Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Bosch introduceert ABS voor de e-bike

donderdag 29 juni, 2017

We kennen natuurlijk allemaal ABS-systemen (antiblokkeersystemen) in auto’s en motorfietsen, maar Bosch komt nu ook met een antiblokkeersysteem voor e-bikes. Deze ontwikkeling zou het fietsen met een e-bike veiliger moeten maken.

Het antiblokkeersysteem voor de e-bike zorgt ervoor dat het voorwiel van de e-bike niet meer kan blokkeren bij hard remmen. Hierdoor wordt het omhoogkomen van het achterwiel voorkomen. Dit maakt de remweg korter en het risico om over de kop te slaan wordt kleiner.

Minder ongelukken

De Accident Research Division van Bosch concludeert uit onderzoeken dat het aantal ongelukken met e-bikes met 25 procent verminderd kan worden als alle e-bikes worden uitgerust met een dergelijk ABS-systeem. Het is de bedoeling dat dit systeem vanaf het najaar van 2017 beschikbaar is, maar in de beginperiode zullen alleen geselecteerde partners van Bosch het mogen gebruiken. De serieproductie is gepland voor 2018.

Waarborging veiligheid e-bikers en hun omgeving

Door een grotere diversiteit in modellen wint de e-bike onder alle leeftijdscategorieën aan populariteit. Deze trend vraagt om een goede waarborging van de veiligheid van gebruikers en hun omgeving, aldus Claus Fleischer, CEO van Bosch eBike Systems. De onderzoeken van de Accident Research Division van Bosch tonen aan dat een ABS-systeem het aantal ongelukken kan verminderen. Dat is een mooi vooruitzicht, want gebruikers van de e-bike zijn na een ongeluk vaak zwaarder gewond dan gewone fietsers.

Hoe het werkt

De Bosch eBike ABS combineert een ABS-systeem bij het voorwiel met een achterwielstabilisator. Dit vergroot de veiligheid van de e-bike. De ABS houdt de wielsnelheid van zowel het voor- als achterwiel in de gaten en regelt de remdruk wanneer het voorwiel dreigt te blokkeren. Hierdoor blijft de e-bike manoeuvreerbaar en stabiel. Als het achterwiel los komt van de grond, zorgt de achterwielstabilisator direct voor correctie: de remdruk op het voorwiel gaat dan omlaag, waardoor het achterwiel weer op de grond komt.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk; het klinkt cliché, maar clichés zijn er niet voor niets. Fietsen naar Santiago de Compostela betekent dat u per dag zo’n 70 kilometer in het zadel…

Nieuws

Fietsen langs de Yorkshire pubs: laat je verrassen

Wie pub hoort, denkt automatisch aan de oude, gezellige Britse versie van ons café. Inclusief de traditionele Engelse bieren en gerechten. Maar Yorkshire pubs hebben meer te bieden dan dat …

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Routemarkering en bewegwijzering

Hoe verder van Santiago de Compostela, des te talrijker de Jacobspaden en hoe meer ze uiteenlopen. Toen de Raad van Europa in 1987 opriep om de routes naar Santiago de Compostela nieuw leve…

Nieuws

Maximumsnelheid van 25 km/u op fietspaden?

Kenniscentrum Fietsberaad adviseert het ministerie van Infrastructuur en Milieu om op fietspaden een maximumsnelheid in te stellen van 25 kilometer per uur.  Aanleiding voor het advies…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Moderne communicatie

Even online het weerbericht checken, een belletje dat u onderweg bent, whatsappen om te melden u wat later bent; we zijn er inmiddels al helemaal aan gewend. En wat te denken van onze manie…