Logo Fietsen123

Nieuws

Vijf vragen over de fietsendrager

maandag 20 november, 2017

Menig fietsliefhebber vindt de fietsendrager - na de fiets zelf - zo ongeveer de beste uitvinding ooit. En terecht: dit slimme bagagerek heeft de wereld van de fietsliefhebber nog veel mooier gemaakt. Je moet de fietsendrager echter wel veilig gebruiken.

Kan elke fietsendrager twee e-bikes vervoeren? En hoe zit het ook alweer met de kogeldruk en de draagkracht? En de motor van de e-bike, moet die tijdens het vervoer nog extra beschermd worden? Wij zochten antwoorden op de meest prangende vragen rond de fietsendrager.

Kogeldruk en draaggewicht: hoe zit dat?
De trekhaak van de auto heeft een bepaalde kogeldruk: het maximale aantal kilo’s dat je op de trekhaak kunt vervoeren. Meestal vind je de maximale kogeldruk op het plaatje naast de stekkeraansluiting van de trekhaak (is dat niet het geval, raadpleeg dan de autodealer). Voor het vervoer van je fietsen op de fietsendrager betekent dit dat het totaalgewicht van de fietsen plús de drager niet boven deze kogeldruk uit mag komen. Overschrijd je de kogeldruk, dan krijgen de vering van de auto en de trekhaakbevestiging het te zwaar te verduren. Bovendien beïnvloedt een te groot gewicht op de trekhaak de rijeigenschappen en de stuurbekrachtiging van je auto.

Kan ik mijn e-bike ook op een fietsendrager vervoeren?
De meeste e-bikes zijn zwaarder dan gewone fietsen. Het eerste wat je dus moet weten, is het gewicht van de e-bike én het draagvermogen van de fietsendrager. Zeker de wat oudere fietsendragers hebben een lager draagvermogen, simpelweg omdat de e-bike tien jaar geleden nog niet zo populair was als nu. Als blijkt dat je fietsendrager het gewicht van je e-bike aankan, moet je natuurlijk ook nog kijken naar de maximale kogeldruk (zie hierboven): het gewicht van e-bike en fietsendrager tezamen mogen de kogeldruk niet overschrijden. Nog een tip: vervoer de accu van je e-bike in de auto - dat scheelt gewicht.

Stellen andere landen nog speciale eisen aan de fietsendrager?
Er is soms verwarring over: mag ik met de fietsendrager achterop mijn auto gewoon de grens over? Ja, in principe wel. Ook in de landen om ons heen ziet men de fietsendrager als een bagagedrager. Dit betekent dat de eisen die aan een aanhanger worden gesteld - denk aan mistlamp en achteruitrijlamp - niet voor de fietsendrager gelden. Wel moet de fietsendrager natuurlijk voldoen aan de eisen die ook in Nederland gelden (twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren, twee ambergele richtingaanwijzers). Daarnaast is het zo dat sommige landen aan een fietsendrager achterop een camper of caravan wél extra eisen stellen, bijvoorbeeld in de vorm van een reflecterend waarschuwingsbord.

Mijn fietsendrager heeft geen verlichting of kentekenplaat. Mag ik ermee de weg op?
Een fietsendrager zonder verlichting of kentekenplaat mag, mits het kenteken en de verlichting van de auto zelf goed zichtbaar zijn. In de praktijk is het bijna altijd zo dat de fietsen en de drager het zicht op het kenteken en de verlichting belemmeren. Veel fietsendragers beschikken daarom standaard over verlichting en een plek waarop je je kentekenplaat kunt bevestigen. Daarnaast zijn er losse lichtbakken met een plek voor de kentekenplaat te koop. Denk eraan: de kentekenplaat van de fietsendrager moet wit met zwarte letters zijn en heeft dezelfde cijfer-lettercombinatie als de auto.

Moet ik de motor van mijn e-bike inpakken voor vervoer per fietsendrager?
Onderweg naar je fietsbestemming kun je zomaar overvallen worden door een forse regenbui. Is dat dan eigenlijk schadelijk voor de motor van je e-bike? Dat valt mee: in principe moet de motor wel tegen een buitje kunnen: ook op de fiets houd je het helaas niet altijd droog - zeker in ons kikkerlandje niet. Wel is het zo dat een fietshoes de e-bike onderweg lekker schoon en droog houdt. Verder is het altijd verstandig de losse onderdelen van de e-bike (accu, display) ín de auto te vervoeren.

Weten wat de beste fietsen- en e-bikedragers zijn? De meest actuele test vind je hier.

bron: ANWB.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Duitsers fietsen het liefst in Nederland

Nederland is weer uitgeroepen tot de favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen voor Duitse fietsers. Dit heeft de Duitse fietsclub ADFC bekend gemaakt. Voorgaande jaren waren Oostenrijk, …

Nieuws

Veel e-bikes zijn niet geschikt voor 65-plussers

Fabrikanten van e-bikes houden meestal geen rekening met gebruikers van 65 jaar en ouder. Dat vindt fietsenmaker Erik Jan Dijkman. Met het grote aandeel 65-plussers onder dodelijke slachtof…

Nieuws

Poll: heeft u het wel eens koud op de fiets?

De temperaturen zullen binnenkort ongetwijfeld gaan dalen. We zijn benieuwd, heeft u het wel eens koud op de fiets? Vindt u dat vervelend of geeft het niet? Misschien vermijdt u de fiets we…

Nieuws

De leukste manieren van fietsen

Fietsen is vooral gezond, maar ook heel erg leuk om te doen. Je komt gemakkelijk en milieuvriendelijk op allerlei plaatsen, maar dat je met fietsen nog veel meer kunt doen bewijzen ondersta…

Nieuws

De fietsstraat: welke regels gelden daar?

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag i…