Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsdeelsystemen in België en Luxemburg

donderdag 31 mei, 2018

In België zijn er een aantal steden met een eigen fietsdeelsysteem. Welke ga jij op de fiets verkennen: Antwerpen, Brussel of het minder bekende – maar niet minder mooie – Namen? Maar ook Luxemburg is prima met een deelfiets te verkennen.

Antwerpen: Velo

Antwerpen is een van de populairste steden van België en zeer goed per fiets te bezichtigen. Bijvoorbeeld met Velo, het fietsdeelsysteem van de stad. Rond de Singel en de Linkeroever vind je verschillende stations waar je fietsen kunt meenemen en stallen. Bij een station toets je de twee codes op je pas in, waarna je het slotnummer van je fiets te zien krijgt. Bij het terugbrengen, plaats je de fiets in een leeg slotwaar een groen lampje brandt. Wacht tot het lampje stopt met knipperen en controleer of de fiets goed vast staat. Toets bij de terminal je twee codes weer in en wacht tot je de melding krijgt dat je de fiets goed hebt teruggebracht. Een dagkaart kost €4 en een weekkaart €10. Hiermee rijd je het eerste half uur gratis. Het tweede halfuur betaal je €0,50, het derde halfuur €1 en daarna €5 voor elk begonnen uur.

Brussel: Villo!

In de Europese hoofdstad wordt veel gefietst en er komen veel toeristen. Niet geheel onverwacht heeft Brussel dan ook een eigen fietsdeelsysteem: Villo!. Verspreid over de stad staan stations waar je de fietsen kunt ophalen of stallen. Hier kun je je met een abonnementskaart of 1- of 7-daags ticket aanmelden voor een fiets. Om een fiets terug te zetten, moet je de fiets aan een paal vergrendelen. Als je een geluidssignaal hoort en een lampje ziet branden, dan staat de fiets goed. Een dagticket kost €1,60 en een weekticket €7,90. Het eerste halfuur is daarmee gratis. Het tweede halfuur kost €0,50 en daarna loopt de prijs op: €1 voor het tweede uur, waarna de prijs oploopt naar €2.

Namen: Li Bia Vélo

Namen (Namur) is de hoofdstad van het Waals gewest. De stad heeft een prachtig historisch centrum en ligt in een mooie omgeving aan de Maas. Hier vind je het fietsdeelsysteem Li Bia Vélo. Met een dag- of weekkaart meld je je aan bij een terminal en kun je een fiets kiezen. Zoek deze fiets op en druk op de knop bij het fietsslot. Om een fiets terug te brengen, zet je een fiets terug en wacht je tot je een geluidssignaal hoort en een lampje ziet branden. Voor een dag- of weekkaart betaal je respectievelijk €1 en €3. Hiermee kun je het eerste halfuur gratis rijden. Het volgende halfuur kost je €0,50 en het derde halfuur €1. Daarna betaal je €2 per half uur.

Luxemburg – Velóh

De mooie en compacte stad Luxemburg heeft een eigen deelfietssysteem: Velóh. In ruim 75 stations staan enkele honderden fietsen, die je met een weekabonnement kunt huren. Hiervoor meld je je aan bij de terminal bij een station en volg je de instructies op. Voor een weekabonnement betaal je €1. Na het eerste halfuur gratis fietsen, betaal je €1 per extra uur met een maximum van €5 per dag.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Acht tips voor een groter bereik

Aan de capaciteit van je accu kun je weinig veranderen, maar door de manier waarop je met je e-bike omgaat, kun je je bereik wel zo groot mogelijk maken. Acht tips! Efficiënt schakelen D…

Nieuws

Bert blogt: Eifelse avonturen

Rondom het laatste weekend van mei hebben mijn vrouw Margaret en ik een paar dagen in de Eifel gefietst. Ik had mijn zinnen gezet op de veelgeroemde Vennbahn Radweg, een 125 km lang voormal…

Nieuws

fietsroutetip: Zuiderzeemuseum (53 km)

Fiets met zicht op het IJsselmeer en bezoek onderweg het Zuiderzeemuseum. Fietsen.123 heeft voor u een fietsroute samengesteld die langs dit bijzondere museum komt. Vanuit Hoorn, waar zich …

Nieuws

Duitsers fietsen het liefst in Nederland

Nederland is weer uitgeroepen tot de favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen voor Duitse fietsers. Dit heeft de Duitse fietsclub ADFC bekend gemaakt. Voorgaande jaren waren Oostenrijk, …

Nieuws

Het snelfietspad: duur, maar de moeite waard

Nederland heeft inmiddels al honderden kilometers aan snelfietspaden. Ze zijn een veilige manier om snel op je bestemming te komen, maar veel snelfietspaden komen niet verder dan de tekenta…