Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond en VVN luiden noodklok om opgevoerde e-bikes

dinsdag 21 augustus, 2018

Nu de elektrische fiets onder alle leeftijdsgroepen gemeengoed is geworden, neemt het aantal opgevoerde exemplaren op het fietspad toe. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) maken zich ernstig zorgen en vragen om strenge handhaving.

Normaal gesproken bieden e-bikes ondersteuning tot 25 km/h. Voor sommigen is dit echter niet hard genoeg en voor hen zijn via internet en rijwielhandelaren appraten en pakketjes te koop waarmee zij hun e-bike kunnen opvoeren. En die snelheidswinst is niet gering: met sommige pakketjes kunnen e-bikes snelheden halen van meer dan 50 km/h. Verschillende belangenorganisaties roepen de politie op tot handhaving.

Woordvoerder Rob Stomphorst van VVN is optimistisch over de toenemende groep jongeren die de scooter verruilt voor de e-bike. Maar het opvoeren ziet hij als ongewenst neveneffect waartegen rigoureus moet worden opgetreden. Hij spreekt van een "levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak."

Consumentenvoorlichter Kees Bakker van de Fietsersbond is het hiermee eens. Hij noemt het omzeilen van de regels iets van alledag en blikt terug op de tijd dat hij zijn brommer opvoerde voor een minimale snelheidswinst. Maar het verschil tussen brommers en e-bikes? Bij brommers wordt nog weleens gecontroleerd, bij e-bikes niet.

Niet gebouwd voor opvoeren

Sommige e-bikes, zoals Batavus, Koga en Sparta, zijn uitgevoerd met een begrenzer die het opvoeren onmogelijk maakt. Deze merken vallen onder Accell Nederland. Huub Snellen, directeur van de organisatie, ligt toe: “Sneller dan 24 km/h op e-bikes is uitermate risicovol. Daar zijn ze niet op gebouwd.” Zoals dat ook bij brommers is gebeurd, hoopt Huub Snellen dat er vanuit de politie strenge handhaving komt.

Door het opvoeren worden de snelheidsverschillen op fietspaden steeds groter. Er is bijvoorbeeld ook een groeiende groep gebruikers die de maximumsnelheid van hun e-bike willen verlagen, bijvoorbeeld tot 18 km/h. Als datzelfde fietspad tegelijkertijd gebruikt wordt door fietsers die met 50 km/h voorbij razen, ontstaan levensgevaarlijke situaties.

Weinig signalen

Het is echter maar de vraag of de strenge handhaving er (snel) komt. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de politie vinden namelijk dat het zo’n vaart niet loopt. Politiewoordvoerder Marlous de Ridder zegt weinig signalen te krijgen dat opgevoerde e-bikes veelvuldig voor komen en dus voert de politie ook geen gerichte controles uit. Alleen bij een zwaar ongeval kan de politie kijken of de betrokken e-bike mogelijk opgevoerd was.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Zo ben je beter zichtbaar in het verkeer

De wintertijd is aangebroken: avonden worden kouder en langer en in huis steken we de kaarsjes en, als we die hebben, de open haard aan. Een en al gezelligheid zou je zeggen. Helaas brengt …

Nieuws

Fietsverkoop stijgt na jaren weer

In 2017 is de verkoop van fietsen in Nederland voor het eerst sinds 2007 weer gestegen. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG naar aanleiding van een onderzoek van GfK. In 2017…

Nieuws

Hoge zorgkosten veroorzaken vaker betalingsproblemen

Mensen in Nederland met betalingsproblemen zeggen dat dat vooral komt door hoge zorgkosten en hoge vaste lasten. In vergelijking met drie jaar geleden zijn die twee posten veel vaker een oo…

Nieuws

Drie bijzondere fietsroutes in de herfst

Lekker fietsen in de herfst, dat kan met een van deze drie bijzondere fietsroutes door enkele van de mooiste gebieden van Nederland. Ga fietsen in de bossen van Kroondomein Het Loo, met pra…

Nieuws

Alle fietsbekeuringen in 2016

In dit overzicht vindt u alle overtredingen en boetebedragen die u als fietser kunt krijgen in 2016. De boetebedragen zijn verdeeld in verschillende categorieën: eisen aan de bestuurder, ei…