Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

donderdag 14 juni, 2018

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen.

De e-bike wint aan populariteit, ook onder jongeren. Dat komt niet alleen door de vele tweedehands e-bikes, maar ook doordat nieuwe e-bikes steeds betaalbaarder worden. Maar de trapondersteuning gaat maar tot 25 km/h, en dat is natuurlijk niet snel genoeg. Het is illegaal, maar als ze dat bij brommers niet als probleem zien, waarom dan wel bij een e-bike?

Op internet zijn veel producten te vinden waarmee je je e-bike gemakkelijk kunt opvoeren. De verkopers hiervan zitten niet per se fout, want ze benadrukken dat je de producten voor het opvoeren mag gebruiken als je vervolgens de e-bike niet meer op de openbare weg gebruikt, maar alleen nog op afgesloten terrein.

Er zit een groot gat tussen de reguliere e-bike – die slechts ondersteuning geeft tot 25 km/h – en de speed pedelec – die begrensd is op 45 km/h. Met de laatstgenoemde val je voor de wet onder de categorie bromfietsen, met als gevolg dat je onder andere een geel kentekenplaatje moet hebben en een helm moet dragen.

Een dongle

Jonge gebruikers die willen dat een gewone e-bike wat sneller gaat, kunnen met een eenvoudig apparaatje – een dongle genaamd – de begrenzer van 25 km/h omzeilen en dus een hogere snelheid halen. Deze dongles zijn verkrijgbaar voor verschillende merken e-bikemotoren, zoals Bosch, Shimano en Yamaha.

Een dongle maakt gebruik van frequentie-halvering. Hiermee halveert het apparaat de meetwaarde van de snelheidssensor. Als je bijvoorbeeld km/h rijdt, geeft de dongle aan de motor door dat je 15 km/h rijdt. De motor geeft dus langer trapondersteuning.

Beschadiging en verlies van garantie

Fabrikanten van e-bikemotoren zijn fel tegen de dongles. Door gebruik hiervan vermindert de levensduur van de motor of kunnen onderdelen beschadigd raken. Ook verliest een gebruiker elk recht op garantie als hij of zij de e-bike aanpast of laat aanpassen. Bovendien waarschuwen fabrikanten voor de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de hogere snelheid van de fiets. Een andere consequentie is de verzekering, die waarschijnlijk niets uitkeert als er iets gebeurt met een opgevoerde e-bike.

Bron: Algemeen Dagblad


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Meer zorgpremies bekend: tot 7 procent duurder

Een aantal grote zorgverzekeraars heeft de premie voor 2016 bekendgemaakt. Zoals verwacht stijgt de zorgpremie overal. Even vergelijken De nominale zorgpremie van CZ wordt verhoogd met rui…

Nieuws

Fietsend naar het werk

Veel Nederlanders gaan dagelijks met de fiets naar het werk. Maar waar letten Nederlanders eigenlijk op voordat ze met de fiets naar hun werk gaan. En hoe gaat de werkgever daarmee om? Een …

Nieuws

Fietsveiligheid moet verbeterd worden

Dat vinden Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Veilig Verkeer Nederland en de ANWB naar aanleiding van het grote aantal verkeersdoden en -gewonden. Cijfers van h…

Nieuws

Fietsersbond organiseert wederom Fiets Telweek

Maandag 18 september aanstaande start de derde editie van de Nationale Fiets Telweek, het grootste fietsonderzoek van Nederland. De speciale app van de Fiets Telweek registreert automatisch…

Nieuws

Nóg meer comfort op de e-bike: 5 tips

Het comfort van het windje in de rug heeft al heel wat fietsersharten veroverd en met deze vijf tips worden al die rondjes op de e-bike nóg comfortabeler. Zadelpijn - het hóeft niet Wind…