Logo Fietsen123

Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

donderdag 17 augustus, 2017

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike?

De kop boven dit artikel klopt natuurlijk niet helemaal, want de speed pedelec is óók een e-bike. Om het nog wat verwarrender te maken: de speed pedelec wordt ook wel snelle e-bike of high speed e-bike genoemd. Verschillen tussen beide fietsen zijn er echter wel degelijk.

Snelheid

Laten we eerst eens naar de snelheid kijken, want daarmee hebben we meteen het belangrijkste verschil te pakken. De speed pedelec heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, terwijl de e-bike maximaal 25 kilometer per uur haalt. In de praktijk rijden de meeste speed pedelec-berijders overigens zo’n 35 km.

Regelgeving

Rond de speed pedelec geldt nogal wat regelgeving. Vanwege de snelheid van de speed pedelec heeft de wetgever bepaald dat deze fiets onder dezelfde regelgeving als bromfietsen valt. Dit zijn concreet de regels waaraan (de berijder van) de speed pedelec moet voldoen:

  • Een geel bromfietskenteken
  • Een WA-verzekering
  • De berijder is minstens 16 jaar
  • Bromfietsrijbewijs (wordt automatisch bijgeschreven op het autorijbewijs of motorrijbewijs)
  • Een achteruitkijkspiegel op het stuur
  • Een speed pedelec- of bromfietshelm
  • Is het fietspad voor bromfietsen verboden terrein, dan moet de speed pedelec de rijbaan op
  • Maximumsnelheid op de rijbaan: 45 km/uur
  • Maximumsnelheid op het (brom)fietspad buiten de bebouwde kom: 40 km/uur
  • Maximumsnelheid binnen de bebouwde kom: 30 km/uur

Bovenstaande regels gelden niet voor (de berijder van) de e-bike.

Helm speed pedelec

Vanwege de snelheid van de speed pedelec voldoet de reguliere fietshelm niet; de berijder is dan ook verplicht een speciale helm te dragen. Deze speed pedelec-helm biedt een betere bescherming bij hogere valsnelheden en schermt een groter deel van het hoofd af. De speed pedelec-helm moet aan een zogeheten NEN-normering voldoen. Berijders van een e-bike zijn niet verplicht een helm te dragen.

Trapondersteuning

Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec werken met een motor die voor trapondersteuning zorgt. Het verschil zit ‘m erin dat de trapondersteuning van de e-bike stopt bij 25 km/uur, terwijl die van de speed pedelec tot 45 km/uur ondersteunt. Voor beide fietsen geldt dat de fietser zelf flink moet trappen om die maximumsnelheden ook daadwerkelijk te bereiken.

Accu

Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec beschikken over een oplaadbare accu die de motor voedt. De actieradius wordt bepaald door de grootte van de accu – net als bij de e-bike dus.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Vakantieplannen: drie fijne fietsbestemmingen

Zo langzaam maar zeker komen de vakantieplannen weer op tafel - en hoe heerlijk is dat! Als je zin hebt in een actieve en onvergetelijke vakantie, dan is een fietsvakantie misschien wel iet…

Nieuws

Dure nieuwe accu voor elektrische fiets niet altijd nodig


"De accuaansluiting van onze Gazelle is kapot. Omdat aansluiting en accu een geheel vormen, moet er een hele nieuwe accu in. Kost me 599 euro. Is dat niet wat veel voor een fiets van amper …

Fietstest

Dit zijn de best geteste e-bikes van het jaar

Meimaand is dé fietsmaand en dat is onder meer te zien aan het aantal fietstests dat de afgelopen tijd werd gepubliceerd. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de fietstests van 2017 van…

Nieuws

Fietsenstallingen krijgen wellicht hogere tegemoetkoming van NS

De Nederlandse Spoorwegen betaalt niet genoeg mee aan de bouw en exploitatie van fietsenstallingen bij stations. De kosten van deze fietsenstallingen liggen momenteel nog teveel bij gemeent…

Routenieuws

Fietsroutes langs de drie beste terrassen van Nederland

Elk jaar is het weer spannend: welk terras staat er op nummer 1 van de Terras Top 100 en mag zich een jaar lang het beste terras van Nederland noemen? Ook in 2016 reisden de mystery guests …