Logo Fietsen123

Nieuws

Vijf vragen over de fietsendrager

maandag 20 november, 2017

Menig fietsliefhebber vindt de fietsendrager - na de fiets zelf - zo ongeveer de beste uitvinding ooit. En terecht: dit slimme bagagerek heeft de wereld van de fietsliefhebber nog veel mooier gemaakt. Je moet de fietsendrager echter wel veilig gebruiken.

Kan elke fietsendrager twee e-bikes vervoeren? En hoe zit het ook alweer met de kogeldruk en de draagkracht? En de motor van de e-bike, moet die tijdens het vervoer nog extra beschermd worden? Wij zochten antwoorden op de meest prangende vragen rond de fietsendrager.

Kogeldruk en draaggewicht: hoe zit dat?
De trekhaak van de auto heeft een bepaalde kogeldruk: het maximale aantal kilo’s dat je op de trekhaak kunt vervoeren. Meestal vind je de maximale kogeldruk op het plaatje naast de stekkeraansluiting van de trekhaak (is dat niet het geval, raadpleeg dan de autodealer). Voor het vervoer van je fietsen op de fietsendrager betekent dit dat het totaalgewicht van de fietsen plús de drager niet boven deze kogeldruk uit mag komen. Overschrijd je de kogeldruk, dan krijgen de vering van de auto en de trekhaakbevestiging het te zwaar te verduren. Bovendien beïnvloedt een te groot gewicht op de trekhaak de rijeigenschappen en de stuurbekrachtiging van je auto.

Kan ik mijn e-bike ook op een fietsendrager vervoeren?
De meeste e-bikes zijn zwaarder dan gewone fietsen. Het eerste wat je dus moet weten, is het gewicht van de e-bike én het draagvermogen van de fietsendrager. Zeker de wat oudere fietsendragers hebben een lager draagvermogen, simpelweg omdat de e-bike tien jaar geleden nog niet zo populair was als nu. Als blijkt dat je fietsendrager het gewicht van je e-bike aankan, moet je natuurlijk ook nog kijken naar de maximale kogeldruk (zie hierboven): het gewicht van e-bike en fietsendrager tezamen mogen de kogeldruk niet overschrijden. Nog een tip: vervoer de accu van je e-bike in de auto - dat scheelt gewicht.

Stellen andere landen nog speciale eisen aan de fietsendrager?
Er is soms verwarring over: mag ik met de fietsendrager achterop mijn auto gewoon de grens over? Ja, in principe wel. Ook in de landen om ons heen ziet men de fietsendrager als een bagagedrager. Dit betekent dat de eisen die aan een aanhanger worden gesteld - denk aan mistlamp en achteruitrijlamp - niet voor de fietsendrager gelden. Wel moet de fietsendrager natuurlijk voldoen aan de eisen die ook in Nederland gelden (twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren, twee ambergele richtingaanwijzers). Daarnaast is het zo dat sommige landen aan een fietsendrager achterop een camper of caravan wél extra eisen stellen, bijvoorbeeld in de vorm van een reflecterend waarschuwingsbord.

Mijn fietsendrager heeft geen verlichting of kentekenplaat. Mag ik ermee de weg op?
Een fietsendrager zonder verlichting of kentekenplaat mag, mits het kenteken en de verlichting van de auto zelf goed zichtbaar zijn. In de praktijk is het bijna altijd zo dat de fietsen en de drager het zicht op het kenteken en de verlichting belemmeren. Veel fietsendragers beschikken daarom standaard over verlichting en een plek waarop je je kentekenplaat kunt bevestigen. Daarnaast zijn er losse lichtbakken met een plek voor de kentekenplaat te koop. Denk eraan: de kentekenplaat van de fietsendrager moet wit met zwarte letters zijn en heeft dezelfde cijfer-lettercombinatie als de auto.

Moet ik de motor van mijn e-bike inpakken voor vervoer per fietsendrager?
Onderweg naar je fietsbestemming kun je zomaar overvallen worden door een forse regenbui. Is dat dan eigenlijk schadelijk voor de motor van je e-bike? Dat valt mee: in principe moet de motor wel tegen een buitje kunnen: ook op de fiets houd je het helaas niet altijd droog - zeker in ons kikkerlandje niet. Wel is het zo dat een fietshoes de e-bike onderweg lekker schoon en droog houdt. Verder is het altijd verstandig de losse onderdelen van de e-bike (accu, display) ín de auto te vervoeren.

Weten wat de beste fietsen- en e-bikedragers zijn? De meest actuele test vind je hier.

bron: ANWB.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bike verzekeren wordt snel duurder

Uit een prijsonderzoek van de website Besteproduct.nl blijkt dat de premies voor het verzekeren van de e-bike bijzonder hard stijgen. In sommige regio’s betaal je zelfs 87 procent meer dan …

Nieuws

Aantal Nederlandse fietsongevallen in het buitenland neemt toe

De VHD Alarmcentrale krijgt steeds meer meldingen binnen van fietsongevallen in het buitenland. Niet alleen vallen Nederlanders vaker, ook is het letsel vaak ernstiger. De oorzaken lopen ui…

Nieuws

Fietsendief op heterdaad betrapt: steelt lokfiets voor derde keer

Een Amsterdamse fietsendief blijkt niet te leren van zijn fouten. De 48-jarige man heeft binnen een jaar tijd drie lokfietsen meegenomen en zit dus regelmatig achter tralies. Afgelopen nach…

Nieuws

Acht kinderen per dag met voeten tussen de spaken

In 2012 en 2013 kwamen dagelijks acht kinderen met hun voeten tussen de spaken van een fiets. Op jaarbasis ging het om gemiddeld 2800 kinderen in de leeftijd tot twaalf jaar. Dat blijkt uit…

Nieuws

50 te hard binnen de bebouwde kom?

Welke wegen binnen de bebouwde moeten volgens jou een maximumsnelheid van 30 km/h krijgen? De Fietsersbond brengt het in kaart met het initiatief ’30 is het nieuwe 50!’ Voor automobilisten …