Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsdeelsystemen in België en Luxemburg

donderdag 31 mei, 2018

In België zijn er een aantal steden met een eigen fietsdeelsysteem. Welke ga jij op de fiets verkennen: Antwerpen, Brussel of het minder bekende – maar niet minder mooie – Namen? Maar ook Luxemburg is prima met een deelfiets te verkennen.

Antwerpen: Velo

Antwerpen is een van de populairste steden van België en zeer goed per fiets te bezichtigen. Bijvoorbeeld met Velo, het fietsdeelsysteem van de stad. Rond de Singel en de Linkeroever vind je verschillende stations waar je fietsen kunt meenemen en stallen. Bij een station toets je de twee codes op je pas in, waarna je het slotnummer van je fiets te zien krijgt. Bij het terugbrengen, plaats je de fiets in een leeg slotwaar een groen lampje brandt. Wacht tot het lampje stopt met knipperen en controleer of de fiets goed vast staat. Toets bij de terminal je twee codes weer in en wacht tot je de melding krijgt dat je de fiets goed hebt teruggebracht. Een dagkaart kost €4 en een weekkaart €10. Hiermee rijd je het eerste half uur gratis. Het tweede halfuur betaal je €0,50, het derde halfuur €1 en daarna €5 voor elk begonnen uur.

Brussel: Villo!

In de Europese hoofdstad wordt veel gefietst en er komen veel toeristen. Niet geheel onverwacht heeft Brussel dan ook een eigen fietsdeelsysteem: Villo!. Verspreid over de stad staan stations waar je de fietsen kunt ophalen of stallen. Hier kun je je met een abonnementskaart of 1- of 7-daags ticket aanmelden voor een fiets. Om een fiets terug te zetten, moet je de fiets aan een paal vergrendelen. Als je een geluidssignaal hoort en een lampje ziet branden, dan staat de fiets goed. Een dagticket kost €1,60 en een weekticket €7,90. Het eerste halfuur is daarmee gratis. Het tweede halfuur kost €0,50 en daarna loopt de prijs op: €1 voor het tweede uur, waarna de prijs oploopt naar €2.

Namen: Li Bia Vélo

Namen (Namur) is de hoofdstad van het Waals gewest. De stad heeft een prachtig historisch centrum en ligt in een mooie omgeving aan de Maas. Hier vind je het fietsdeelsysteem Li Bia Vélo. Met een dag- of weekkaart meld je je aan bij een terminal en kun je een fiets kiezen. Zoek deze fiets op en druk op de knop bij het fietsslot. Om een fiets terug te brengen, zet je een fiets terug en wacht je tot je een geluidssignaal hoort en een lampje ziet branden. Voor een dag- of weekkaart betaal je respectievelijk €1 en €3. Hiermee kun je het eerste halfuur gratis rijden. Het volgende halfuur kost je €0,50 en het derde halfuur €1. Daarna betaal je €2 per half uur.

Luxemburg – Velóh

De mooie en compacte stad Luxemburg heeft een eigen deelfietssysteem: Velóh. In ruim 75 stations staan enkele honderden fietsen, die je met een weekabonnement kunt huren. Hiervoor meld je je aan bij de terminal bij een station en volg je de instructies op. Voor een weekabonnement betaal je €1. Na het eerste halfuur gratis fietsen, betaal je €1 per extra uur met een maximum van €5 per dag.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Ervaring met de Giant Prime E+1 elektrische fiets?

Heeft u een Giant Prime E+1? Wij zijn erg benieuwd naar uw praktijkervaring met deze fiets. Lees de beoordelingen van anderen of plaats uw eigen beoordeling om anderen van dienst te kunnen …

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: zo doe je dat!

Santiago de Compostela is het beroemdste bedevaartsoord van de wereld. Jaarlijks trekken honderdduizenden gelovigen naar de Galicische hoofdstad om het graf van de apostel Jacobus te bezoek…

Nieuws

Prijswinnaars fietsarrangement Berghotel Amersfoort bekend

Heeft u onlangs meegedaan met de prijsvraag waarbij u kans maakte op een fietsarrangement bij Berghotel Amersfoort? Dan vindt u hieronder de winnaars: Dhr H Duizendstra, WolvegaDhr M Kremer…

Nieuws

Fietsen: een blik op de toekomst

De laatste jaren heeft de fiets een enorme transformatie ondergaan: nadat het ontwerp van de fiets bijna 200 jaar lang in grote lijnen hetzelfde is gebleven, heeft fietsinnovatie de laatste…

Fietsvakanties

Bretagne op de e-bike

Hoewel Bretagne voor Franse begrippen vlak is, is de regio in vergelijking met Nederland op z’n minst heuvelachtig te noemen. Fietsen in Bretagne vergt dan ook kracht in de kuiten – of een …