Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverkoop in de lift dankzij e-bike

Wednesday 30 May, 2018

De fietsbranche leeft weer op. ABN AMRO verwacht dat de sector dit jaar met 3 procent groeit ten opzichte van vorig jaar. Dit komt vooral door de verkoop van e-bikes.

De afgelopen jaren ging de fietsbranche behoorlijk achteruit. Het jaar 2017 kende voor het eerst na jaren van daling weer een opleving in het aantal verkochte fietsen. De groei zet dit jaar door met een verwachte 3 procent. Dat voorspellen deskundigen van ABN AMRO.

Opmars van de e-bike

Die stijging komt vooral door e-bikes. Naar verwachting stijgt de verkoop hiervan ten opzichte van vorig jaar met ruim 10 procent. Dat betekent dat er dit jaar ongeveer 327.000 nieuwe elektrische fietsen bij komen. De afgelopen 7 jaar nam het aantal verkochte e-bikes al toe met 75 procent. Het aantal verkochte gewone fietsen daalt daarentegen: sinds 2010 vond een daling plaats van 37 procent.

Steeds meer mensen ervaren het gemak van de e-bike: ruim vier op de tien Nederlanders zien een e-bike als goede vervanger van de auto. Ook voor woon-werkverkeer, omdat de e-bike afstanden van 15 tot 30 kilometer toegankelijker heeft gemaakt. In totaal hebben ruim zeven op de tien gebruikers van een e-bike hebbende traditionele fiets geheel of gedeeltelijk opzij gezet ten gunste van de e-bike.

Aantal fietsenwinkels stijgt

Met de stijging van het aantal verkochte fietsen neemt ook het aantal fietsenwinkels weer toe. Tussen 2011 en 2015 daalde dit aantal flink, maar nu zien we weer een opleving met tientallen nieuw geopende winkels.

Hoewel ook de internetverkoop van fietsen is toegenomen, blijkt de fietsenwinkel voor fietsers toch belangrijk door het belang van service – bijvoorbeeld advies over zadelhoogte, versnellingen en remmen – en onderhoud. Zeker op het gebied van onderhoud kunnen fietsenwinkels volgens ABN AMRO een duurzame klantrelatie opbouwen en hoge marges halen.

Huurfietsen

In grote steden komen steeds meer huurfietsconstructies op. Het idee hierachter is dat gebruikers tegen een vast bedrag een fiets kunnen huren, die bij schade meteen gerepareerd of vervangen wordt. Vooral onder studenten is dit concept populair.

Speed pedelecs blijven achter

Speed pedelecs – ook wel bekend als snelle e-bikes – zijn populair onder forensen die een wat grotere afstand naar hun werk moeten afleggen. Toch loopt de verkoop van deze fietsen achter bij de gewone e-bikes. Brancheorganisatie BOVAG wijdt dit vooral aan de strenge regels rond het gebruik van de speed pedelec.

Bron: ABN AMRO


Gerelateerde artikelen

Nieuws

VVN wil verbod op opvoerkits e-bike

Een e-bike opvoeren, dat is makkelijker en gevaarlijker dan je denkt. De kits zijn online en bij sommige fietsenwinkels te verkrijgen en zorgen ervoor dat de e-bike de maximale snelheid pas…

Nieuws

Fietsen langs oorlogsverleden

Nederland heeft in de jaren 1940-1945 veel te lijden gehad van de Tweede Wereldoorlog. En overal zijn hier nog sporen van te vinden: in het landschap, in musea, in de vele oorlogsmonumenten…

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle we…

Nieuws

Vijf fietsroutes door nationale parken

Op 29 mei 2016 is het de dag van het park. Ter ere van deze dag hebben wij vijf prachtige fietsroutes uitgekozen door nationale parken. Loonse en Drunense Duinen (44 km) Nationaal Park D…

Nieuws

Een e-bike onder de €1000?

Bijna twee derde van de (potentiële) gebruikers van een e-bike vindt de prijs een van de belangrijkste factoren bij de aanschaf van een e-bike. Voor twee derde van hen is 1000 euro het maxi…