Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverkoop in de lift dankzij e-bike

woensdag 30 mei, 2018

De fietsbranche leeft weer op. ABN AMRO verwacht dat de sector dit jaar met 3 procent groeit ten opzichte van vorig jaar. Dit komt vooral door de verkoop van e-bikes.

De afgelopen jaren ging de fietsbranche behoorlijk achteruit. Het jaar 2017 kende voor het eerst na jaren van daling weer een opleving in het aantal verkochte fietsen. De groei zet dit jaar door met een verwachte 3 procent. Dat voorspellen deskundigen van ABN AMRO.

Opmars van de e-bike

Die stijging komt vooral door e-bikes. Naar verwachting stijgt de verkoop hiervan ten opzichte van vorig jaar met ruim 10 procent. Dat betekent dat er dit jaar ongeveer 327.000 nieuwe elektrische fietsen bij komen. De afgelopen 7 jaar nam het aantal verkochte e-bikes al toe met 75 procent. Het aantal verkochte gewone fietsen daalt daarentegen: sinds 2010 vond een daling plaats van 37 procent.

Steeds meer mensen ervaren het gemak van de e-bike: ruim vier op de tien Nederlanders zien een e-bike als goede vervanger van de auto. Ook voor woon-werkverkeer, omdat de e-bike afstanden van 15 tot 30 kilometer toegankelijker heeft gemaakt. In totaal hebben ruim zeven op de tien gebruikers van een e-bike hebbende traditionele fiets geheel of gedeeltelijk opzij gezet ten gunste van de e-bike.

Aantal fietsenwinkels stijgt

Met de stijging van het aantal verkochte fietsen neemt ook het aantal fietsenwinkels weer toe. Tussen 2011 en 2015 daalde dit aantal flink, maar nu zien we weer een opleving met tientallen nieuw geopende winkels.

Hoewel ook de internetverkoop van fietsen is toegenomen, blijkt de fietsenwinkel voor fietsers toch belangrijk door het belang van service – bijvoorbeeld advies over zadelhoogte, versnellingen en remmen – en onderhoud. Zeker op het gebied van onderhoud kunnen fietsenwinkels volgens ABN AMRO een duurzame klantrelatie opbouwen en hoge marges halen.

Huurfietsen

In grote steden komen steeds meer huurfietsconstructies op. Het idee hierachter is dat gebruikers tegen een vast bedrag een fiets kunnen huren, die bij schade meteen gerepareerd of vervangen wordt. Vooral onder studenten is dit concept populair.

Speed pedelecs blijven achter

Speed pedelecs – ook wel bekend als snelle e-bikes – zijn populair onder forensen die een wat grotere afstand naar hun werk moeten afleggen. Toch loopt de verkoop van deze fietsen achter bij de gewone e-bikes. Brancheorganisatie BOVAG wijdt dit vooral aan de strenge regels rond het gebruik van de speed pedelec.

Bron: ABN AMRO


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Meest fietsvriendelijke EU-land? Denemarken!

Europa heeft vele mooie fietsmogelijkheden, waaronder ons eigen land natuurlijk. Volgens de fietsbarometer zijn fietsliefhebbers het beste op hun plaats in Denemarken. Twee jaar geleden dee…

Nieuws

Onderzoek: driekwart Nederland wil smartphone op de fiets verbieden

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wettelijk verbod op smartphonegebruik op de fiets en in dat kader deed haar ministerie alvast een onderzoek. Wat blijkt: driekwar…

Nieuws

Nieuwe cijfers: e-bike dodelijker dan bromfiets

Het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes neemt toe en vooral ouderen lopen gevaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de politie. De politie adviseert mensen op een e-bike een…

Nieuws

Meer fietsen dan inwoners in Nederland

Uit onderzoek van BOVAG blijkt dat Nederland vorig jaar naar schatting 22,7 miljoen fietsen telt. Dit is een stijging van 200.000 in 2014. Dit komt erop neer dat een Nederlander gemiddeld 1…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in Europa

In bijna alle grote Europese steden kom je ze tegen: de sightseeingbussen die je in relatief korte tijd langs de hoogtepunten van de stad rijden. Maar het kan ook anders: met de fiets! In j…