Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverkoop in de lift dankzij e-bike

woensdag 30 mei, 2018

De fietsbranche leeft weer op. ABN AMRO verwacht dat de sector dit jaar met 3 procent groeit ten opzichte van vorig jaar. Dit komt vooral door de verkoop van e-bikes.

De afgelopen jaren ging de fietsbranche behoorlijk achteruit. Het jaar 2017 kende voor het eerst na jaren van daling weer een opleving in het aantal verkochte fietsen. De groei zet dit jaar door met een verwachte 3 procent. Dat voorspellen deskundigen van ABN AMRO.

Opmars van de e-bike

Die stijging komt vooral door e-bikes. Naar verwachting stijgt de verkoop hiervan ten opzichte van vorig jaar met ruim 10 procent. Dat betekent dat er dit jaar ongeveer 327.000 nieuwe elektrische fietsen bij komen. De afgelopen 7 jaar nam het aantal verkochte e-bikes al toe met 75 procent. Het aantal verkochte gewone fietsen daalt daarentegen: sinds 2010 vond een daling plaats van 37 procent.

Steeds meer mensen ervaren het gemak van de e-bike: ruim vier op de tien Nederlanders zien een e-bike als goede vervanger van de auto. Ook voor woon-werkverkeer, omdat de e-bike afstanden van 15 tot 30 kilometer toegankelijker heeft gemaakt. In totaal hebben ruim zeven op de tien gebruikers van een e-bike hebbende traditionele fiets geheel of gedeeltelijk opzij gezet ten gunste van de e-bike.

Aantal fietsenwinkels stijgt

Met de stijging van het aantal verkochte fietsen neemt ook het aantal fietsenwinkels weer toe. Tussen 2011 en 2015 daalde dit aantal flink, maar nu zien we weer een opleving met tientallen nieuw geopende winkels.

Hoewel ook de internetverkoop van fietsen is toegenomen, blijkt de fietsenwinkel voor fietsers toch belangrijk door het belang van service – bijvoorbeeld advies over zadelhoogte, versnellingen en remmen – en onderhoud. Zeker op het gebied van onderhoud kunnen fietsenwinkels volgens ABN AMRO een duurzame klantrelatie opbouwen en hoge marges halen.

Huurfietsen

In grote steden komen steeds meer huurfietsconstructies op. Het idee hierachter is dat gebruikers tegen een vast bedrag een fiets kunnen huren, die bij schade meteen gerepareerd of vervangen wordt. Vooral onder studenten is dit concept populair.

Speed pedelecs blijven achter

Speed pedelecs – ook wel bekend als snelle e-bikes – zijn populair onder forensen die een wat grotere afstand naar hun werk moeten afleggen. Toch loopt de verkoop van deze fietsen achter bij de gewone e-bikes. Brancheorganisatie BOVAG wijdt dit vooral aan de strenge regels rond het gebruik van de speed pedelec.

Bron: ABN AMRO


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Helmdracht en helmplicht: de waarheid over de fietshelm

Gaan fietsers zich roekelozer gedragen door het dragen van een fietshelm? En zal een helmplicht leiden tot een afname van het aantal fietsers? Noorse wetenschappers onderzochten de effecten…

Nieuws

De vijf grootste fietsergernissen, opfrissen van onze fietsmanieren?

Het wordt steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. De ANWB vindt dan ook dat onze fietsmanieren een opfrisbeurt nodig hebben. De ANWB komt daarom met vijf fietsregels. Doordat er steed…

Nieuws

Hoe fietsvriendelijk is jouw supermarkt? Test het zelf

De ene supermarkt ligt in een rustige omgeving en heeft uitgebreide voorzieningen voor fietsers; de andere heeft geen fietspaden en beperkte fietsparkeergelegenheid. Verkeerskundige Laurent…

Nieuws

Van fietsland naar superfietsland: grote werkgevers worden fietsambassadeur

Ruim 200.000 forensen moeten de auto verruilen voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Grote organisaties, zoals Schiphol en UMC Groningen kunnen en moeten hier een sleutelrol in gaan spel…

Nieuws

Garantievoorwaarden e-bikes onder de maat

Hoewel gemiddeld twee keer zo duur als een gewone fiets vliegen de e-bikes al een paar jaar de winkels uit. Bij zo’n dure aanschaf verwacht je als consument ook goede garantievoorwaarden, m…