bikes met trapondersteuning; erg handig in een heuvelachtige stad als Madrid. Voor langdurig gebruik is er het jaarabonnement waarmee je het eerste half uur fietst voor €0,50 en de daaropvolgende anderhalf uur voor €0,60. Daarna gaat het tarief omhoog naar €4 per uur - een manier om mensen te ontmoedigen de fiets langer te gebruiken dan nodig. Een kaart voor gebruik van één, drie of vijf dagen is geschikt voor een kort verblijf, maar wel wat duurder: het eerste uur kost €2 en daarna gaat het naar €4 per uur. Wel krijg je een bonus van 10 eurocent als je de fiets ophaalt bij een station dat nog voor 70 procent vol staat of terugzet bij een station dat nog maar voor 30 procent gevuld is. Om de stations te vinden, is er overigens een speciale app gemaakt.

Parijs – Vélib’

In Parijs is fietsen enorm in opkomst. Er worden veel fietspaden aangelegd en de fietsende Parijzenaar is inmiddels een dagelijks terugkerend fenomeen. Velib’ heeft bijna 24.000 fietsen in beheer en beschikt over een uitstekend netwerk van fietsstations. Dag- en weekkaarten zijn verkrijgbaar op de website van Velib’ en bij veel stations. Via de website kun je een jaarabonnement afsluiten. Een dagkaart kost slechts €1,70. De eerste 30 minuten van een rit zijn dan gratis en daarna betaal je een oplopend tarief per half uur extra: het eerste half uur extra kost €1, het tweede €2 en elk half uur daarna kost €4. Om de fiets te gebruiken hoef je slechts de instructies bij het fietsstation op te volgen.

Wenen – Citybike

In Wenen vind je ongeveer 120 stations voor ruim 1.500 Citybike-deelfietsen. Het registreren kost eenmalig €1 en doe je via de website of bij de terminals op de stations. Met je bankpas of creditcard kun je hierna een beschikbare fiets huren. Het eerste uur fiets je gratis, het tweede uur kost €1, het derde uur €2 en elk uur daarna €4. Bij onderbrekingen van meer dan 15 minuten kun je weer profiteren van het eerste uur gratis fietsen. Een fiets mag maximaal 120 uur in je bezit zijn. Als de fiets tegen die tijd nog niet is teruggebracht, dan wordt er een prijs van €600 in rekening gebracht.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Cool uitje: genieten tijdens een fietstocht in de winter

Een fietstocht maken ligt in de winter wat minder voor de hand, maar het kan zeer de moeite waard zijn. Goed voorbereid kunt u al fietsend mooie winterlandschappen ontdekken. Rijp aan de bo…

Nieuws

Maak uw fiets winterklaar, 25 handige tips

Of u nu uw fiets in de winter wilt blijven gebruiken of hem voor de wintermaanden wilt stallen, in beide gevallen zult u uw fiets even moeten nalopen om deze ‘winterklaar’ te ma…

Nieuws

Vier de lente met drie mooie paasroutes

Eindelijk is het weer tijd om er lekker opuit te trekken met uw (elektrische) fiets: het weer wordt beter, de dagen langer. Geniet daarom van de eerste zonnestralen na een lange winterstop.…

Nieuws

Steeds meer gevaarlijke fietsen verwijderd

Gemeente Utrecht verwijderde in 2015 bijna 11.000 gevaarlijk gestalde fietsen. Er zijn in het afgelopen jaar minder fietsen weggeknipt door door de gemeente. Maar het aantal gevaarlijk gest…

Nieuws

Oudere fietser is minder stabiel

Fietsers schatten hun eigen rijgedrag hoger in dan tests in het veld aantonen en de oudere fietser is minder stabiel dan zijn jongere evenknie. Dat toont een langlopend onderzoek naar de ve…