Logo Fietsen123

Nieuws

Eisen helm snelle e-bike bekend

donderdag 11 augustus, 2016

Vanaf 1 januari 2017 geldt voor de berijder van de speed pedelec – de e-bike tot 45 kilometer per uur – een helmplicht. De nieuw ontwikkelde helm ziet eruit als een fietshelm, maar de specificaties verschillen aanzienlijk.

De helm voor speed pedelecs lijkt op het eerste gezicht op de racefietshelm, maar wie wat beter kijkt, ziet toch de nodige verschillen. De helm is zowel bij de slapen als aan de achterzijde lager dan de racefietshelm. Dit moet ervoor zorgen dat het risico op schade aan kwetsbare aderen en zenuwen tot een minimum worden beperkt. Verder is de speed pedelec-helm van dikker schuim gemaakt en beschikt hij over een vizier om slecht zicht door tranende ogen en/of insecten te voorkomen. Nog een verschil is de ventilatie: de speed pedelec-helm heeft kleinere luchtgaten dan de racefietshelm.

NEN-normering

De specificaties van de helm voor speed pedelecs zijn opgesteld en bekend gemaakt door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN). Voor het vaststellen van de specificaties maakte het instituut gebruik van testresultaten en bestaande kennis op het gebied van hoofdbescherming. Naast het vereiste veiligheidsniveau speelden ook de fysieke inspanning en het gehoor van de fietser een rol: vanwege de inspanning moest de helm over ventilatie beschikken en de helm mocht het gehoor van de fietser niet belemmeren.

Snelheid

Dat er een speciale speed pedelec-helm is ontwikkeld, heeft alles te maken met de hoge snelheid van deze fietsen. Een reguliere fietshelm biedt bij deze snelheden niet voldoende bescherming, terwijl de bromfietshelm - gezien de fysieke inspanning die de speed pedelec-fietser levert – veel te warm zou zijn. Omdat minister Schultz toch een helmplicht in wilde voeren, was haar voorstel een speciale helm voor de speed pedelec te laten ontwerpen, zodat de helmplicht geen problemen gaat opleveren.

Geen helmplicht voor gewone e-bike

Per 1 januari 2017 is de berijder van een speed pedelec verplicht een helm te dragen en een geel kentekenplaatje te voeren. Daarnaast moet hij, net als de brommer, de autorijbaan gebruiken. Deze maatregelen gelden niet voor de berijder van de gewone e-bike, de elektrische fiets die maximaal 25 kilometer per uur rijdt.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsend naar het werk

Veel Nederlanders gaan dagelijks met de fiets naar het werk. Maar waar letten Nederlanders eigenlijk op voordat ze met de fiets naar hun werk gaan. En hoe gaat de werkgever daarmee om? Een …

Nieuws

Veel problemen met nieuwe e-bikes

De komst van de e-bike heeft het fietsen voor veel mensen gemakkelijker of toegankelijker gemaakt. Toch ondervinden veel mensen problemen met een nieuwe e-bike. Dat blijkt uit een enquête v…

Nieuws

Proef: snelle fietsen op de rijbaan

Op twee plekken in de gemeente Franekeradeel wordt vanaf woensdag een week lang een proef gedaan met een maximum snelheid op het fietspad. Hardfietsers, die meer dan 30 kilometer per uur ri…

Nieuws

Man bouwt een vliegende fiets

Deze man wilde een vliegende machine maken. Nadat hij een aantal ideeën toegezonden had gekregen, is het de Hoverbike geworden. Na een aantal weken hard werken, is het hem gelukt: zijn eige…

Nieuws

Ontdek de Duitse cultuur en natuur per fiets

​Een fietsvakantie is perfect om op actieve wijze een kleine culturele ontdekkingsreis te ondernemen. Bijvoorbeeld in Duitsland: wie denkt dat de Duitse tradities niet verder gaan dan het O…