Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Onderzoekers pleiten voor verplichten fietshelm bij e-bikes

donderdag 18 mei, 2017

Gebruikers van een e-bike zijn na een ongeval vaak zwaarder gewond dan gewone fietsers. Dit blijkt uit een onderzoek dat door een aantal Groningse artsen is uitgevoerd onder 475 slachtoffers van een fietsongeval op de eerste hulp van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij pleiten dan ook voor trainingen en het verplichten van de fietshelm bij e-bikes.

Jaarlijks komen bijna 70.000 fietsers na een ongeluk bij de eerste hulp terecht. Van deze slachtoffers zijn gebruikers van een elektrische fiets vaak zwaarder gewond: zij hebben twee keer zo vaak meervoudige verwondingen, vaker ernstig schedelletsel en liggen vaak twee keer zo lang in het ziekenhuis. Door het grotere risico op ernstig schedelletsel bij gebruikers van een elektrische fiets, pleiten de onderzoekers voor het verplichte gebruik van een helm. Op dit moment is een helm alleen verplicht bij elektrische fietsen die sneller kunnen van 45 kilometer per uur.

Vergelijking met gewone fietsers

Het is voor het eerst dat gegevens over gewonde gebruikers van de e-bike worden vergeleken met gewone fietsers. Dit komt vooral omdat (kleinere) verkeersongevallen waarbij geen dodelijke slachtoffers vallen, nauwelijks door de politie geregistreerd worden. Bij de vergelijking tussen de gebruikers van e-bikes en gewone fietsen zijn de gegevens op onderlinge verschillen – zoals leeftijd en ziektegeschiedenis – gecorrigeerd om een goede vergelijking te maken. Ondanks de zwaardere verwondingen die gebruikers van e-bikes opliepen, ligt het overlijdenspercentage onder deze groep fietsers niet hoger dan bij gewone fietsers.

Preventieve maatregelen

De oorzaken van ongevallen zijn vaak niet duidelijk en dit maakt het moeilijk om maatregelen te treffen. Naast het gebruik van een helm, pleiten de onderzoekers ook voor een training voor het gebruik van een e-bike.

Bron: De Volkskrant


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De mooiste molenroutes

Molens, ze zijn er in alle soorten en maten: van de kenmerkende windmolens in de polder tot historische watermolens langs snelstromende beekjes en rivieren. Fietsen123 selecteerde vijf prac…

Nieuws

Speed pedelecs populair onder 50-plussers

Het aantal speed pedelecs op de Nederlandse wegen neemt toe. Momenteel rijden er al meer dan 15.000 exemplaren rond. Een jaar geleden waren dit er nog 10.000. Dit concludeert Fietsenwinkel.…

Nieuws

Eerste deel van 100 km fietssnelweg geopend in Duitsland

Het eerste stukje van een fietssnelweg in Duitsland is geopend. Dit eerste deel is 5 kilometer lang, maar de snelweg moet op vrij korte termijn 100 kilometer lang worden. Doelstelling is om…

Nieuws

E-bike verzekeren en hoe?

Elektrische fietsen gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank, sterker nog, inmiddels is een op de drie nieuw verkochte fietsen een elektrische variant! Enkele jaren gelden was da…

Nieuws

Fietsenverkoop daalt, maar omzet stijgt

De verkoop van fietsen is in 2016 gedaald naar het niveau van 1987. Daar staat tegenover dat de omzet een record bereikte - een gevolg van de verkoop van vooral duurdere fietsen. De nieuwe …