Logo Fietsen123

Nieuws

Koopwijzer: de juiste fietspomp voor onderweg

vrijdag 20 augustus, 2021

Als je op pad bent met je fiets is een fietspomp voor noodgevallen onmisbaar. Tenslotte kom je niet ver met een lege band. Wij helpen je te kiezen uit de verschillende soorten fietspompen voor onderweg.

Een fietspomp om mee te nemen
Een belangrijk nadeel van fietspompen voor thuis is dat ze niet erg compact en licht zijn. Ze zijn dan ook niet geschikt om mee te nemen op de fiets. Daarvoor heb je een handpomp nodig.

Veel fietsen zijn van huis uit al voorzien van een eigen fietspomp. Op veel fietsen zitten ze standaard in een houder ergens op het frame.

Bij elektrische fietsen zitten ze soms verborgen, bijvoorbeeld in de zadelpen. Het is in zo’n geval verstandig van tevoren even de gebruiksaanwijzing te lezen, zodat je weet waar de pomp zit en hoe hij precies werkt.

Het voordeel van een pomp die bij je fiets is meegeleverd, is dat hij altijd goed op het ventiel van de bijbehorende fietsbanden past.

Niet bij alle soorten fietsen zit een standaard fietspomp. Bijvoorbeeld bij race- en sportfietsen is het normaal dat je zelf een fietspomp erbij koopt. Dat lijkt misschien vervelend maar heeft wel als voordeel dat je je eigen favoriete pomp voor onderweg kan uitzoeken. Het formaat en de mogelijkheden bepaal je dan zelf en daarbij heb je heel wat keuze.

Zo’n zelf gekochte pomp kan ook de moeite waard zijn als er al een fietspomp op je fiets zit. Vaak hebben ze meer te bieden dan de standaard handfietspomp.

Minipompen
Kleine, compacte fietspompen voor onderweg worden mini-fietspomp of minipomp genoemd. Er zijn heel wat soorten en maten minipompen te koop in allerlei prijsklassen: van een paar tientjes tot meer dan honderd euro. De goedkoopste minipompen zijn meestal gewone handfietspompen. Dat betekent dat je een fietsband zelf met de hand oppompt.

De kleinste typen minipompen zijn zo compact, zo’n 14 centimeter lang, dat je ze eventueel in je jaszak mee kan nemen. Die pompen hebben daardoor wel als nadeel dat je meer pompbewegingen moet maken om een band voldoende vol te krijgen.


Een compacte minipomp.

Alle minipompen kun je ergens bevestigen op je fiets. Op het frame, de stuurvork, de bagagedrager of ergens anders. Dat doe je met behulp van het bevestigingsmateriaal dat bij de pomp meegeleverd wordt. Dat zijn gewoonlijk een of twee klemmetjes die je op je fiets bevestigt. Sommige minipompen zet je vast met klittenband.

Het is belangrijk erop te letten dat de bevestiging goed op jouw type fiets past. Sommige minipomphouders bevestig je bijvoorbeeld met inbusboutjes. Die zijn speciaal bedoeld voor sportfietsen waarop je ook de houders voor drinkbidons met inbusboutjes bevestigt. Op een gewone fiets zonder inbusboutjes kun je deze fietspompen dus niet bevestigen.

CO2 pompen
Een groot nadeel van minipompen is dat het aardig wat inspanning kost om voldoende lucht in een band te krijgen. Je kan maar een kleine pompbeweging maken, dus erg snel gaat het allemaal niet. Zeker niet als je een sportfietsband op hoge druk wil krijgen.

Gelukkig zijn er ook minipompen die je het pompwerk uit handen nemen. CO2-pompen gebruiken een patroon gevuld met CO2 gas onder druk om lucht in de band te persen. Een CO2 pomp heeft je band binnen een paar seconden vol.

Omdat CO2-pompen geen pomphandvat en -stang nodig hebben, zijn ze extra compact en licht. Een CO2-pomp met patroon past makkelijk in een hand.


Een band oppompen met een CO2 pomp.

CO2-pompen hebben wel een aantal nadelen. Je gebruikt een CO2 patroon per band. Je moet daarom de juiste patronen kopen met de hoeveelheid CO2 die in jouw type band past. Ook moet je voor de zekerheid altijd meerdere patronen meenemen voor onderweg.

Verder moet je uitkijken voor de kou van de CO2 bij het oppompen van de band. Antivries bescherming als onderdeel van een CO2 pomp is dan ook aan te raden. Tot slot verliest een band gevuld met CO2 een stuk sneller druk dan een band gevuld met gewone lucht. De CO2 is dan ook alleen bedoeld om veilig thuis te komen. Daar moet je de band leeg laten lopen en met lucht vullen met een gewone fietspomp.

Om te voorkomen dat je met een lege en dus nutteloze CO2-pomp staat onderweg, zijn er ook hybride pompen. Daarbij kun je met CO2 en met de hand pompen als dat nodig is.

De prijzen van CO2 pompen liggen gewoonlijk tussen de 10 en 50 euro.

Elektrisch fietspompen
Als je een CO2 pomp wat teveel gedoe vindt, kun je altijd nog voor een elektrische fietspomp kiezen. Een voorbeeld daarvan is de miniFumpa Pumps elektrische pomp met een formaat van 3 x 5,5 x 7 centimeter. Die past eventueel in je zak, rugzak of fietstas.

De fabrikant Cycplus heeft allerlei elektrische pompen voor onder andere gebruik op de fiets. Die hebben een mooie, handzame vorm voor onderweg en kun je dan ook op je fietsframe bevestigen.

Een extra voordeel van elektrische fietspompen is dat je er ook banden van brommers, scooters en auto’s mee kan oppompen. Een nadeel is dat ze wel relatief groot en zwaar zijn vergeleken met andere minipompen. Ook moet je niet vergeten je pomp op tijd op te laden, anders zit je onderweg zonder fietspomp.

De prijzen voor een elektrische fietspomp variëren van 50 tot 130 euro.

Druk en ventielen
Net als bij een fietspomp thuis moet je bij een fietspomp voor onderweg ook letten op eigenschappen als de maximale druk en de juiste ventielaansluiting bij jouw banden. Bij een niet-sportfiets zal het meestal gaan om een maximale druk van 5 bar en een Nederlands ventiel. Bij een sport- of racefiets heb je te maken met hoge drukbanden van 8 of 9 bar en een Frans ventiel.

Sommige minipompen hebben een kleine drukmeter waarmee je in de gaten houdt of er niet te weinig of te veel lucht in je banden komt.

Je leest meer over de verschillende typen ventielen en maximale druk in de koopwijzer voor fietspompen voor thuis.

Een keuze maken
De fietspomp die al bij je fiets zit, is standaard de eerste keuze natuurlijk. Maar als je een andere fietspomp voor onderweg zoekt, moet je in ieder geval goed letten op de maximale druk die de pomp aankan en het type ventiel. De prijs is natuurlijk ook een factor.

Bij fietsen die geen sportfiets zijn en dus een druk van maximaal 4 a 5 bar nodig hebben, is een gewone minipomp al voldoende. Voor sportfietsen met hogedrukbanden heb je een hogedruk minipomp nodig en kan een CO2-pomp door zijn compacte vorm beter geschikt zijn. Wil je wel het gemak maar niet de nadelen van een CO2-pomp, dan is een elektrische fietspomp het overwegen waard. Je bent dan wel het duurst uit.

Je kunt alle soorten minipompen kopen bij de fietsspeciaalzaak of bij webwinkels als bol.com.

Even uitproberen
Tot slot… Als je een nieuwe minipomp gekocht hebt, is het een goed idee de handleiding erbij door te nemen en de pomp even uit te proberen. Waar je bij een gewone handfietspomp simpelweg de pomp op je ventiel zet en gaat pompen, vragen minipompen soms een aantal extra handelingen. Er zit dan bijvoorbeeld een los slangetje in met twee uiteinden voor verschillende typen ventielen. Probeer ook een CO2-pomp of elektrische pomp eerst even thuis goed uit. Zo kom je onderweg niet voor verrassingen te staan.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Drie mooie fietsroutes via knooppunten in Overijssel

In Overijssel is veel afwisseling te vinden. Gebiet van open water en moerasbos in Nationaal Park De Weerribben-Wieden, fiets langs en vaar over de IJssel of een mooie bosrijke tocht door T…

Nieuws

Leasen van e-bikes steeds meer in trek

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Als ook de fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen st…

Nieuws

De vijf mooiste routes volgens de redactie

Dit bijzondere jaar is bijna ten einde en dat betekent dat het tijd wordt voor lijstjes! 2020 was een jaar waarin we flink hebben gefietst en mooie routes hebben kunnen maken. Dit waren de …

Nieuws

Steeds meer jongeren kiezen voor e-bike

Waar de elektrische fiets eerst nog vooral door ouderen gebruikt werd, wordt de e-bike nu ook onder jongeren steeds populairder. Nu de e-bike een normaal fenomeen is in het straatbeeld, ver…

Nieuws

Belg heeft drie keer meer kans op fietspech dan Nederlander

Met een mooie fietstocht door België heeft u meer kans op een lekke band of een kapotte ketting. Een fietser heeft drie keer meer kans op pech in België dan in Nederland. Dat blij…