Logo Fietsen123

Nieuws

Zo houd je de e-bike in topconditie

woensdag 29 april, 2020

Een elektrische fiets vraagt net wat meer onderhoud dan een gewone fiets. Toch kun je een groot deel van het onderhoud gemakkelijk zelf doen.

Wielen

De wielen zijn vaak het smerigst. Vergeet de velg, spaken en naaf dan ook niet grondig te reinigen. Begin bij de naaf en werk naar de velg toe; zo voorkom je dat er vuil in de wiellagers komt. En kijk ook eens naar de binnenkant van de spatborden: de hoeveelheid vuil die zich hier kan ophopen, is onvoorstelbaar.

Controleer minimaal één keer per maand de bandenspanning. Een te hoge of te lage spanning zorgt ervoor dat de band sneller slijt. Hoe hoog de bandenspanning moet zijn, hangt af van de breedte. Over het algemeen geldt: hoe smaller de band, hoe harder hij opgepompt moet worden. Je vindt dit op de zijkant van de band.

Frame

Het frame is eenvoudig te onder­houden. Maak het regelmatig schoon met een (zachte) borstel of spons, lauwwarm water en een fietsreiniger, en spoel daarna af met een tuinslang. ­Gebruik nooit een hogedrukspuit!

Als het frame droog is, kun je het eventueel waxen met een dun filmlaagje om het beter te beschermen tegen de elementen.
Vergeet niet voor het reinigen de accu te verwijderen en de accuhouder af te dekken. Hier zijn speciale hoezen of kappen voor te krijgen.

Versnelling en remmen

Of je het onderhoud van de versnelling zelf kunt uitvoeren, hangt af van het soort versnelling. Met een naafversnelling kun je het best naar een fietsspecialist, maar een derailleur is zeer gemakkelijk te onderhouden. Het belangrijkste is om de tandwielen en de ketting goed schoon te maken. Een klein borsteltje – ­bijvoorbeeld een oude tanden­borstel – is hiervoor ideaal.

Over die ketting gesproken, dat is wel een vervelend ding. Deze moet je regelmatig schoonmaken en opnieuw invetten, met name in vochtige weersomstandigheden. Het vet trekt daarna direct weer vuil aan.
Daarom kun je er het best voor zorgen dat de kettinglagers goed gesmeerd zijn, maar de ketting aan de buitenkant grotendeels vetvrij is. Dit kan eenvoudig door een droge, pluisvrije doek en een ontvetter.
Om de ketting te smeren, kun je hem het best rustig ronddraaien zodat het smeermiddel zich goed kan verspreiden en tussen de lagers kan komen.

Controleer regelmatig de remblokjes: door de hogere snelheid van een e-bike slijten deze sneller dan bij een gewone fiets.

Merk je dat de fiets minder goed remt? Dan moeten de remkabels strakker gedraaid worden of de remblokjes vervangen.

Accu

Reinig de accu in geen geval met een waterstraal. Wat wel mag, is schoonmaken met een droge of iets vochtige doek. Verwijder de accu van de fiets en reinig de contactpunten. Zorg er daarna wel voor dat ze weer helemaal droog zijn voor je de accu terugplaatst.

Gebruik je de accu langere tijd niet? Zorg er dan voor dat hij niet helemaal leeg maar ook niet helemaal vol is: houd tussen de 30 en 70 procent aan. Je bewaart hem het best bij kamertemperatuur.

Motor

De motor is samen met de accu het belangrijkste onderdeel van de e-bike. Maar waar je de accu nog zelf onder handen kunt nemen, is het beter om het motoronderhoud te laten uitvoeren door een gespecialiseerde fietsenmaker.

Mede hierom moet je de fiets minimaal één keer per jaar naar een fietsspecialist brengen voor een uitgebreide controle- en onderhoudsbeurt. Deze controleert dan meteen het elektrisch systeem van de fiets en doet zo nodig ook onderhoud en/of een update. Ook ketting, remmen en versnellingsnaaf/derailleur worden bij zo’n onderhoudsbeurt nagekeken en opnieuw afgesteld.

Blijven smeren

Zorg ervoor dat bewegende ­delen goed gesmeerd blijven: smeer de lagers, naven, trapas en balhoofdonderdelen in met lagervet en behandel de rubberen onderdelen – behalve natuurlijk de banden – met siliconenspray. Haal daarna overtollig smeermiddel weg, omdat dit onnodig vuil aantrekt.

En verder…

Controleer regelmatig schroefjes en boutjes en draai ze vast als dat nodig is; anders raak je ze onderweg kwijt.

Vermijd agressieve huis-tuin-en-keukenmiddeltjes en gebruik alleen de door de fabrikant of fietsspecialist aanbevolen materialen.
Smeer boutjes, moertjes en verchroomde onderdelen in met roestwerend middel. Controleer regel­matig de verlichting.


Gerelateerde artikelen

Blog

Bert blogt: nagenieten

Zoals jullie wel weten fotografeer ik veel en graag. Inmiddels staat mijn werk zelfs te koop op de website van een heuse winkel die zorgt voor het drukwerk, inlijsten en verzending. Natuurl…

Nieuws

Test: acht regenpakken van € 14 tot € 100

Kent u het? U heeft een regenpak aan, maar na verloop van tijd voelt u tóch een natte plek, die steeds groter wordt. De Kampioen (ANWB) testte daarom acht regenpakken van € 14 tot € 100 in …

Nieuws

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmoto…

Nieuws

Zadelpijn: voorkomen is beter dan genezen

Fietsen hoort een feestje te zijn, maar zadelpijn kan dat feestje behoorlijk vergallen. Uit eerder onderzoek van Fietsen123 bleek al dat ruim 80 procent van de fietsers weleens zadelpijn he…

Nieuws

Pontje gemist? Met deze oplossing fietst u zelf naar de overkant!

Het geheel past in een rugzak, weegt slechts 12 kilo en u hebt het systeem in 10 minuten vaarklaar.Alles in actie zien? Bekijk het filmpje. Hier ziet u het geheel in de rugzak en hoe het o…