Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Frankrijk

donderdag 31 mei, 2018

Parijs is natuurlijk een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Frankrijk, maar ook een aantal andere Franse steden trekken veel bezoekers. Je kunt ze prima met een deelfiets verkennen.

Bordeaux: V3

Verspreid over de historische stad Bordeaux liggen verschillende stations waar je de V3, het fietsdeelsysteem van de stad, kunt huren. Een ticket voor 24 uur kost je €1,60. Hiermee fiets je het eerste halfuur gratis. Daarna betaal je €2 per uur.

Lyon: Vélo’v

In Lyon bestaat sinds 2005 het fietsdeelsysteem Vélo’v. Naast een abonnementsvorm kun je hier als toerist ook een dagticket kopen, waarmee je op eigen gelegenheid de stad kunt verkennen. Verspreid over de stad vind je 348 stations, waar je een fiets mee kunt nemen en terugbrengen. Hiervoor moet je je wel aanmelden via de Vélo’v-app. Vervolgens kies je een fiets uit en volg je de instructies. Het kost je €1,50 om een dag lang gebruik te kunnen maken van de fietsen. Het eerste half uur zit bij deze prijs inbegrepen. Daarna betaal je €1 voor het eerstvolgende halfuur en vervolgens €1,50.

Marseille: Le Vélo

Marseille is een prachtige stad om met de fiets te bezoeken. Rustig trappend langs de verschillende bezienswaardigheden met de mediterrane wind door je haren. Pas echter wel op voor auto’s en voetgangers, want je deelt de weg namelijk met hen. Door de hele stad vind je ruim 130 stations van Le Vélo, waar je kunt inloggen bij de terminal. Hier kun je een fiets kiezen, waarna je die fiets met de ontvangen code kunt ontgrendelen. Bij het terugzetten van de fiets krijg je een geluidssignaal en een groen lampje om aan te tonen dat de fiets vergrendeld is. Een weekkaart kost je €1, waarna je elk eerste halfuur gratis kunt fietsen. Daarna betaal je €1 per halfuur.

Nice: Vélo Bleu

Overal in Nice vind je de Vélo Bleu, de blauwe fietsen die door iedereen gebruikt kunnen worden om langs de prachtige Côte D’Azur te fietsen. Ze zijn verspreid over ruim 175 stations, waar je als toerist dag- en weekkaarten kunt kopen. Deze kosten respectievelijk €1,50 en €5. Zoals bij de meeste andere deelfietssystemen, is ook hier het eerste halfuur gratis. Het tweede halfuur kost €1 en daarna betaal je €2 per uur.

Parijs: Vélib’

In Parijs is fietsen enorm in opkomst. Er worden veel fietspaden aangelegd en de fietsende Parijzenaar is inmiddels een dagelijks terugkerend fenomeen. Velib’ heeft bijna 24.000 fietsen in beheer en beschikt over een uitstekend netwerk van fietsstations. Dag- en weekkaarten zijn verkrijgbaar op de website van Velib’ en bij veel stations. Via de website kun je bovendien een jaarabonnement afsluiten. Een dagkaart kost €5 en een weekkaart €15. De eerste 30 minuten van een rit zijn dan gratis en daarna betaal je €1 per halfuur extra. Kies je voor een e-bike, dan liggen de kosten per halfuur €1 hoger. Om de fiets te gebruiken hoef je slechts de instructies bij het fietsstation op te volgen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietspaden niet alleen meer voor de fiets

Tegenwoordig moet de fietser het fietspad met veel meer andere gebruikers delen. Bakfietsen, snorfietsen, wielrenners en e-bikes zijn in het straatbeeld verschenen. Niet veel jaren geleden…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Alleen of met anderen?

U weet welke route u wilt volgen en u weet hoeveel kilometer u voor de boeg hebt. U bent misschien zelfs al in training. Maar weet u ook al of u alleen of met een fietsmaatje gaat? Een be…

Nieuws

Met speciale antilekvloeistof nooit meer een lekke fietsband

Kan een lekke fietsband zichzelf repareren? Anton Kruitwagen uit Deurne ontwikkelde een goedje dat je preventief in de band gespoten wordt. Wanneer u dan onverhoopt door een spijker rijdt, …

Nieuws

De leukste dorpjes en historische plekjes

Vlaanderen is de noordelijke deelstaat van België. België - met Brussel als hoofdstad - wordt ook wel de poort naar Europa genoemd. Maar binnen deze poort van Europa is ook genoeg…

Nieuws

Nieuw fietsinitiatief: Geef elkaar de ruimte

Het aantal fietsers blijft stijgen, de snelheidsverschillen worden groter en de diversiteit op het fietspad neemt toe. Waar we vroeger voor onze rust een rondje gingen fietsen is tegenwoord…