Nieuws

Waar hoort de speed pedelec?

donderdag 22 juni, 2017

Per 1 juli 2017 moeten de speed pedelecs van het fietspad af en de rijbaan op. Met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, zou je inderdaad kunnen stellen dat deze snelle elektrische fietsen niet op een gewoon fietspad horen. Maar horen ze dan wel tussen de auto's op de rijbaan? En waar moeten ze anders naartoe?

Speed pedelecs die vanaf januari 2017 nieuw geleverd zijn, waren vanaf dat moment al niet meer welkom op fietspaden; de al langer bestaande pedelecs zijn per 1 juli 2017 verbannen. Door de hoge topsnelheid zijn de fietsen voor de wet gelijkgesteld aan bromfietsen.

Onbegrip en ontevredenheid

Onder de fietsers met een speed pedelec leidt de nieuwe regelgeving tot onbegrip en ontevredenheid. Volgens hen is het logisch dat een speed pedelec niet op het gewone fietspad mag, omdat het snelheidsverschil tot onveilige situaties leidt. De speed pedelec hoort echter ook niet op de rijbaan thuis, omdat ook hier het snelheidsverschil weer meespeelt. Verder zijn de geringe omvang van een fietser en de – vergeleken met auto’s – beperkte verlichting factoren die maken dat een speed pedelec volgens gebruikers niet op de rijbaan hoort. De Fietsersbond en RAI Vereniging zijn het hiermee eens.

Waar dan wel?

Veel signalen zijn duidelijk: de speed pedelec hoort niet op het fietspad en niet op de rijbaan. Maar waar dan wel? De Fietsersbond en RAI Vereniging vinden dat er oplossingen moeten komen die specifiek gericht zijn op de speed pedelec. Het kan hier dan gaan om vrijstellingen op bepaalde routes – zoals de snelfietsroutes tussen Arnhem en Nijmegen – maar ook om aparte bromfiets- en snelfietspaden. Dit laatste is moeilijk, omdat er vaak weinig ruimte is om dit te realiseren.

Eigen beleid

Provincies hebben de ruimte om uitzonderingen te maken op het verbod dat door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is ingesteld. In Gelderland heeft men in het kader hiervan zestien plaatsen aangewezen waar de speed pedelec gebruik mag blijven maken van het fietspad. Hoe andere provincies zullen reageren, blijft de vraag. Het is echter een zekerheid dat speed pedelecs een groeiend fenomeen zijn en door hun topsnelheid – tussen auto’s en fietsen in – vroeg of laat om een eigen beleid vragen.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Scholieren 'rijden' in autosimulator om onverlichte fietsers te ervaren

Herkent u het? Als fietser of automobilist een onverlichte fietser tegenkomen die dan ook nog eens kwaad wordt omdat u hem niet gezien heeft? Leerlingen van de Scholingsboulevard kruipen mo…

Nieuws

Den Haag breidt aantal fietsparkeerplaatsen flink uit

De fietsflat in de Rijnstraat bij Den Haag Centraal wordt groter. Nu zijn er 2.750 fietsparkeerplaatsen, dat worden er 4.100. Uiterlijk begin 2015 is de fietsflat klaar. De nieuwe fietsflat…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk; het klinkt cliché, maar clichés zijn er niet voor niets. Fietsen naar Santiago de Compostela betekent dat u per dag zo’n 70 kilometer in het zadel…

Elektrische Fietsen

Tien tips om diefstal van je e-bike te voorkomen

Onlangs luidden verschillende fietsverzekeraars de noodklok: vanwege het toenemende aantal diefstallen van e-bikes zullen de premies voor fietsverzekeringen gaan stijgen. Niet zo vreemd nat…

Nieuws

Ervaring met de Qwic N7.1 elektrische fiets?

Heeft u een Qwic N7.1? Wij zijn erg benieuwd naar uw praktijkervaring met deze elektrische fiets. Lees de beoordelingen van anderen of plaats uw eigen beoordeling om anderen van dienst te k…