Om de kaart te kunnen gebruiken heeft Google Maps je toestemming nodig voor het plaatsen van cookies. Deze worden geplaatst om bijvoorbeeld het in- of uitzoomniveau te onthouden en statistieken met betrekking tot het gebruik op te slaan. Bij het laden van de kaart ga je akkoord met Google Map's privacybeleid.
35 Km (± 2:20
) | Noord-Brabant | Het weer op de route
0
°C0bft
Luchtwachttorens hielden vijandelijke vliegtuigen in de gaten.
Luchtwachttorens, zoals die bij knooppunt 71 bij Bladel, zijn een bijzonder overblijfsel uit de tijd van de Koude Oorlog. In de jaren 50 en 60 was de techniek nog niet voldoende ontwikkeld om laagvliegende vijandelijke (Russische) straaljagers te spotten. De radarapparatuur was daar in die tijd nog niet geschikt voor. Om toch tijdig vijandelijke vliegtuigen waar te nemen, werd er door het Korps Luchtwachtdienst van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht een netwerk van 276 uitkijkposten gebouwd. Een deel van deze uitkijkposten werd ingericht op gebouwen als fabrieken, een ander deel werd speciaal voor dit doel gebouwd als luchtwachttoren. Om de kosten te drukken, werden ze gemaakt van beton, ijzer en hout. Luchtwachttoren 8C1 bij Bladel is een mooi voorbeeld van zo’n toren. Door de verbetering van radar werden deze torens in de loop van de jaren 60 overbodig.
Fietsen123 maakt gebruik van de routeplanner van de Fietsersbond en is niet verantwoordelijk voor tussentijdse wijzigingen in het Nederlandse fietsknooppuntennetwerk.
Meldingen over ontbrekende of beschadigde fietsknooppuntborden kunt u kwijt op de website meldpuntroutes.nl.
Kloppen de nummers van de knooppunten niet? Dan kunt u dat melden bij de Fietsersbond.
Meer informatie over het beheer en het onderhoud van de Nederlandse fietsknooppunten vindt u in dit artikel: Fietsen met knooppunten: soms gaat het mis.