Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Bosch introduceert ABS voor de e-bike

Thursday 29 June, 2017

We kennen natuurlijk allemaal ABS-systemen (antiblokkeersystemen) in auto’s en motorfietsen, maar Bosch komt nu ook met een antiblokkeersysteem voor e-bikes. Deze ontwikkeling zou het fietsen met een e-bike veiliger moeten maken.

Het antiblokkeersysteem voor de e-bike zorgt ervoor dat het voorwiel van de e-bike niet meer kan blokkeren bij hard remmen. Hierdoor wordt het omhoogkomen van het achterwiel voorkomen. Dit maakt de remweg korter en het risico om over de kop te slaan wordt kleiner.

Minder ongelukken

De Accident Research Division van Bosch concludeert uit onderzoeken dat het aantal ongelukken met e-bikes met 25 procent verminderd kan worden als alle e-bikes worden uitgerust met een dergelijk ABS-systeem. Het is de bedoeling dat dit systeem vanaf het najaar van 2017 beschikbaar is, maar in de beginperiode zullen alleen geselecteerde partners van Bosch het mogen gebruiken. De serieproductie is gepland voor 2018.

Waarborging veiligheid e-bikers en hun omgeving

Door een grotere diversiteit in modellen wint de e-bike onder alle leeftijdscategorieën aan populariteit. Deze trend vraagt om een goede waarborging van de veiligheid van gebruikers en hun omgeving, aldus Claus Fleischer, CEO van Bosch eBike Systems. De onderzoeken van de Accident Research Division van Bosch tonen aan dat een ABS-systeem het aantal ongelukken kan verminderen. Dat is een mooi vooruitzicht, want gebruikers van de e-bike zijn na een ongeluk vaak zwaarder gewond dan gewone fietsers.

Hoe het werkt

De Bosch eBike ABS combineert een ABS-systeem bij het voorwiel met een achterwielstabilisator. Dit vergroot de veiligheid van de e-bike. De ABS houdt de wielsnelheid van zowel het voor- als achterwiel in de gaten en regelt de remdruk wanneer het voorwiel dreigt te blokkeren. Hierdoor blijft de e-bike manoeuvreerbaar en stabiel. Als het achterwiel los komt van de grond, zorgt de achterwielstabilisator direct voor correctie: de remdruk op het voorwiel gaat dan omlaag, waardoor het achterwiel weer op de grond komt.