Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond en VVN luiden noodklok om opgevoerde e-bikes

dinsdag 21 augustus, 2018

Nu de elektrische fiets onder alle leeftijdsgroepen gemeengoed is geworden, neemt het aantal opgevoerde exemplaren op het fietspad toe. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) maken zich ernstig zorgen en vragen om strenge handhaving.

Normaal gesproken bieden e-bikes ondersteuning tot 25 km/h. Voor sommigen is dit echter niet hard genoeg en voor hen zijn via internet en rijwielhandelaren appraten en pakketjes te koop waarmee zij hun e-bike kunnen opvoeren. En die snelheidswinst is niet gering: met sommige pakketjes kunnen e-bikes snelheden halen van meer dan 50 km/h. Verschillende belangenorganisaties roepen de politie op tot handhaving.

Woordvoerder Rob Stomphorst van VVN is optimistisch over de toenemende groep jongeren die de scooter verruilt voor de e-bike. Maar het opvoeren ziet hij als ongewenst neveneffect waartegen rigoureus moet worden opgetreden. Hij spreekt van een "levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak."

Consumentenvoorlichter Kees Bakker van de Fietsersbond is het hiermee eens. Hij noemt het omzeilen van de regels iets van alledag en blikt terug op de tijd dat hij zijn brommer opvoerde voor een minimale snelheidswinst. Maar het verschil tussen brommers en e-bikes? Bij brommers wordt nog weleens gecontroleerd, bij e-bikes niet.

Niet gebouwd voor opvoeren

Sommige e-bikes, zoals Batavus, Koga en Sparta, zijn uitgevoerd met een begrenzer die het opvoeren onmogelijk maakt. Deze merken vallen onder Accell Nederland. Huub Snellen, directeur van de organisatie, ligt toe: “Sneller dan 24 km/h op e-bikes is uitermate risicovol. Daar zijn ze niet op gebouwd.” Zoals dat ook bij brommers is gebeurd, hoopt Huub Snellen dat er vanuit de politie strenge handhaving komt.

Door het opvoeren worden de snelheidsverschillen op fietspaden steeds groter. Er is bijvoorbeeld ook een groeiende groep gebruikers die de maximumsnelheid van hun e-bike willen verlagen, bijvoorbeeld tot 18 km/h. Als datzelfde fietspad tegelijkertijd gebruikt wordt door fietsers die met 50 km/h voorbij razen, ontstaan levensgevaarlijke situaties.

Weinig signalen

Het is echter maar de vraag of de strenge handhaving er (snel) komt. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de politie vinden namelijk dat het zo’n vaart niet loopt. Politiewoordvoerder Marlous de Ridder zegt weinig signalen te krijgen dat opgevoerde e-bikes veelvuldig voor komen en dus voert de politie ook geen gerichte controles uit. Alleen bij een zwaar ongeval kan de politie kijken of de betrokken e-bike mogelijk opgevoerd was.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nederlanders scoren onvoldoende op zorgkennis

Nederlanders weten weinig over hun zorgverzekering, blijkt uit onderzoek van een vergelijkingssite. Zo weet bijna de helft van de mensen niet wat voor basisverzekering ze hebben. De ruim d…

Fietstest

Test: de beste budgetvouwfiets

Erg handig voor in de trein of om mee te nemen in de auto: een vouwfiets. Even uitklappen en fietsen maar. Welke vouwfietsen komen als beste uit de test? De beste geteste budgetvouwfiets is…

Nieuws

Bert blogt: Aan de Untersee

Vanwege showbizverplichtingen moest Margaret een paar weken geleden in het Zwarte Woud zijn en ik mocht mee om aansluitend te gaan fietsen langs de oevers van de Bodensee. Deze keer was het…

Nieuws

Nederland Europees kampioen fietsen exporteren

In 2015 werd er in totaal 793 miljoen euro aan fietsen geëxporteerd. Dit is een stijging van 14% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit maakt Nederland de grootste exporteur van fietsen in E…

Nieuws

Accu en e-bike: zo werkt dat

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij…