Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond en VVN luiden noodklok om opgevoerde e-bikes

dinsdag 21 augustus, 2018

Nu de elektrische fiets onder alle leeftijdsgroepen gemeengoed is geworden, neemt het aantal opgevoerde exemplaren op het fietspad toe. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) maken zich ernstig zorgen en vragen om strenge handhaving.

Normaal gesproken bieden e-bikes ondersteuning tot 25 km/h. Voor sommigen is dit echter niet hard genoeg en voor hen zijn via internet en rijwielhandelaren appraten en pakketjes te koop waarmee zij hun e-bike kunnen opvoeren. En die snelheidswinst is niet gering: met sommige pakketjes kunnen e-bikes snelheden halen van meer dan 50 km/h. Verschillende belangenorganisaties roepen de politie op tot handhaving.

Woordvoerder Rob Stomphorst van VVN is optimistisch over de toenemende groep jongeren die de scooter verruilt voor de e-bike. Maar het opvoeren ziet hij als ongewenst neveneffect waartegen rigoureus moet worden opgetreden. Hij spreekt van een "levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak."

Consumentenvoorlichter Kees Bakker van de Fietsersbond is het hiermee eens. Hij noemt het omzeilen van de regels iets van alledag en blikt terug op de tijd dat hij zijn brommer opvoerde voor een minimale snelheidswinst. Maar het verschil tussen brommers en e-bikes? Bij brommers wordt nog weleens gecontroleerd, bij e-bikes niet.

Niet gebouwd voor opvoeren

Sommige e-bikes, zoals Batavus, Koga en Sparta, zijn uitgevoerd met een begrenzer die het opvoeren onmogelijk maakt. Deze merken vallen onder Accell Nederland. Huub Snellen, directeur van de organisatie, ligt toe: “Sneller dan 24 km/h op e-bikes is uitermate risicovol. Daar zijn ze niet op gebouwd.” Zoals dat ook bij brommers is gebeurd, hoopt Huub Snellen dat er vanuit de politie strenge handhaving komt.

Door het opvoeren worden de snelheidsverschillen op fietspaden steeds groter. Er is bijvoorbeeld ook een groeiende groep gebruikers die de maximumsnelheid van hun e-bike willen verlagen, bijvoorbeeld tot 18 km/h. Als datzelfde fietspad tegelijkertijd gebruikt wordt door fietsers die met 50 km/h voorbij razen, ontstaan levensgevaarlijke situaties.

Weinig signalen

Het is echter maar de vraag of de strenge handhaving er (snel) komt. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de politie vinden namelijk dat het zo’n vaart niet loopt. Politiewoordvoerder Marlous de Ridder zegt weinig signalen te krijgen dat opgevoerde e-bikes veelvuldig voor komen en dus voert de politie ook geen gerichte controles uit. Alleen bij een zwaar ongeval kan de politie kijken of de betrokken e-bike mogelijk opgevoerd was.

Bron: Telegraaf


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Nieuw! Elektrische fiets of scooter opladen bij bushaltes

Busreizigers in Zuid-Holland kunnen vanaf vandaag hun elektrische fiets opladen bij haltes van het nieuwe R-net. In Zoetermeer is de eerste speciale halte vrijdagochtend geopend door gedepu…

Nieuws

Top 10 onmogelijk zwaar beladen fietsen

In de westerse wereld wordt de fiets vooral gebruikt voor personenvervoer en recreatieve doeleinden. Heel anders gaat dat in China, India en landen in Afrika en Azië. Waar men in Neder…

Nieuws

ANWB test: 18 fietsendragers voor e-bikes

De ANWB heeft 18 verschillende fietsendragers getest die speciaal ontwikkeld zijn voor e-bikes. De test is uitgevoerd op gebruiksgemak en functionaliteit, maar zonder rijtest. Voor e-bikes…

Nieuws

Nieuwe regels speed-pedelec blijken onhaalbaar

De speed-pedelec, de e-bike met een topsnelheid van 45 kilometer per uur, valt per 1 januari 2017 onder nieuwe regelgeving. Met nog zo'n zes weken te gaan tot die deadline, blijkt de uitvoe…

Nieuws

Veelgestelde vragen over wandelen na uitbraak corona

Hieronder vind je een overzicht van een veelgestelde vragen over de impact van het coronavirus op wandelen. Waar moet je zoal op letten? Mag ik buiten een ommetje maken? Ja, je mag buite…