Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Eisen helm snelle e-bike bekend

donderdag 11 augustus, 2016

Vanaf 1 januari 2017 geldt voor de berijder van de speed pedelec – de e-bike tot 45 kilometer per uur – een helmplicht. De nieuw ontwikkelde helm ziet eruit als een fietshelm, maar de specificaties verschillen aanzienlijk.

De helm voor speed pedelecs lijkt op het eerste gezicht op de racefietshelm, maar wie wat beter kijkt, ziet toch de nodige verschillen. De helm is zowel bij de slapen als aan de achterzijde lager dan de racefietshelm. Dit moet ervoor zorgen dat het risico op schade aan kwetsbare aderen en zenuwen tot een minimum worden beperkt. Verder is de speed pedelec-helm van dikker schuim gemaakt en beschikt hij over een vizier om slecht zicht door tranende ogen en/of insecten te voorkomen. Nog een verschil is de ventilatie: de speed pedelec-helm heeft kleinere luchtgaten dan de racefietshelm.

NEN-normering

De specificaties van de helm voor speed pedelecs zijn opgesteld en bekend gemaakt door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN). Voor het vaststellen van de specificaties maakte het instituut gebruik van testresultaten en bestaande kennis op het gebied van hoofdbescherming. Naast het vereiste veiligheidsniveau speelden ook de fysieke inspanning en het gehoor van de fietser een rol: vanwege de inspanning moest de helm over ventilatie beschikken en de helm mocht het gehoor van de fietser niet belemmeren.

Snelheid

Dat er een speciale speed pedelec-helm is ontwikkeld, heeft alles te maken met de hoge snelheid van deze fietsen. Een reguliere fietshelm biedt bij deze snelheden niet voldoende bescherming, terwijl de bromfietshelm - gezien de fysieke inspanning die de speed pedelec-fietser levert – veel te warm zou zijn. Omdat minister Schultz toch een helmplicht in wilde voeren, was haar voorstel een speciale helm voor de speed pedelec te laten ontwerpen, zodat de helmplicht geen problemen gaat opleveren.

Geen helmplicht voor gewone e-bike

Per 1 januari 2017 is de berijder van een speed pedelec verplicht een helm te dragen en een geel kentekenplaatje te voeren. Daarnaast moet hij, net als de brommer, de autorijbaan gebruiken. Deze maatregelen gelden niet voor de berijder van de gewone e-bike, de elektrische fiets die maximaal 25 kilometer per uur rijdt.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Van fietsland naar superfietsland: grote werkgevers worden fietsambassadeur

Ruim 200.000 forensen moeten de auto verruilen voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Grote organisaties, zoals Schiphol en UMC Groningen kunnen en moeten hier een sleutelrol in gaan spel…

Nieuws

Oplossing tegen diefstal e-bikes

Een gps-chip in nieuwe elektrische fietsen is een geschikt wapen in de strijd tegen fietsendiefstal. Van de eerste 6.000 fietsen die zo'n chip hebben, is er niet één gestolen. In 2016 werd …

Nieuws

Een e-bike leasen, de voor- en nadelen

De Consumentenbond heeft met het E-bikecollectief het eerste private leaseconcept voor elektrische fietsen in Nederland gelanceerd. Maar wat houdt het in? En wat zijn de voor- en nadelen te…

Nieuws

Slechte fietspaden grootste ergernis van oudere fietser

De fietser van 65 jaar en ouder ergert zich het meest aan slechte fietspaden: fietspaden die te smal zijn of worden ontsierd door hobbels, gaten of loszittende tegels. Wanneer het gaat om h…

Nieuws

Heeft u een fietsverzekering? Laat het ons weten in de poll

Heeft u een fietsverzekering? Een volledige verzekering van een doorsnee fiets kost over drie jaar grofweg een derde van de nieuwprijs. Wij zijn benieuwd hoeveel mensen een fietsverzekering…