Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

donderdag 14 juni, 2018

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen.

De e-bike wint aan populariteit, ook onder jongeren. Dat komt niet alleen door de vele tweedehands e-bikes, maar ook doordat nieuwe e-bikes steeds betaalbaarder worden. Maar de trapondersteuning gaat maar tot 25 km/h, en dat is natuurlijk niet snel genoeg. Het is illegaal, maar als ze dat bij brommers niet als probleem zien, waarom dan wel bij een e-bike?

Op internet zijn veel producten te vinden waarmee je je e-bike gemakkelijk kunt opvoeren. De verkopers hiervan zitten niet per se fout, want ze benadrukken dat je de producten voor het opvoeren mag gebruiken als je vervolgens de e-bike niet meer op de openbare weg gebruikt, maar alleen nog op afgesloten terrein.

Er zit een groot gat tussen de reguliere e-bike – die slechts ondersteuning geeft tot 25 km/h – en de speed pedelec – die begrensd is op 45 km/h. Met de laatstgenoemde val je voor de wet onder de categorie bromfietsen, met als gevolg dat je onder andere een geel kentekenplaatje moet hebben en een helm moet dragen.

Een dongle

Jonge gebruikers die willen dat een gewone e-bike wat sneller gaat, kunnen met een eenvoudig apparaatje – een dongle genaamd – de begrenzer van 25 km/h omzeilen en dus een hogere snelheid halen. Deze dongles zijn verkrijgbaar voor verschillende merken e-bikemotoren, zoals Bosch, Shimano en Yamaha.

Een dongle maakt gebruik van frequentie-halvering. Hiermee halveert het apparaat de meetwaarde van de snelheidssensor. Als je bijvoorbeeld km/h rijdt, geeft de dongle aan de motor door dat je 15 km/h rijdt. De motor geeft dus langer trapondersteuning.

Beschadiging en verlies van garantie

Fabrikanten van e-bikemotoren zijn fel tegen de dongles. Door gebruik hiervan vermindert de levensduur van de motor of kunnen onderdelen beschadigd raken. Ook verliest een gebruiker elk recht op garantie als hij of zij de e-bike aanpast of laat aanpassen. Bovendien waarschuwen fabrikanten voor de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de hogere snelheid van de fiets. Een andere consequentie is de verzekering, die waarschijnlijk niets uitkeert als er iets gebeurt met een opgevoerde e-bike.

Bron: Algemeen Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Tips tegen diefstal van je fiets

Voorkomen is beter dan genezen, zorg er dus voor dat je fiets goed op slot staat. Met deze tips maak je het de dieven erg lastig. Is je fiets toch gestolen? Dan is het verstandig snel te ha…

Prijsvraag

Maak 4x kans op een Tenson Hurricane regenpak van Plutosport t.w.v. €89,95!

Vooral in de herfstperiode is een regenpak onmisbaar. Doe daarom mee met de prijsvraag en maak 4x kans op een Tenson Hurricane regenpak (2x een dames regenpak en 2x een heren regenpak) van …

Nieuws

Onderzoek: fietstochten van 30 tot 50 kilometer zijn favoriet

Eind juli vroegen we wat jullie favoriete fietsafstand was en tot ons grote plezier reageerden jullie massaal op die vraag. Eén afstand blijkt ronduit favoriet te zijn. Ruim vijfduizend men…

Nieuws

Zadelpijn: voorkomen is beter dan genezen

Fietsen hoort een feestje te zijn, maar zadelpijn kan dat feestje behoorlijk vergallen. Uit eerder onderzoek van Fietsen123 bleek al dat ruim 80 procent van de fietsers weleens zadelpijn he…

Nieuws

Utrecht wil vijf extra OV-fiets locaties

De langdurige proef met twee OV-fietslocaties op straat is geslaagd. De gemeente Utrecht wil nog eens vijf extra locaties in de stad om de OV-fiets te verhuren. De gemeente en de NS zijn m…