Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond en VVN luiden noodklok om opgevoerde e-bikes

dinsdag 21 augustus, 2018

Nu de elektrische fiets onder alle leeftijdsgroepen gemeengoed is geworden, neemt het aantal opgevoerde exemplaren op het fietspad toe. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) maken zich ernstig zorgen en vragen om strenge handhaving.

Normaal gesproken bieden e-bikes ondersteuning tot 25 km/h. Voor sommigen is dit echter niet hard genoeg en voor hen zijn via internet en rijwielhandelaren appraten en pakketjes te koop waarmee zij hun e-bike kunnen opvoeren. En die snelheidswinst is niet gering: met sommige pakketjes kunnen e-bikes snelheden halen van meer dan 50 km/h. Verschillende belangenorganisaties roepen de politie op tot handhaving.

Woordvoerder Rob Stomphorst van VVN is optimistisch over de toenemende groep jongeren die de scooter verruilt voor de e-bike. Maar het opvoeren ziet hij als ongewenst neveneffect waartegen rigoureus moet worden opgetreden. Hij spreekt van een "levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak."

Consumentenvoorlichter Kees Bakker van de Fietsersbond is het hiermee eens. Hij noemt het omzeilen van de regels iets van alledag en blikt terug op de tijd dat hij zijn brommer opvoerde voor een minimale snelheidswinst. Maar het verschil tussen brommers en e-bikes? Bij brommers wordt nog weleens gecontroleerd, bij e-bikes niet.

Niet gebouwd voor opvoeren

Sommige e-bikes, zoals Batavus, Koga en Sparta, zijn uitgevoerd met een begrenzer die het opvoeren onmogelijk maakt. Deze merken vallen onder Accell Nederland. Huub Snellen, directeur van de organisatie, ligt toe: “Sneller dan 24 km/h op e-bikes is uitermate risicovol. Daar zijn ze niet op gebouwd.” Zoals dat ook bij brommers is gebeurd, hoopt Huub Snellen dat er vanuit de politie strenge handhaving komt.

Door het opvoeren worden de snelheidsverschillen op fietspaden steeds groter. Er is bijvoorbeeld ook een groeiende groep gebruikers die de maximumsnelheid van hun e-bike willen verlagen, bijvoorbeeld tot 18 km/h. Als datzelfde fietspad tegelijkertijd gebruikt wordt door fietsers die met 50 km/h voorbij razen, ontstaan levensgevaarlijke situaties.

Weinig signalen

Het is echter maar de vraag of de strenge handhaving er (snel) komt. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de politie vinden namelijk dat het zo’n vaart niet loopt. Politiewoordvoerder Marlous de Ridder zegt weinig signalen te krijgen dat opgevoerde e-bikes veelvuldig voor komen en dus voert de politie ook geen gerichte controles uit. Alleen bij een zwaar ongeval kan de politie kijken of de betrokken e-bike mogelijk opgevoerd was.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

NS laat nieuwe kandidaat OV-fietsmodellen testen door gebruikers, doet u ook mee?

250 locaties, 8.500 fietsen, 1.5 miljoen ritten per jaar en de teller loopt nog. Het gebruik van de OV-fiets stijgt zo snel dat NS de komende 3 jaar het aantal OV-fietsen met minimaal 1.000…

Nieuws

Drie Waddenzeeroutes

De Waddenzee staat vanaf 26 juni zeven jaar op de UNESCO werelderfgoed lijst. Wij hebben voor u drie prachtige routes bij de Waddenzee gemaakt. Lauwersmeer (50 km) Ervaar de wildernis op…

Nieuws

Politie Almere hangt speciaal politieslot om fietsen

Omdat het voor de politie in Almere vaak lastig is om de rechtmatige eigenaar van een gestolen of vernielde fiets te vinden, is men daar gestart met een project waarbij er een speciaal poli…

Nieuws

Populariteit e-bike blijft maar toenemen

In ruim tien jaar tijd is het fietsgebruik met een dikke 11 procent gegroeid. Deze groei is voor een deel toe te schrijven aan de e-bikes die inmiddels steeds vaker door fietsers ónder de 6…

Nieuws

Daarom kun je fietsen niet verleren

Fietsen hoort bij de Nederlandse cultuur: je krijgt het met de paplepel ingegoten en leert het bijna nog eerder dan lopen. En net als lopen, kun je fietsen niet zomaar verleren. Of je nu ee…