Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

donderdag 22 juni, 2017

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fietsen niet op een gewoon fietspad horen. Maar horen ze dan wel tussen de auto's op de rijbaan? En waar moeten ze anders naartoe?

Speed pedelecs die vanaf januari 2017 nieuw geleverd zijn, waren vanaf dat moment al niet meer welkom op fietspaden; de al langer bestaande pedelecs zijn per 1 juli 2017 verbannen. Door de hoge topsnelheid zijn de fietsen voor de wet gelijkgesteld aan bromfietsen.

Onbegrip en ontevredenheid

Onder de fietsers met een speed pedelec leidt de nieuwe regelgeving tot onbegrip en ontevredenheid. Volgens hen is het logisch dat een speed pedelec niet op het gewone fietspad mag, omdat het snelheidsverschil tot onveilige situaties leidt. De speed pedelec hoort echter ook niet op de rijbaan thuis, omdat ook hier het snelheidsverschil weer meespeelt. Verder zijn de geringe omvang van een fietser en de – vergeleken met auto’s – beperkte verlichting factoren die maken dat een speed pedelec volgens gebruikers niet op de rijbaan hoort. De Fietsersbond en RAI Vereniging zijn het hiermee eens.

Waar dan wel?

Veel signalen zijn duidelijk: de speed pedelec hoort niet op het fietspad en niet op de rijbaan. Maar waar dan wel? De Fietsersbond en RAI Vereniging vinden dat er oplossingen moeten komen die specifiek gericht zijn op de speed pedelec. Het kan hier dan gaan om vrijstellingen op bepaalde routes – zoals de snelfietsroutes tussen Arnhem en Nijmegen – maar ook om aparte bromfiets- en snelfietspaden. Dit laatste is moeilijk, omdat er vaak weinig ruimte is om dit te realiseren.

Eigen beleid

Provincies hebben de ruimte om uitzonderingen te maken op het verbod dat door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is ingesteld. In Gelderland heeft men in het kader hiervan zestien plaatsen aangewezen waar de speed pedelec gebruik mag blijven maken van het fietspad. Hoe andere provincies zullen reageren, blijft de vraag. Het is echter een zekerheid dat speed pedelecs een groeiend fenomeen zijn en door hun topsnelheid – tussen auto’s en fietsen in – vroeg of laat om een eigen beleid vragen.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

De automatische e-bike: nog een zorg minder

De e-bike is hét perfecte en milieuvriendelijke alternatief om het drukke stadsverkeer te trotseren en prachtige fietstochten te maken. De opkomst van de e-bike heeft het fietsen de afgelop…

Nieuws

Strooiplannen gemeenten nu online beschikbaar

Met de huidige temperaturen zult u er niet snel last van hebben, maar mocht het binnenkort tóch nog koud en glad dreigen te worden, dan kunt u vanaf deze week via de routeplanner van…

Nieuws

Speciale opfriscursus voor fietsers

Onder oudere fietsers is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar gestegen met 11 procent, naar 135. Veilig Verkeer Nederland introduceert daarom een opfriscursus voor fietsers.…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Fietstassen

Van september tot eind oktober 2010 fietsten Leon en Inge van Utrecht naar Santiago de Compostela. Dit zijn hun tips als het om fietstassen gaat. Verdeel de bagage 'Je moet je bagage ov…

Nieuws

Poll: Fietst u voornamelijk op een elektrische of normale fiets?

Wij zijn benieuwd of u voornamelijk op een elektrische fiets, of een fiets zónder trapondersteuning fietst. Laat het weten in de nieuwe poll. {{bolt_poll (8)}}