Logo Fietsen123

Nieuws

De geschiedenis van het fietsroutenetwerk

maandag 20 juli, 2020

Een mooie route fietsen aan de hand van knooppunten: veel mensen ontdekken Nederland (en België!) op die manier. Die knooppunten zijn er niet altijd geweest. Hoe is het fietsroutenetwerk begonnen?

Mijningenieur Hugo Bollen

We hebben de eerste fietsroutes in het fietsnetwerk te danken aan de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Hij bedacht het knooppuntensysteem voor zowel de fiets- als de wandelroutes. Bollen was van 1971 tot 1990 werkzaam bij verschillende mijnen in België. Na de sluiting van de mijnen richtte Bollen zich op het dichter naar elkaar brengen van mens en natuur, iets waar hij al langer mee bezig was. Samen met zijn vrouw stippelde hij bijvoorbeeld al graag fiets- en wandelroutes uit aan de hand van stafkaarten (ook topografische kaarten genoemd).

Gratis proefles: blijvend afvallen

In deze online cursus van Etadoro geeft Dr. Frank je inzicht in het veranderen van jouw eetpatroon en levensstijl. Bereik en behoud een gezond gewicht.

Advertorial afbeelding

In 1990 werd het Regionaal Landschap Kempen en Maasland opgericht en Bollen wist de juiste mensen te overtuigen om daar een fietsroutenetwerk uit te tekenen. Dat werd een route van 350 kilometer langs de Zuidwillemsvaart, langs oude spoorwegbeddingen en over jaagpaden. De eerste knooppuntenborden waren blauw, omdat de Vlaamse overheid geen toestemming gaf voor groene borden. Het allereerste knooppunt, met nummer 1, kwam in Ellikom te staan. In 1995 was het hele netwerk klaar en werd het officieel geopend.

In een interview op de website Wanderful.design vertelt Bollen dat het ontstaan van het netwerk met twee belangrijke dingen te maken had. Aan de ene kant het al eerder benoemde belang voor de natuur en aan de andere kant het feit dat het zo onhandig is om met een kaart te fietsen en bij ieder kruispunt te moeten stoppen.

Knooppunten naar Nederland

In 1999 kwamen de knooppunten naar Nederland. De eerste provincie met een knooppuntennetwerk werd Limburg in 1999. Het laatste stukje van het netwerk is in Flevoland aangelegd in 2014. Het netwerk lijkt één groot netwerk, maar in werkelijkheid zijn het 40 verschillende netwerken (van verschillende eigenaren).

Waarom veranderen de knooppunten?

Soms ben je lekker onderweg, en dan klopt de route ineens niet meer. Er mist een bordje of het knooppunt staat niet (meer) op de kaart. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar waar ligt het eigenlijk aan? Veranderende knooppunten hebben te maken met veranderingen en aanpassingen aan het netwerk. Er ontstaan regelmatig nieuwe fietspaden, bruggen, wegen of hele woonwijken waar weer nieuwe routes door kunnen lopen. Hierdoor zijn bestaande fietsroutes ineens niet meer geschikt, ontbreken er ineens bordjes of verdwijnen hele delen van een route van de kaart. Een recreatieschap of een routebureau (de eigenaren van de netwerken) kijken naar de relevantie van een netwerk en werken het netwerk vaak in één keer bij. Dat kan nadelig zijn voor bestaande routes, meer daarover lees je hier.

Soms is een bordje onderweg niet goed zichtbaar of simpelweg verdwenen. In het laatste geval kan het zijn dat iemand het nummer graag mee wilde nemen, terwijl dat niet de bedoeling is. Dit kun je melden via Meldpunt Routes.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Opgeslagen droge accu’s brandgevaarlijk

‘Er moeten landelijke regels komen voor de opslag van fietsaccu’s.’ Dat vindt burgemeester Van de Weerd van Nunspeet. Aanleiding is een grote brand in een opslag van Stella Fietsen. De bran…

Nieuws

Augmented Reality fietshelm maakt fietsen veiliger

Nederland kent als het fietsland ter wereld een uitgebreid netwerk van fietspaden, maar als het hier in de spits al enorm druk en gevaarlijk is, hoe gaat dit er dan wel niet aan toe in de m…

Nieuws

Veelgestelde vragen over fietsen na uitbraak corona

Hieronder vind je een overzicht van een veelgestelde vragen over de impact van het coronavirus op recreatief fietsen. Waar moet je zoal op letten? Mag ik nog buiten fietsen? Ja. Tot nu t…

Nieuws

Oproep aan minister Van Nieuwenhuizen: “er moet een slot op het appen op de fiets.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers roepen minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen dringend op om te komen met een verbod op het ap…

Nieuws

Test: acht regenpakken van € 14 tot € 100

Kent u het? U heeft een regenpak aan, maar na verloop van tijd voelt u tóch een natte plek, die steeds groter wordt. De Kampioen (ANWB) testte daarom acht regenpakken van € 14 tot € 100 in …