Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

donderdag 14 juni, 2018

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen.

De e-bike wint aan populariteit, ook onder jongeren. Dat komt niet alleen door de vele tweedehands e-bikes, maar ook doordat nieuwe e-bikes steeds betaalbaarder worden. Maar de trapondersteuning gaat maar tot 25 km/h, en dat is natuurlijk niet snel genoeg. Het is illegaal, maar als ze dat bij brommers niet als probleem zien, waarom dan wel bij een e-bike?

Op internet zijn veel producten te vinden waarmee je je e-bike gemakkelijk kunt opvoeren. De verkopers hiervan zitten niet per se fout, want ze benadrukken dat je de producten voor het opvoeren mag gebruiken als je vervolgens de e-bike niet meer op de openbare weg gebruikt, maar alleen nog op afgesloten terrein.

Er zit een groot gat tussen de reguliere e-bike – die slechts ondersteuning geeft tot 25 km/h – en de speed pedelec – die begrensd is op 45 km/h. Met de laatstgenoemde val je voor de wet onder de categorie bromfietsen, met als gevolg dat je onder andere een geel kentekenplaatje moet hebben en een helm moet dragen.

Een dongle

Jonge gebruikers die willen dat een gewone e-bike wat sneller gaat, kunnen met een eenvoudig apparaatje – een dongle genaamd – de begrenzer van 25 km/h omzeilen en dus een hogere snelheid halen. Deze dongles zijn verkrijgbaar voor verschillende merken e-bikemotoren, zoals Bosch, Shimano en Yamaha.

Een dongle maakt gebruik van frequentie-halvering. Hiermee halveert het apparaat de meetwaarde van de snelheidssensor. Als je bijvoorbeeld km/h rijdt, geeft de dongle aan de motor door dat je 15 km/h rijdt. De motor geeft dus langer trapondersteuning.

Beschadiging en verlies van garantie

Fabrikanten van e-bikemotoren zijn fel tegen de dongles. Door gebruik hiervan vermindert de levensduur van de motor of kunnen onderdelen beschadigd raken. Ook verliest een gebruiker elk recht op garantie als hij of zij de e-bike aanpast of laat aanpassen. Bovendien waarschuwen fabrikanten voor de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de hogere snelheid van de fiets. Een andere consequentie is de verzekering, die waarschijnlijk niets uitkeert als er iets gebeurt met een opgevoerde e-bike.

Bron: Algemeen Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Protest en verdeeldheid door plan verplichte WA-verzekering e-bikes

Als het aan de Europese Commissie ligt, moeten alle e-bikes in Europa WA verzekerd worden. Dit plan leidt tot een stroom van negatieve reacties, onbegrip en verdeeldheid bij verschillende p…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk; het klinkt cliché, maar clichés zijn er niet voor niets. Fietsen naar Santiago de Compostela betekent dat u per dag zo’n 70 kilometer in het zadel…

Nieuws

Tour de France in Brussel: kijken én fietsen

De julimaand is traditioneel Tour de France-maand. Dit jaar start de grootste wielerwedstrijd ter wereld in Brussel, waarna de renners in drie etappes België doorkruisen. Een prima gelegenh…

Nieuws

Fietser filmt eigen overval met helmcamera (bekijk de beelden)

We klagen nog wel eens over de onveiligheid van fietspaden, maar in Zuid-Afrika komt daar zomaar een risico bij. In de onderstaande beelden wordt een fietser in de laatste kilometers van zi…

Nieuws

Zorgen over opvoeren e-bike: ‘Levensgevaarlijk’

Elektrische fietsen worden in onze buurlanden massaal opgevoerd, zodat ze weliswaar hogere snelheden halen. Maar ze voldoen niet aan allerlei extra regels voor snelle voertuigen. Het is ill…