Logo Fietsen123

Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

donderdag 22 juni, 2017

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fietsen niet op een gewoon fietspad horen. Maar horen ze dan wel tussen de auto's op de rijbaan? En waar moeten ze anders naartoe?

Speed pedelecs die vanaf januari 2017 nieuw geleverd zijn, waren vanaf dat moment al niet meer welkom op fietspaden; de al langer bestaande pedelecs zijn per 1 juli 2017 verbannen. Door de hoge topsnelheid zijn de fietsen voor de wet gelijkgesteld aan bromfietsen.

Onbegrip en ontevredenheid

Onder de fietsers met een speed pedelec leidt de nieuwe regelgeving tot onbegrip en ontevredenheid. Volgens hen is het logisch dat een speed pedelec niet op het gewone fietspad mag, omdat het snelheidsverschil tot onveilige situaties leidt. De speed pedelec hoort echter ook niet op de rijbaan thuis, omdat ook hier het snelheidsverschil weer meespeelt. Verder zijn de geringe omvang van een fietser en de – vergeleken met auto’s – beperkte verlichting factoren die maken dat een speed pedelec volgens gebruikers niet op de rijbaan hoort. De Fietsersbond en RAI Vereniging zijn het hiermee eens.

Waar dan wel?

Veel signalen zijn duidelijk: de speed pedelec hoort niet op het fietspad en niet op de rijbaan. Maar waar dan wel? De Fietsersbond en RAI Vereniging vinden dat er oplossingen moeten komen die specifiek gericht zijn op de speed pedelec. Het kan hier dan gaan om vrijstellingen op bepaalde routes – zoals de snelfietsroutes tussen Arnhem en Nijmegen – maar ook om aparte bromfiets- en snelfietspaden. Dit laatste is moeilijk, omdat er vaak weinig ruimte is om dit te realiseren.

Eigen beleid

Provincies hebben de ruimte om uitzonderingen te maken op het verbod dat door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is ingesteld. In Gelderland heeft men in het kader hiervan zestien plaatsen aangewezen waar de speed pedelec gebruik mag blijven maken van het fietspad. Hoe andere provincies zullen reageren, blijft de vraag. Het is echter een zekerheid dat speed pedelecs een groeiend fenomeen zijn en door hun topsnelheid – tussen auto’s en fietsen in – vroeg of laat om een eigen beleid vragen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Verkeersgezondheid: de nieuwe verkeersveiligheid

Er moet een bredere benadering van het begrip verkeersveiligheid komen. De huidige definitie is te eenzijdig en laat verschillende positieve en negatieve gezondheidseffecten van mobiliteit …

Nieuws

En de winnaar is...

Eenieder die zich inschreef voor onze Fietsen123-nieuwsbrief maakte er kans op: die nagelnieuwe hippe, glanzend witte e-bike van Trek. Ongelooflijk veel mensen meldden zich als abonnee aan,…

Nieuws

Nieuwe variant op de OV-fiets

Bent u bekend met de OV-fiets van NS? Vervoerder Syntus gaat een eigen variant hierop lanceren die gebruikt kan worden binnen het regionale openbaar vervoer. Syntus is onderdeel van Keolis,…

Nieuws

Inzet lokfietsen werkt

De inzet van lokfietsen blijkt fietsendieven af te schrikken. Gemeentes die lokfietsen hebben ingezet, zagen in een jaar tijd het aantal aangiftes van gestolen fietsen met gemiddeld 40 proc…

Elektrische Fietsen

E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan? Een e…