Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

donderdag 17 augustus, 2017

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike?

De kop boven dit artikel klopt natuurlijk niet helemaal, want de speed pedelec is óók een e-bike. Om het nog wat verwarrender te maken: de speed pedelec wordt ook wel snelle e-bike of high speed e-bike genoemd. Verschillen tussen beide fietsen zijn er echter wel degelijk.

Snelheid

Laten we eerst eens naar de snelheid kijken, want daarmee hebben we meteen het belangrijkste verschil te pakken. De speed pedelec heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, terwijl de e-bike maximaal 25 kilometer per uur haalt. In de praktijk rijden de meeste speed pedelec-berijders overigens zo’n 35 km.

Regelgeving

Rond de speed pedelec geldt nogal wat regelgeving. Vanwege de snelheid van de speed pedelec heeft de wetgever bepaald dat deze fiets onder dezelfde regelgeving als bromfietsen valt. Dit zijn concreet de regels waaraan (de berijder van) de speed pedelec moet voldoen:

  • Een geel bromfietskenteken
  • Een WA-verzekering
  • De berijder is minstens 16 jaar
  • Bromfietsrijbewijs (wordt automatisch bijgeschreven op het autorijbewijs of motorrijbewijs)
  • Een achteruitkijkspiegel op het stuur
  • Een speed pedelec- of bromfietshelm
  • Is het fietspad voor bromfietsen verboden terrein, dan moet de speed pedelec de rijbaan op
  • Maximumsnelheid op de rijbaan: 45 km/uur
  • Maximumsnelheid op het (brom)fietspad buiten de bebouwde kom: 40 km/uur
  • Maximumsnelheid binnen de bebouwde kom: 30 km/uur

Bovenstaande regels gelden niet voor (de berijder van) de e-bike.

Helm speed pedelec

Vanwege de snelheid van de speed pedelec voldoet de reguliere fietshelm niet; de berijder is dan ook verplicht een speciale helm te dragen. Deze speed pedelec-helm biedt een betere bescherming bij hogere valsnelheden en schermt een groter deel van het hoofd af. De speed pedelec-helm moet aan een zogeheten NEN-normering voldoen. Berijders van een e-bike zijn niet verplicht een helm te dragen.

Trapondersteuning

Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec werken met een motor die voor trapondersteuning zorgt. Het verschil zit ‘m erin dat de trapondersteuning van de e-bike stopt bij 25 km/uur, terwijl die van de speed pedelec tot 45 km/uur ondersteunt. Voor beide fietsen geldt dat de fietser zelf flink moet trappen om die maximumsnelheden ook daadwerkelijk te bereiken.

Accu

Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec beschikken over een oplaadbare accu die de motor voedt. De actieradius wordt bepaald door de grootte van de accu – net als bij de e-bike dus.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Leuk idee: voorzie uw fiets van een uitklapbare picknicktafel!

Een leuk doe-het-zelf-project voor echte fietsliefhebbers. Deze picknicktafel kunt u met een beetje creativiteit zelf maken. Meet uw frame op en maak een houten constructie die binnen het f…

Nieuws

Hobbelige fietspaden grote ergernis Barnevelders

De inwoners van Barneveld reageren massaal op een oproep van de gemeente om hobbelige fietspaden te melden. De gemeente Barneveld gaat dit jaar een beheerplan voor wegen opstellen. Hierbij …

Nieuws

Eropuit met de fiets: 3 mooie fietsroutes in de prachtige natuur

Lekker met de fiets de natuur in, er zijn weinig dingen die zo ontspannend kunnen werken. Met onderstaande routes fietst u over de zandvlaktes, heidevelden en bossen van de Veluwe, langs hu…

Nieuws

Fietsendief op heterdaad betrapt: steelt lokfiets voor derde keer

Een Amsterdamse fietsendief blijkt niet te leren van zijn fouten. De 48-jarige man heeft binnen een jaar tijd drie lokfietsen meegenomen en zit dus regelmatig achter tralies. Afgelopen nach…

Nieuws

E-bike zorgt opnieuw voor omzetstijging in de fietsbranche

En wederom zorgt de e-bike voor mooie omzetcijfers in de fietsbranche. Nieuw is dat de e-bike nu zelfs goed is voor meer dan de helft van de totale omzet uit nieuwe fietsen: 57 procent maar…