Logo Fietsen123

Dossier: Onderhoud van je e-bike

De 7 meest gestelde vragen over de e-bike

donderdag 30 juli, 2020

Over e-bikes valt veel te vertellen. Heel veel. Zoveel zelfs dat je soms tussen de bomen het bos niet meer ziet. Daarom: de antwoorden op de 7 meest gestelde vragen over de e-bike.

Hoe hard kan een e-bike en mag ik die snelheid nog ‘opvoeren’?

Een e-bike heeft een maximumsnelheid van 25 km per uur. Hoewel het technisch nog wel mogelijk is om een e-bike ‘op te voeren’, is dat bij wet verboden – tenzij je de opgevoerde e-bike daarna bij de RDW laat keuren als speed pedelec. De RDW controleert dan of de fiets voldoet aan alle eisen die ook voor de speed pedelec gelden.
De speed pedelec is in feite een snelle e-bike: een fiets met trapondersteuning tot een snelheid van 45 km per uur. Bij deze fiets zijn helm, spiegel en een geel kentekenplaatje (een bromfietsplaatje) verplicht. Binnen de bebouwde kom moet de speed pedelec de rijweg op.

Hoe ver kom ik met een volle accu?

Hoe ver je met een volle accu komt, is afhankelijk van meerdere factoren. Ten eerste is natuurlijk het vermogen van de accu van belang: hoe meer vermogen, hoe verder je ermee komt. Ook is het van belang om te weten hoe efficiënt de accu met de motor samenwerkt. Zo is bijvoorbeeld de motor van Shimano Steps optimaal aangepast aan de accu en aan de andere Shimano onderdelen. Daarnaast ligt het eraan hoe hard je je accu laat werken. Zet je de trapondersteuning continu op vol vermogen, dan is de accu sneller leeg dan wanneer je de ondersteuning op minimaal houdt. Ook van belang: de omstandigheden buiten. Moet je tegen de wind in of heb je wind mee? Rijd je op glad asfalt of is het een en al klinkers, grind en kasseien? Ga je heuveltje op, heuveltje af of fiets je door de vlakke polders? Het zijn allemaal factoren die mede bepalen hoe ver je met een volle accu komt. Op de website van de Fietsersbond vind je een handig rekenhulpje.

Kan ik nog wel verder fietsen als mijn accu leeg is?

Ja, dat kan. Moderne e-bikes trappen zonder motorondersteuning net zo soepel als een ‘normale’ fiets, maar een e-bike is nu eenmaal zwaarder, daardoor kost het meer energie om te fietsen zonder ondersteuning.Het is dus slimmer om dat voor te zijn en de accu op tijd aan de lader te leggen. Dat kan tegenwoordig ook onderweg – veel horecagelegenheden beschikken over een of meerdere laadplaatsen voor de e-bike. Meestal moet je daar wel een kleine vergoeding voor betalen.

Hoe vaak moet ik de accu van mijn e-bike opladen?

Het slimste is om de accu altijd aan de lader te leggen als je thuiskomt van een fietstocht. Op die manier is je e-bike altijd startklaar. Ben je van plan je fiets langere tijd in de schuur te laten staan, laad dan de accu voor 70 procent op en herhaal dat elke 6 maanden. Bewaar de accu altijd op een droge plek zonder direct zonlicht en bij een stabiele temperatuur tussen de 10 en 20 graden.

Heeft mijn e-bike meer onderhoud nodig dan een normale fiets?

In principe valt dat reuze mee, zolang je zelf ook goed voor je e-bike zorgt. Daarnaast is een jaarlijkse onderhoudsbeurt door een professionele fietsenmaker zoals een Shimano Service Center een aanrader. Zo’n fietsenmaker controleert bijvoorbeeld meteen de staat van de accu en voert ook de eventuele software-updates (firmware) voor je uit. En, zeker niet onbelangrijk, een jaarlijkse check van je e-bike is de beste garantie voor jarenlang veilig fietsplezier.

Is een cursus verplicht voor ik op mijn e-bike stap?

Nee, dat is niet verplicht, maar… wel bijzonder slim, én nog gezellig ook! De Fietsersbond organiseert regelmatig fietscursussen door het hele land. Op zo’n dag wordt je kennis over het verkeer weer even bijgespijkerd, maar je leert ook hoe je zo slim, zo veilig en zo lang mogelijk kunt blijven fietsen. Hoe stop je zonder te vallen, hoe rijd je weg zonder de macht over het stuur te verliezen – het zijn zomaar een paar aspecten die tijdens de cursusdag voorbijkomen.

Moet ik een helm op op mijn e-bike?

Nee, dat is niet verplicht. Wel gaan er in de samenleving steeds meer stemmen op vóór een helmplicht. Als fietser ben je nu eenmaal kwetsbaar en hoofdletsel kan zeer ernstige gevolgen hebben. Daar komt bij dat het steeds drukker wordt op het fietspad en dat leidt soms tot gevaarlijke situaties. Overigens is de helm wel verplicht voor fietsers met een speed pedelec.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Shimano Service Center.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Proef: elektrische fietsen voor scholieren in Apeldoorn

In Apeldoorn is een bijzonder project van start gegaan, waarbij 20 elektrische fietsen zijn uitgedeeld aan scholieren van de Jacobus Fruytierschool. Provincie Gelderland wil hiermee onderzo…

Nieuws

6 mooie fiets- en wandelroutes door Nederland

Gaat u dit jaar op vakantie in eigen land? Wij selecteerden 3 fietsroutes en 3 wandelroutes door een aantal prachtige stukken Nederlandse natuur. Fietsroutes Starten kan bij ieder kno…

Nieuws

De fiets brengt senioren verder

Fietsende senioren komen in het dagelijks leven verder dan niet-fietsende senioren: het is niet alleen gezond, maar het biedt ook meer mogelijkheden om deel te nemen aan sociale activiteite…

Nieuws

Fiets mag mee met Intercity Direct

Vanaf 2017 mogen reizigers hun fiets meenemen op de trajecten van de Intercity Direct. Dit was eerder niet toegestaan. Dat dit eerder niet toegestaan was, heeft te maken met het veiligheids…

Nieuws

SkyCycle: fietsen over de skyline van Londen

Fietsen is een snelle manier om van A naar B te komen. Maar de grote steden zijn zo overvol dat er vaak obstakels in de weg staan. Sir Norman, beroemd architect en gepassioneerd fietser, he…