Logo Fietsen123

Nieuws

RAI Vereniging en Fietsersbond willen maatwerk voor speed pedelecs

dinsdag 30 mei, 2017

Als gevolg van nieuwe regelgeving moet de snelle e-bike, de zogeheten speed pedelec, per 1 juli 2017 naar de weg of naar fietspaden waarop ook bromfietsen zijn toegestaan. Vanwege de veiligheid en de potentie van de speed pedelec – zeker voor woon/werkverkeer een goed alternatief voor de auto – pleiten RAI Vereniging en de Fietsersbond nu voor maatwerk.

Een gevolg van de nieuwe regelgeving is dat de speed pedelec ook op de snelfietsroutes niet meer welkom is. Deze snelfietsroutes – inmiddels een netwerk van zo’n 400 kilometer – zijn juist aangelegd om het woon/werkverkeer per fiets zo snel en comfortabel mogelijk te laten lopen. Omdat de speed pedelec vanwege zijn snelheid juist ook steeds vaker voor datzelfde woon/werkverkeer wordt gebruikt, komen RAI Vereniging en de Fietsersbond nu in actie.

Snelfietsroutes

Op dit moment zijn de meeste speed pedelecs nog voorzien van een blauwe snorfietskentekenplaat, maar vanaf 1 juli krijgen alle speed pedelecs een geel bromfietsplaatje en wordt de helm verplicht. Sommige snelfietsroutes, zoals het RijnWaalPad tussen Arnhem en Nijmegen en de F35 in Twente, zijn vanaf die datum niet (meer) toegankelijk voor speed pedelecs. ‘Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet waardoor meer dan 10.000 fietsers worden geraakt’, vindt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. ‘De speed pedelec heeft enorm veel potentie bij de aanpak van files en is bij uitstek geschikt voor woon/werkverkeer. Dat moeten we maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken.’

Vrijstelling

RAI Vereniging en de Fietsersbond willen dat de speed pedelec voor de fietspaden met voldoende capaciteit een aparte vrijstelling krijgt. Directeur Fietsersbond Saskia Kluit: ‘Snelfietsroutes in Nederland die nu alleen door fietsers mogen worden gebruikt zijn breed en veilig genoeg om ook speed pedelecs toe te laten. Ook binnen de bebouwde kom zijn er langs grote en drukke verkeersaders fietspaden die breed genoeg zijn. Er is maatwerk nodig. Met een apart verkeersbord kunnen we deze vrijstelling per fietspad verlenen.’

Maatwerk

RAI Vereniging en de Fietsersbond willen samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en andere betrokken partijen in kaart brengen welke fietspaden wel en niet geschikt zijn. Ook willen ze kijken naar manieren om deze aanpassing zo snel mogelijk te regelen. Beide organisaties willen voorkomen dat de toenemende populariteit van de speed pedelec als vervoersmiddel voor woon/werkverkeer stokt.

Bron: Fietsersbond


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Lekker: vier dagen fietsen

Het vierdaagseseizoen staat voor de deur en daar wordt menig fietser vrolijk van. Zeker in de maanden juli en augustus vinden er weer heel wat fietsvierdaagsen plaats; een leuke en ongedwon…

Nieuws

Doet u ook mee met het NK Tegenwindfietsen? Nu nog guurder!

2e Editie NK Tegenwindfietsen is guurder en groter. Na het succes van de eerste editie van het Nederlands Kampioenschap Tegenwindfietsen (NKT), is het dit jaar tijd voor een trapje extra. N…

Nieuws

Maak 10x kans op een ANWB Fietsroutebox t.w.v. €39,95!

De ANWB Fietsroutebox is een handige box waarin alle actuele Nederlandse fietsroute-informatie is verzameld. Inclusief 100 routes en landsdekkend kaartwerk waarmee fietsers zelf routes kunn…

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Hoe goed is onze verkeerskennis?

Hoe goed is uw verkeerskennis? Denk u nog goed op de hoogte te zijn van de huidig geldende verkeersregels, of zou een bijspijkercursus niet verkeerd zijn? Veilig Verkeer Nederland deed afge…