Logo Fietsen123

Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

donderdag 17 augustus, 2017

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike?

De kop boven dit artikel klopt natuurlijk niet helemaal, want de speed pedelec is óók een e-bike. Om het nog wat verwarrender te maken: de speed pedelec wordt ook wel snelle e-bike of high speed e-bike genoemd. Verschillen tussen beide fietsen zijn er echter wel degelijk.

Snelheid

Laten we eerst eens naar de snelheid kijken, want daarmee hebben we meteen het belangrijkste verschil te pakken. De speed pedelec heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, terwijl de e-bike maximaal 25 kilometer per uur haalt. In de praktijk rijden de meeste speed pedelec-berijders overigens zo’n 35 km.

Regelgeving

Rond de speed pedelec geldt nogal wat regelgeving. Vanwege de snelheid van de speed pedelec heeft de wetgever bepaald dat deze fiets onder dezelfde regelgeving als bromfietsen valt. Dit zijn concreet de regels waaraan (de berijder van) de speed pedelec moet voldoen:

  • Een geel bromfietskenteken
  • Een WA-verzekering
  • De berijder is minstens 16 jaar
  • Bromfietsrijbewijs (wordt automatisch bijgeschreven op het autorijbewijs of motorrijbewijs)
  • Een achteruitkijkspiegel op het stuur
  • Een speed pedelec- of bromfietshelm
  • Is het fietspad voor bromfietsen verboden terrein, dan moet de speed pedelec de rijbaan op
  • Maximumsnelheid op de rijbaan: 45 km/uur
  • Maximumsnelheid op het (brom)fietspad buiten de bebouwde kom: 40 km/uur
  • Maximumsnelheid binnen de bebouwde kom: 30 km/uur

Bovenstaande regels gelden niet voor (de berijder van) de e-bike.

Helm speed pedelec

Vanwege de snelheid van de speed pedelec voldoet de reguliere fietshelm niet; de berijder is dan ook verplicht een speciale helm te dragen. Deze speed pedelec-helm biedt een betere bescherming bij hogere valsnelheden en schermt een groter deel van het hoofd af. De speed pedelec-helm moet aan een zogeheten NEN-normering voldoen. Berijders van een e-bike zijn niet verplicht een helm te dragen.

Trapondersteuning

Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec werken met een motor die voor trapondersteuning zorgt. Het verschil zit ‘m erin dat de trapondersteuning van de e-bike stopt bij 25 km/uur, terwijl die van de speed pedelec tot 45 km/uur ondersteunt. Voor beide fietsen geldt dat de fietser zelf flink moet trappen om die maximumsnelheden ook daadwerkelijk te bereiken.

Accu

Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec beschikken over een oplaadbare accu die de motor voedt. De actieradius wordt bepaald door de grootte van de accu – net als bij de e-bike dus.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuw wereldrecord voor vrouwen: 365 km fietsen in zes uur

365 kilometer, dat is sinds zaterdag het wereldrecord over 6 uur fietsen voor vrouwen. Nieuwe recordhoudster is de Nijmeegse Ellen van Vugt. Ze fietste op een racebaan in de buurt van Aken …

Nieuws

Een op de vijf fietsers vindt fietsen onveilig

De Nationale Fiets Telweek 2017 vond plaats van 18 tot en met 24 september. Nu de resultaten bekend zijn, vallen een aantal zaken op: Een op de vijf deelnemers vindt fietsen in Nederland on…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De terugreis

Hoewel u misschien nog maar net bent begonnen met de voorbereidingen voor uw fietstocht naar Santiago de Compostela, komt er ook een dag waarop uw pelgrimage is volbracht. En dan? Nog een…

Nieuws

Accu e-bike zorgt voor problemen en onduidelijkheid

Accu’s blijken een bron van problemen en onduidelijkheid onder de gebruikers van een e-bike. De populariteit van de e-bike neemt toe dus dat het aantal meldingen toeneemt, is logisch. Een n…

Nieuws

De 105-jarige die op een fiets zat...

... en een wereldrecord verbrak. Op de wielerbaan in de Franse plaats Saint-Quentin-en-Yvelines heeft de 105-jairge Robert Marchand het werelduurrecord in de categorie 105 jaar en ouder ver…