Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

donderdag 14 juni, 2018

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen.

De e-bike wint aan populariteit, ook onder jongeren. Dat komt niet alleen door de vele tweedehands e-bikes, maar ook doordat nieuwe e-bikes steeds betaalbaarder worden. Maar de trapondersteuning gaat maar tot 25 km/h, en dat is natuurlijk niet snel genoeg. Het is illegaal, maar als ze dat bij brommers niet als probleem zien, waarom dan wel bij een e-bike?

Op internet zijn veel producten te vinden waarmee je je e-bike gemakkelijk kunt opvoeren. De verkopers hiervan zitten niet per se fout, want ze benadrukken dat je de producten voor het opvoeren mag gebruiken als je vervolgens de e-bike niet meer op de openbare weg gebruikt, maar alleen nog op afgesloten terrein.

Er zit een groot gat tussen de reguliere e-bike – die slechts ondersteuning geeft tot 25 km/h – en de speed pedelec – die begrensd is op 45 km/h. Met de laatstgenoemde val je voor de wet onder de categorie bromfietsen, met als gevolg dat je onder andere een geel kentekenplaatje moet hebben en een helm moet dragen.

Een dongle

Jonge gebruikers die willen dat een gewone e-bike wat sneller gaat, kunnen met een eenvoudig apparaatje – een dongle genaamd – de begrenzer van 25 km/h omzeilen en dus een hogere snelheid halen. Deze dongles zijn verkrijgbaar voor verschillende merken e-bikemotoren, zoals Bosch, Shimano en Yamaha.

Een dongle maakt gebruik van frequentie-halvering. Hiermee halveert het apparaat de meetwaarde van de snelheidssensor. Als je bijvoorbeeld km/h rijdt, geeft de dongle aan de motor door dat je 15 km/h rijdt. De motor geeft dus langer trapondersteuning.

Beschadiging en verlies van garantie

Fabrikanten van e-bikemotoren zijn fel tegen de dongles. Door gebruik hiervan vermindert de levensduur van de motor of kunnen onderdelen beschadigd raken. Ook verliest een gebruiker elk recht op garantie als hij of zij de e-bike aanpast of laat aanpassen. Bovendien waarschuwen fabrikanten voor de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de hogere snelheid van de fiets. Een andere consequentie is de verzekering, die waarschijnlijk niets uitkeert als er iets gebeurt met een opgevoerde e-bike.

Bron: Algemeen Dagblad


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wat doet de gemeente met opgehaalde fietsen?

We kennen allemaal wel de waarschuwingen dat verkeerd of te lang gestalde fietsen na een bepaalde tijd worden verwijderd. Maar wat gebeurt er eigenlijk nadat de fietsen zijn opgehaald? Hoev…

Nieuws

Hoe onderhoud ik de accu van mijn e-bike?

5.000 van de 20.000 e-bikebezitters hebben soms problemen met de accu van hun fiets. Bijna 40% van hen heeft na één jaar al problemen. Ruim 20% van de e-bikebezitters is niet helemaal tevre…

Nieuws

Voorlichting over accu e-bike moet beter

Accu’s van e-bikes gaan te snel kapot. De Fietsersbond hekelt de rol van fabrikanten die hier te weinig informatie over verschaffen. Levensduur Een nieuwe accu van een elektrische fiets …

Nieuws

Op z’n Vlaams

Limburg, de Kempen en de Vlaamse kust bieden prachtige fietsroutes om de omgeving te verkennen. U vindt er vele rustige dorpjes, kastelen en mooie vergezichten over land en water. We belich…

Nieuws

De fietsairbag: ga jij hem dragen?

Zolang je gewoon fietst, ziet het er niet eens zo gek uit. Maar als je valt, dan lijk je opeens op een Sub-space Mushroom uit Super Mario Bros. We hebben het hier over de Hövding 2.0 van Ke…