Logo Fietsen123

Nieuws

De geschiedenis van het fietsroutenetwerk

Monday 20 July, 2020

Een mooie route fietsen aan de hand van knooppunten: veel mensen ontdekken Nederland (en België!) op die manier. Die knooppunten zijn er niet altijd geweest. Hoe is het fietsroutenetwerk begonnen?

Mijningenieur Hugo Bollen

We hebben de eerste fietsroutes in het fietsnetwerk te danken aan de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Hij bedacht het knooppuntensysteem voor zowel de fiets- als de wandelroutes. Bollen was van 1971 tot 1990 werkzaam bij verschillende mijnen in België. Na de sluiting van de mijnen richtte Bollen zich op het dichter naar elkaar brengen van mens en natuur, iets waar hij al langer mee bezig was. Samen met zijn vrouw stippelde hij bijvoorbeeld al graag fiets- en wandelroutes uit aan de hand van stafkaarten (ook topografische kaarten genoemd).

In 1990 werd het Regionaal Landschap Kempen en Maasland opgericht en Bollen wist de juiste mensen te overtuigen om daar een fietsroutenetwerk uit te tekenen. Dat werd een route van 350 kilometer langs de Zuidwillemsvaart, langs oude spoorwegbeddingen en over jaagpaden. De eerste knooppuntenborden waren blauw, omdat de Vlaamse overheid geen toestemming gaf voor groene borden. Het allereerste knooppunt, met nummer 1, kwam in Ellikom te staan. In 1995 was het hele netwerk klaar en werd het officieel geopend.

In een interview op de website Wanderful.design vertelt Bollen dat het ontstaan van het netwerk met twee belangrijke dingen te maken had. Aan de ene kant het al eerder benoemde belang voor de natuur en aan de andere kant het feit dat het zo onhandig is om met een kaart te fietsen en bij ieder kruispunt te moeten stoppen.

Knooppunten naar Nederland

In 1999 kwamen de knooppunten naar Nederland. De eerste provincie met een knooppuntennetwerk werd Limburg in 1999. Het laatste stukje van het netwerk is in Flevoland aangelegd in 2014. Het netwerk lijkt één groot netwerk, maar in werkelijkheid zijn het 40 verschillende netwerken (van verschillende eigenaren).

Waarom veranderen de knooppunten?

Soms ben je lekker onderweg, en dan klopt de route ineens niet meer. Er mist een bordje of het knooppunt staat niet (meer) op de kaart. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar waar ligt het eigenlijk aan? Veranderende knooppunten hebben te maken met veranderingen en aanpassingen aan het netwerk. Er ontstaan regelmatig nieuwe fietspaden, bruggen, wegen of hele woonwijken waar weer nieuwe routes door kunnen lopen. Hierdoor zijn bestaande fietsroutes ineens niet meer geschikt, ontbreken er ineens bordjes of verdwijnen hele delen van een route van de kaart. Een recreatieschap of een routebureau (de eigenaren van de netwerken) kijken naar de relevantie van een netwerk en werken het netwerk vaak in één keer bij. Dat kan nadelig zijn voor bestaande routes, meer daarover lees je hier.

Soms is een bordje onderweg niet goed zichtbaar of simpelweg verdwenen. In het laatste geval kan het zijn dat iemand het nummer graag mee wilde nemen, terwijl dat niet de bedoeling is. Dit kun je melden via Meldpunt Routes.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fiets en e-bike halen auto in

Nederlanders pakken voor kleine afstanden – tot 7,5 kilometer – vaker de fiets dan de auto. Op de langere afstanden – 7,5 tot 15 kilometer – blijft de auto vooralsnog het populairst, maar o…

Nieuws

Op de fiets naar de Tour

De eerste week van juli staat Utrecht in het teken van le Grand Départ en de fiets. De Fietsersbond maakt vanwege zijn kennis op het gebied van het regionale fietsen samen met Le Tour Utrec…

Nieuws

5x heerlijke wandelroutes langs het water

Met het mooie en warme weer is het heerlijk om te wandelen en een beetje verkoeling op te zoeken langs het water. Nederland heeft prachtige parels als het gaat om natuurgebieden met meren, …

Nieuws

Veel interesse in fiets van de zaak

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?…

Nieuws

Fietsers in Rotterdam op de voet gevolgd

Wanneer uw fiets in Rotterdam staat, hangt er wellicht een GPS-chip aan uw stuur. Deze chip volgt u vervolgens op de voet. Hiermee wil de gemeente achterhalen waar extra parkeerplaatsen voo…

Nieuws

Schoolkinderen fietsen steeds minder

Een verontrustende ontwikkeling: schoolkinderen fietsen steeds minder. Ouders brengen hun kinderen vaker met de auto naar school, sport of vriendjes. Dit concludeert Veilig Verkeer Nederlan…

Nieuws

Het snelfietspad: duur, maar de moeite waard

Nederland heeft inmiddels al honderden kilometers aan snelfietspaden. Ze zijn een veilige manier om snel op je bestemming te komen, maar veel snelfietspaden komen niet verder dan de tekenta…

Nieuws

E-bike wordt steeds populairder onder jongeren

Het jaarlijkse onderzoek van GfK E-bike Monitor toont aan dat steeds meer jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar een e-bike kopen. Het gemiddelde gebruik van een e-bike stijgt daa…

Nieuws

Lekker: vier dagen fietsen

Het vierdaagseseizoen staat voor de deur en daar wordt menig fietser vrolijk van. Zeker in de maanden juli en augustus vinden er weer heel wat fietsvierdaagsen plaats; een leuke en ongedwon…

Nieuws

Koffie en appelgebak meer dan genoeg voor fietsers

Fietsers hebben aan de befaamde koffie en appeltaart meer dan genoeg. Uit een enquête van de Fietsersbond onder de 1000 fietsers van het Nationale Fietspanel bleek dat fietsers helema…