Nieuws
Voorkom accubrand!
Tuesday 7 October, 2025
Ieder jaar zijn er honderden gebouwbranden door het onveilig opladen van fietsaccu’s. Een goede reden dus om eens te kijken hoe je je fietsaccu wel veilig van verse stroom voorziet.

Honderden accubranden
Het opladen van de accu van een elektrische fiets -en step of scooter- lijkt zo eenvoudig. Dat is het op zich ook, want een kwestie van de accu aan de lader hangen en de stekker in het stopcontact steken. Toch is het niet zò simpel. Dat blijkt wel uit de honderden huizen en andere gebouwen die jaarlijks in brand vliegen met als boosdoener een fietsaccu.
Dit komt vooral doordat zo’n beetje alle moderne e-bike accu’s van het type lithium-ion zijn. Die kunnen veel energie bewaren en zijn goed steeds opnieuw op te laden. Maar door het lithium zijn ze ook makkelijk ontvlambaar als er iets verkeerd gaat. En een eenmaal in brand gevlogen fietsaccu is daarna zelf meestal niet meer te blussen.
Locatie locatie
De risico’s bij het laden van een fietsaccu hebben onder andere te maken met de locatie waar je die oplaadt. Lang niet overal in huis is daarvoor een goede plek. Door het laden kan een accu soms oververhit raken of er kan sporadisch een vonk overspringen. Dat betekent dus dat je moet voorkomen dat er brandbaar materiaal dicht in de buurt ligt.
Denk dan bijvoorbeeld aan een tapijt waarop je de accu wilt leggen om te laden. Doe dat vooral niet, want een opladende accu moet zijn warmte zo goed mogelijk kwijt kunnen. Bovendien wil je niet dat een eventuele vonk de stof van een tapijt in lichterlaaie kan zetten. Leg daarom de accu als dat kan op een stenen ondergrond, uit de buurt van brandbaar materiaal. Bij voorkeur in een ruimte met een rookmelder aan het plafond. Let er ook op dat er geen doek, deken of kleding op de opladende accu ligt en vermijd een plek in de zon of een locatie vlakbij een verwarming.
Een halletje lijkt dan misschien een goede plek, maar dat is geen goed idee als dat je enige weg naar buiten is. Een bijkeuken of een schuurtje is dan al een stuk beter, zeker omdat daar vaak ook nog een buitendeur in zit. Die kan je nodig hebben als je een al smeulende accu nog snel naar buiten wilt werken.
In de zomer is het altijd goed om de temperatuur van de accu extra in de gaten te houden, ook zonder oplader in de buurt. Daar lees je meer over in het artikel warm-weer-let-op-je-fietsaccu
Een goede behandeling
Alle elektrische apparatuur vraagt om een goede behandeling. Dat is zeker het geval bij een fietsaccu. Die lijkt misschien door zijn gewicht en vorm heel stevig, maar dat is alleen maar uiterlijke schijn. Aan de binnenzijde zitten gevoelige chemische cellen die vrij snel beschadigd kunnen raken. Dat kan op zijn beurt weer een brand veroorzaken bij het laden.
Een risico op beschadiging geeft het laten vallen van een fietsaccu. Dat hoeft niet alleen direct uit je handen te zijn, maar kan ook al gebeuren bij het omvallen van je e-bike. Laat na zo’n valpartij de accu thuis ergens veilig buitenshuis liggen totdat je er snel mee naar de fietsenmaker kan om hem door te laten meten.
Ook andere omstandigheden kunnen het veilig opladen van je accu al van tevoren verstoren. Fietsaccu’s kunnen niet tegen vrieskou, hitte of een overmaat aan vocht. Bij kamertemperatuur en droge omstandigheden werken fietsaccu’s het best en veiligst.
Heeft je fietsaccu toch te lijden gehad van een van deze extreme omstandigheden, schroom dan niet om de accu voor de zekerheid te laten doormeten door een fietsspecialist. Het is sowieso een goed idee om jaarlijks de fietsaccu te laten doormeten bij de fietsenwinkel. Zo worden mogelijke problemen tijdig gespot. Gewoonlijk kun je dit meteen laten doen tijdens een jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Laad beter
Ook als je wel goed let op de omgevingstemperatuur of vallen, kan het nog misgaan bij het laden. Een belangrijke factor is de oplader die je gebruikt. Neem daarvoor in ieder geval altijd de lader die bij jouw accu zit of wordt aangeraden en geen goedkopere imitatie-laders. Die kunnen de accu beschadigen, waardoor die steeds minder goed opgeladen wordt. Ook kunnen deze goedkope laders een stuk sneller oververhit raken of de accu zelf te heet laten worden.
Is de accu vol? Koppel hem dan los. Zo gaat hij een stuk langer mee. Je bevordert ook de duurzaamheid als je de accu in ieder geval minstens elke drie maanden oplaadt, zelfs al gebruik je de e-bike niet. Je fietsaccu volledig laten leeglopen, kan hem ook beschadigen. Zodanig zelfs dat je een nieuwe moet kopen omdat hij niet meer op te laden is. Om problemen te voorkomen is het altijd verstandig de handleiding bij de fietsaccu goed door te lezen, om te zien welke handelingen en maatregelen worden aanbevolen.
Toch brand?
Mocht het ondanks alle goede voornemens en maatregelen toch misgaan met je accu bij het laden, dan is het belangrijk zo snel mogelijk te handelen. Je herkent problemen aan verschijnselen als een accu die te heet is om vast te houden, stank, rook, vonken en natuurlijk vlammen. Probeer in zo’n geval de accu, als dat nog veilig kan, naar buiten te werken en in een emmer vol met water onder te dompelen. Het laatste natuurlijk wel pas als je de stekker van de lader eruit hebt getrokken, anders krijg je ook meteen kortsluiting.
Blijf altijd zoveel mogelijk uit de buurt van een brandende accu, want de dampen zijn giftig. Omdat het meestal niet mogelijk is een eenmaal brandende accu zelf te blussen met conventionele middelen als water, een brandblusser of een branddeken, moet je zo snel mogelijk de brandweer bellen via 112. Die kan op een professionele manier de accubrand tot een goed einde brengen en verdere schade voorkomen.
Fotocredit: WikimediaCommons/Sylvain Pedneault