Logo Fietsen123

Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

donderdag 22 juni, 2017

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fietsen niet op een gewoon fietspad horen. Maar horen ze dan wel tussen de auto's op de rijbaan? En waar moeten ze anders naartoe?

Speed pedelecs die vanaf januari 2017 nieuw geleverd zijn, waren vanaf dat moment al niet meer welkom op fietspaden; de al langer bestaande pedelecs zijn per 1 juli 2017 verbannen. Door de hoge topsnelheid zijn de fietsen voor de wet gelijkgesteld aan bromfietsen.

Onbegrip en ontevredenheid

Onder de fietsers met een speed pedelec leidt de nieuwe regelgeving tot onbegrip en ontevredenheid. Volgens hen is het logisch dat een speed pedelec niet op het gewone fietspad mag, omdat het snelheidsverschil tot onveilige situaties leidt. De speed pedelec hoort echter ook niet op de rijbaan thuis, omdat ook hier het snelheidsverschil weer meespeelt. Verder zijn de geringe omvang van een fietser en de – vergeleken met auto’s – beperkte verlichting factoren die maken dat een speed pedelec volgens gebruikers niet op de rijbaan hoort. De Fietsersbond en RAI Vereniging zijn het hiermee eens.

Waar dan wel?

Veel signalen zijn duidelijk: de speed pedelec hoort niet op het fietspad en niet op de rijbaan. Maar waar dan wel? De Fietsersbond en RAI Vereniging vinden dat er oplossingen moeten komen die specifiek gericht zijn op de speed pedelec. Het kan hier dan gaan om vrijstellingen op bepaalde routes – zoals de snelfietsroutes tussen Arnhem en Nijmegen – maar ook om aparte bromfiets- en snelfietspaden. Dit laatste is moeilijk, omdat er vaak weinig ruimte is om dit te realiseren.

Eigen beleid

Provincies hebben de ruimte om uitzonderingen te maken op het verbod dat door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is ingesteld. In Gelderland heeft men in het kader hiervan zestien plaatsen aangewezen waar de speed pedelec gebruik mag blijven maken van het fietspad. Hoe andere provincies zullen reageren, blijft de vraag. Het is echter een zekerheid dat speed pedelecs een groeiend fenomeen zijn en door hun topsnelheid – tussen auto’s en fietsen in – vroeg of laat om een eigen beleid vragen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Google: Nederlanders zijn veel meer gaan fietsen

Op basis van data uit Google Maps ziet Google dat Nederlanders veel vaker de fiets pakken. Er wordt maar liefst 51 procent meer fietsroutes met Google Maps gepland dan in februari 2020. Wer…

Nieuws

Zo stel je je eigen fietsroute samen

Op de website van Fietsen123 vindt u meer dan 600 fietsroutes door heel Nederland. Maar met een speciale routeplanner kan je ook zelf de knooppunten kiezen en een route samenstellen. Klik h…

Nieuws

Half jaar langer leven door te fietsen

Fietsen is reuze gezond, dat weten we natuurlijk allemaal. Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht is nu gebleken dat Nederlanders die regelmatig fietsen gemiddeld een half jaar lange…

Nieuws

Poll: wat is het voornamelijke gebruiksdoel van uw fiets?

Wij zijn benieuwd: waarvoor gebruikt u uw fiets voornamelijk? Fietst u vooral recreatieve fietstochten, of is uw fiets vooral een werkpaard voor school, werk en de boodschappen? Laat het on…

Nieuws

Hulpmiddelen tegen verdwalen

Vóór de opkomst van de smartphone was de recreatieve fietser aangewezen op ‘ouder­wetse’ hulpmiddelen als papieren fietskaarten en eventueel een fietscomputer om op koers te blijven. De sma…