Logo Fietsen123

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

donderdag 14 juni, 2018

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen.

De e-bike wint aan populariteit, ook onder jongeren. Dat komt niet alleen door de vele tweedehands e-bikes, maar ook doordat nieuwe e-bikes steeds betaalbaarder worden. Maar de trapondersteuning gaat maar tot 25 km/h, en dat is natuurlijk niet snel genoeg. Het is illegaal, maar als ze dat bij brommers niet als probleem zien, waarom dan wel bij een e-bike?

Op internet zijn veel producten te vinden waarmee je je e-bike gemakkelijk kunt opvoeren. De verkopers hiervan zitten niet per se fout, want ze benadrukken dat je de producten voor het opvoeren mag gebruiken als je vervolgens de e-bike niet meer op de openbare weg gebruikt, maar alleen nog op afgesloten terrein.

Er zit een groot gat tussen de reguliere e-bike – die slechts ondersteuning geeft tot 25 km/h – en de speed pedelec – die begrensd is op 45 km/h. Met de laatstgenoemde val je voor de wet onder de categorie bromfietsen, met als gevolg dat je onder andere een geel kentekenplaatje moet hebben en een helm moet dragen.

Een dongle

Jonge gebruikers die willen dat een gewone e-bike wat sneller gaat, kunnen met een eenvoudig apparaatje – een dongle genaamd – de begrenzer van 25 km/h omzeilen en dus een hogere snelheid halen. Deze dongles zijn verkrijgbaar voor verschillende merken e-bikemotoren, zoals Bosch, Shimano en Yamaha.

Een dongle maakt gebruik van frequentie-halvering. Hiermee halveert het apparaat de meetwaarde van de snelheidssensor. Als je bijvoorbeeld km/h rijdt, geeft de dongle aan de motor door dat je 15 km/h rijdt. De motor geeft dus langer trapondersteuning.

Beschadiging en verlies van garantie

Fabrikanten van e-bikemotoren zijn fel tegen de dongles. Door gebruik hiervan vermindert de levensduur van de motor of kunnen onderdelen beschadigd raken. Ook verliest een gebruiker elk recht op garantie als hij of zij de e-bike aanpast of laat aanpassen. Bovendien waarschuwen fabrikanten voor de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de hogere snelheid van de fiets. Een andere consequentie is de verzekering, die waarschijnlijk niets uitkeert als er iets gebeurt met een opgevoerde e-bike.

Bron: Algemeen Dagblad


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsend de verkiezingen in

Op woensdag 15 maart 2017 mag Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Belangrijk, zeker ook voor de fietsliefhebber. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de v…

Nieuws

Wat is gezonder: fietsen of hardlopen?

Het blijft een punt van discussie: fietsen of hardlopen. De een zweert bij het hardlopen, de ander kan niet zonder z’n stalen ros. Maar welke van de twee is gezonder? Onderzoekers van de Ap…

Nieuws

6 mooie fiets- en wandelroutes door Nederland

Gaat u dit jaar op vakantie in eigen land? Wij selecteerden 3 fietsroutes en 3 wandelroutes door een aantal prachtige stukken Nederlandse natuur. Fietsroutes Starten kan bij ieder kno…

Nieuws

De app WeerMeister

In de playstore van Android is een nieuwe app te vinden. De app 'WeerMeister', ontwikkeld door de Groningse student Frank Thomson. Hij was het zat om tijdens het fietsen doorweekt aan te ko…

Nieuws

7 kijk-, lees- en luistertips over fietsen

Fietsen is nog toegestaan, maar we raden je toch aan om thuis te blijven. Om thuis toch nog met fietsen bezig te zijn, hebben we een lijstje met kijk-, lees- en luistertips opgesteld over f…