Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

Thursday 14 June, 2018

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen.

De e-bike wint aan populariteit, ook onder jongeren. Dat komt niet alleen door de vele tweedehands e-bikes, maar ook doordat nieuwe e-bikes steeds betaalbaarder worden. Maar de trapondersteuning gaat maar tot 25 km/h, en dat is natuurlijk niet snel genoeg. Het is illegaal, maar als ze dat bij brommers niet als probleem zien, waarom dan wel bij een e-bike?

Op internet zijn veel producten te vinden waarmee je je e-bike gemakkelijk kunt opvoeren. De verkopers hiervan zitten niet per se fout, want ze benadrukken dat je de producten voor het opvoeren mag gebruiken als je vervolgens de e-bike niet meer op de openbare weg gebruikt, maar alleen nog op afgesloten terrein.

Er zit een groot gat tussen de reguliere e-bike – die slechts ondersteuning geeft tot 25 km/h – en de speed pedelec – die begrensd is op 45 km/h. Met de laatstgenoemde val je voor de wet onder de categorie bromfietsen, met als gevolg dat je onder andere een geel kentekenplaatje moet hebben en een helm moet dragen.

Een dongle

Jonge gebruikers die willen dat een gewone e-bike wat sneller gaat, kunnen met een eenvoudig apparaatje – een dongle genaamd – de begrenzer van 25 km/h omzeilen en dus een hogere snelheid halen. Deze dongles zijn verkrijgbaar voor verschillende merken e-bikemotoren, zoals Bosch, Shimano en Yamaha.

Een dongle maakt gebruik van frequentie-halvering. Hiermee halveert het apparaat de meetwaarde van de snelheidssensor. Als je bijvoorbeeld km/h rijdt, geeft de dongle aan de motor door dat je 15 km/h rijdt. De motor geeft dus langer trapondersteuning.

Beschadiging en verlies van garantie

Fabrikanten van e-bikemotoren zijn fel tegen de dongles. Door gebruik hiervan vermindert de levensduur van de motor of kunnen onderdelen beschadigd raken. Ook verliest een gebruiker elk recht op garantie als hij of zij de e-bike aanpast of laat aanpassen. Bovendien waarschuwen fabrikanten voor de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de hogere snelheid van de fiets. Een andere consequentie is de verzekering, die waarschijnlijk niets uitkeert als er iets gebeurt met een opgevoerde e-bike.

Bron: Algemeen Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

3 keer een koninklijke fietstocht

Het is bijna Koningsdag en dat vieren we met drie koninklijke fietsroutes (en drie keer hoera). Over landgoederen en langs paleizen, door bossen en stadsdelen: we wensen je veel fietsplezie…

Nieuws

70 procent van Nederlanders vindt fietsers asociaal

70% van de Nederlanders vindt dat fietsers zich asociaal gedragen in het verkeer. Bijna 80 procent vindt dat fietsers net als in Duitsland niet náást elkaar, maar áchte…

Nieuws

Fietsen bij de buren: dit zijn de regels

Nederland heeft de meest prachtige fietsroutes, maar soms wil je weleens iets anders. Dan is fietsen bij onze naaste buren ideaal: op één dag uit en thuis en toch even helemaal weg. Hoewel …

Nieuws

Waar moet je op letten in het verkeer?

Geen kreukelzone, geen airbags, geen gordels. Als fietser in het verkeer ben je kwetsbaar. Daarom is het belangrijk te weten op welke regels en situaties je extra moet letten. Ze lijken mis…

Nieuws

Nederland leider in Europese fietstop

De fiets speelt een belangrijke rol in het verplaatsingsgedrag van de Nederlander. Een kwart van alle verplaatsingen wordt namelijk afgelegd met deze tweewieler. Nergens anders in Europa li…