Logo Fietsen123

Nieuws

Opmars van de gekleurde fietsen

Wednesday 9 May, 2018

Je ziet ze inmiddels steeds vaker, zeker in de studentensteden: fietsen met gekleurde onderdelen. Een rood bagagerek of zadel of een blauwe voorband, het ziet er vrolijk uit, maar wat betekent het precies?

Deze gekleurde fietsen zijn eigendom van bedrijven die ze als ‘abonnementsfiets’ aanbieden aan consumenten. Bij het vaste maandbedrag zit onderhoud en verzekering van de fietsen inbegrepen. Je kunt dit vergelijken met een leaseconstructie voor bijvoorbeeld auto’s of elektrische fietsen.

Vooral onder studenten zijn deze ‘abonnementsfietsen’ populair. In plaats van het kopen van een (goedkope) nieuwe of tweedehands fiets, kun je op deze manier voor 10 à 15 euro per maand een nieuwe fiets rijden. En je hoeft je geen zorgen te maken over onderhoud: eenvoudige reparaties worden snel door het bedrijf uitgevoerd, maar bij grotere reparaties wordt de fiets omgeruild.

Ideaal dus voor mensen die geen zin hebben om een band te plakken of een ketting te vervangen. Maar echt goedkoop is het niet. Zeker met een prijs van 15 euro per maand kost zo’n fiets je 180 euro per jaar. Als je bedenkt dat veel mensen jaren met een fiets doen – en het onderhoud hiervan vaak niet heel veel kost – dan is het financieel al snel voordeliger om te kopen. De Consumentenbond raadt dan ook aan om de kosten van kopen en leasen naast elkaar te zetten en te kijken of je het ervoor over hebt.

'De ellende rondom het fietsen afkopen'

Toch zijn de ‘abonnementsfietsen’ populair. Dit blijkt bij verschillende aanbieders. Een voorbeeld is Swapfiets, dat in een paar jaar tijd vanuit het niets groeide naar 30.000 fietsen. Het idee voor dit bedrijf ontstond toen student Steven Buitenhuis in Delft zag hoe slecht de fietsen van veel studenten eraan toe waren. Omdat veel studenten een nieuwe fiets te duur vinden, bedacht hij een soort leaseconstructie voor fietsen. Nu, een paar jaar verder, is het bedrijf te vinden in 22 steden en levert het ruim 1.500 fietsen per week.

En Swapfiets is niet de enige aanbieder van dit soort fietsen, ook Instabike is populair. Daar werken ze met een vergelijkbare constructie, die voor veel mensen een handige uitkomst is. Zoals een klant van dit bedrijf het omschrijft, ‘koop je de ellende rondom het fietsen af.’

'Nieuwe' oude fietsen

Easyfiets in Leiden kiest voor een andere benadering. In plaats van het aanbieden van nieuwe fietsen volgens een abonnementsconstructie, wil het bedrijf oude fietsen een tweede leven geven. Ook deze fietsen worden daarna verhuurd. Het succes van dit concept komt naar voren door het feit dat ze nauwelijks genoeg fietsen kunnen vinden om op te knappen.

De bedenkers vinden het zonde om een nieuwe fiets te kopen, terwijl een opgeknapte fiets ook nog jaren mee kan. Daarom besloten ze hun bedrijf op te richten. Om te beginnen in Leiden, maar in de toekomst is het de bedoeling om ook in andere steden de strijd aan te gaan met de verkoop en verhuur van nieuwe fietsen.

Kijk naar de voorwaarden

Toch is niet iedereen alleen maar enthousiast. De Consumentenbond staat kritisch tegenover leaseconstructies. Bij onderzoeken naar leaseconstructies van auto’s en elektrische fietsen constateerde de organisatie grote verschillen in voorwaarden en contracten. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar contractvoorwaarden: wat gebeurt er bijvoorbeeld bij diefstal, zeker als je de fiets niet (voldoende) op slot hebt gezet? Wat wordt door de verzekering gedekt en is er sprake van een eigen risico? En kun je het contract voortijdig beëindigen en zijn hier kosten aan verbonden? Dit soort vragen zijn belangrijk bij het afsluiten van een leasecontract.

Bron: NOS