Fietstest

Test 2017: fietsendragers voor de e-bike

maandag 6 maart, 2017

Onlangs heeft de ANWB acht robuuste fietsendragers getest - fietsendragers die gemakkelijk twee e-bikes moeten kunnen vervoeren. De meeste dragers scoorden goed, maar er ging ook wel wat mis.

Wanneer je de e-bikes mee wilt nemen op de fietsendrager, is het van belang dat de fietsendrager daarvoor geschikt is. Een drager voor gewone fietsen heeft een lagere draaglast en wanneer je deze met twee zware e-bikes belast, kan dat tot akelige ongelukken leiden.

Draagkracht en kogeldruk

Voor je de e-bikes achterop de auto zet, moet je weten wat de maximale kogeldruk van je auto is. Daarnaast zijn de draagkracht van de drager, het eigen gewicht van de drager én het gewicht van de e-bike van belang. Stel: de auto heeft een kogeldruk van 75 kg terwijl de fietsendrager 15 kg weegt en een draagvermogen van 62 kg heeft. Dan kun je op die fietsendrager 75 kg - 15 kg = maximaal 60 kg aan fietsen plaatsen.

Gemak en veiligheid

De meeste producenten van fietsendragers spelen goed in op de populariteit van de e-bike en bieden dragers speciaal voor de e-bike aan. De ANWB heeft acht van zulke dragers getest op constructie, montage (gebruiksklaar maken) en gebruiksgemak (plaatsen op de trekhaak en het plaatsen en vaszetten van de fietsen). Daarnaast keek men naar de sloten en zijn alle dragers aan een uitgebreide rijproef onderworpen.

Rijproef

In de rijproeven bleken alle dragers het onder normale omstandigheden goed te doen. Bij de uitwijkproef met een snelheid van 70 km per uur ging het echter mis: de fietsendrager van XLC kwam los van de trekhaakkogel en de e-bikes landden op het asfalt. Volgens de producent zelf had dat te maken met de bevestiging: de borging van het klemmechanisme op de kogel was niet goed ingeschakeld. De ANWB stelt daar tegenover dat zowel de fabrikant als de handleiding aangaven dat de drager zich bij uitvouwen automatisch borgt. XLC wilde niet meewerken aan een aangeboden hertest.

Best getest

Als beste uit de test kwam een fietsendrager van Thule: de 933 Easyfold XT. Enige minpuntje van deze drager: de sloten kunnen beter. Ook de Uebler X-21S kwam er heel goed uit: enige minpuntje van deze drager is de lengte van de wielgootjes - die hadden iets langer gemogen. De volledige testresultaten - inclusief een filmpje van de test - zijn terug te vinden bij de ANWB.

Beeld: Thule EasyFold


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

SkyCycle: fietsen over de skyline van Londen

Fietsen is een snelle manier om van A naar B te komen. Maar de grote steden zijn zo overvol dat er vaak obstakels in de weg staan. Sir Norman, beroemd architect en gepassioneerd fietser, he…

Nieuws

Grote kentekenplaten voor elektrische fietsen in België

Eigenaars van een snelle elektrische fiets moeten in België sinds kort een nummerplaat aan hun fiets bevestigen. De nummerplaten vallen echter bijzonder groot uit. Een probleem waar men zic…

Fietsvakanties

Bretagne op de e-bike

Hoewel Bretagne voor Franse begrippen vlak is, is de regio in vergelijking met Nederland op z’n minst heuvelachtig te noemen. Fietsen in Bretagne vergt dan ook kracht in de kuiten – of een …

Nieuws

Poll: wat is het voornamelijke gebruiksdoel van uw fiets?

Wij zijn benieuwd: waarvoor gebruikt u uw fiets voornamelijk? Fietst u vooral recreatieve fietstochten, of is uw fiets vooral een werkpaard voor school, werk en de boodschappen? Laat het on…

Nieuws

Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Kies je voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek. Voorwielmotor Gr…