Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Onderzoekers pleiten voor verplichten fietshelm bij e-bikes

Thursday 18 May, 2017

Gebruikers van een e-bike zijn na een ongeval vaak zwaarder gewond dan gewone fietsers. Dit blijkt uit een onderzoek dat door een aantal Groningse artsen is uitgevoerd onder 475 slachtoffers van een fietsongeval op de eerste hulp van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij pleiten dan ook voor trainingen en het verplichten van de fietshelm bij e-bikes.

Jaarlijks komen bijna 70.000 fietsers na een ongeluk bij de eerste hulp terecht. Van deze slachtoffers zijn gebruikers van een elektrische fiets vaak zwaarder gewond: zij hebben twee keer zo vaak meervoudige verwondingen, vaker ernstig schedelletsel en liggen vaak twee keer zo lang in het ziekenhuis. Door het grotere risico op ernstig schedelletsel bij gebruikers van een elektrische fiets, pleiten de onderzoekers voor het verplichte gebruik van een helm. Op dit moment is een helm alleen verplicht bij elektrische fietsen die sneller kunnen van 45 kilometer per uur.

Vergelijking met gewone fietsers

Het is voor het eerst dat gegevens over gewonde gebruikers van de e-bike worden vergeleken met gewone fietsers. Dit komt vooral omdat (kleinere) verkeersongevallen waarbij geen dodelijke slachtoffers vallen, nauwelijks door de politie geregistreerd worden. Bij de vergelijking tussen de gebruikers van e-bikes en gewone fietsen zijn de gegevens op onderlinge verschillen – zoals leeftijd en ziektegeschiedenis – gecorrigeerd om een goede vergelijking te maken. Ondanks de zwaardere verwondingen die gebruikers van e-bikes opliepen, ligt het overlijdenspercentage onder deze groep fietsers niet hoger dan bij gewone fietsers.

Preventieve maatregelen

De oorzaken van ongevallen zijn vaak niet duidelijk en dit maakt het moeilijk om maatregelen te treffen. Naast het gebruik van een helm, pleiten de onderzoekers ook voor een training voor het gebruik van een e-bike.

Bron: De Volkskrant


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Je reserve fietssleutel bewaren in je fietstassen: dat is niet zo handig

Je reservesleutel van je fiets moet natuurlijk op een handige plek bewaard worden. Zo dacht ook een Nederlandse man, die zijn reservefietssleutel bewaarde in de fietstassen van zijn elektri…

Nieuws

Speed pedelec: zo zit het met de regels in 2017

Van het totale aantal verkochte elektrische fietsen in Nederland is 1,2 procent een speed pedelec. Dit komt op een totaal aantal neer van 11.000. Maar wat zijn de regels voor deze snelle fi…

Nieuws

Winnaars Fiets van het Jaar 2021 bekend

De Batavus Dinsdag Exclusive Plus is verkozen tot de winnaar van de Fiets van het Jaar 2021 (FietsAwards). Vorig jaar won Batavus ook, met de Batavus Finez. De beste e-bike is de Stella Mor…

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, m…

Nieuws

Ook blauwe parkeerschijf voor fietsen?

De afgelopen 20 jaar is het fietsgebruik in Amsterdam sterk gegroeid. In de stad worden bijna 50 procent van de verplaatsingen met de fiets gedaan. Ongeveer 15 procent van de fietsen op str…