Logo Fietsen123

Blog

Bert blogt: Fietsen langs de Donau

Tuesday 1 August, 2017

De officiële Donauradweg loopt van Donaueschingen naar Boedapest en is één van de meest aansprekende fietsroutes in Europa. Bert en zijn vrouw maakten kennis met een fascinerend deel van Europa.

De Donauradweg is vooral populair bij fietsgenieters: mensen die de tijd nemen om kennis te maken met nieuwe streken en willen genieten van de rust en schoonheid van wat je onderweg tegenkomt. In mijn eerdere blog Tips voor een geslaagde fietsvakantie besprak ik de uitrusting en fietsreizen in het algemeen. Dit keer neem ik je graag mee naar de Donau, waar we in 2013 en 2015 fietsten.

Passau naar Wenen (2013)

Mooie stadjes

Hoewel gericht op Donautoerisme is Passau ook gewoon een leuke en prachtig gelegen stad met een interessante geschiedenis. Datzelfde geldt voor Linz: echte aanraders zijn de Eiskaffee aan de Hauptplatz en de nostalgische tram naar de Pöstlingberg - mét spectaculaire uitzicht. Kaartjes koop je bij de plaatselijke VVV (tegenover het terras met die heerlijke Eiskaffee).

Kippenvel

Heel aangrijpend was ons bezoek aan het concentratiekamp Mauthausen, niet ver van Linz. Je moet ervoor tegen een steile heuvel op ploeteren, maar eenmaal boven voel je nog steeds het sinistere kwaad. Een plek die iedere bezoeker nog altijd kippenvel bezorgt.

De zuidoever

De Bundesstrasse naar Wenen loopt langs de noordoever en op sommige stukken fiets je letterlijk tussen de auto’s. Wij namen daarom liever de zuidoever: veel rustiger en bovendien veel vrijliggende fietspaden. Met een goede reisgids zoals die van Bikeline kom je er altijd uit.

Klimmetje met beloning

Er zit weinig klimwerk in de route, behalve in Dürnstein, een mooi stadje vlak voor Krems. Daar gaat het even serieus steil omhoog, maar de beloning is ernaar: boven aangekomen sta je ineens in een sfeervol centrum met het kasteel waar Richard Leeuwenhart ooit is gegijzeld.
Na 440 kilometer en bijna 23 uur in het zadel arriveerden we in Wenen. Voor de terugreis naar Passau hebben we de trein gepakt, met een speciale fietswagon voor de fietsen.

Wenen naar Boedapest (2015)

Alternatief vertrekpunt: Orth a/d Donau

Omdat we geen zin hadden in de drukte van Wenen, kozen we Orth a/d Donau (30 kilometer stroomafwaarts) als vertrekpunt. Bij prachtig zomerweer fietsten we de eerste dag via het overloopgebied van de Donau naar Bratislava. De historische binnenstad is gezellig en leuk en het is absoluut de moeite meerdere dagen voor deze stad uit te trekken.

Zalig zondig nagerecht

Onze route naar Boedapest liep langs de Hongaarse kant, inclusief een bezoek aan Mosonmagyaróvár en Györ. Leuke stadjes en de wegen waren ook okay. Het vervelendste stuk is tussen Komárom en Estergom met veel verkeer, stank en regelmatig slecht wegdek.
Bekijk in Estergom in elk geval de prachtige basiliek bovenop de heuvel. Ga lekker eten in Mediterraneo en neem Somlói Galuska als zondig en zalig nagerecht. Mocht je je schuldig voelen over dit dessert: bedenk dan even dat je die calorieën heus wel weer wegtrapt.

De Donauknie

Ga een paar kilometer na Estergom met het pontje naar Szob. Van daar af rij je over een vrijliggend fietspad langs de Donauknie richting Visegrád of nog verder. Dat was qua beleving en natuurschoon voor ons absoluut het mooiste traject. Tip: bezoek Szentendre met zijn charmante, pittoreske rommeligheid.

Schitterend Boedapest

Aankomen in Boedapest is na het Hongaarse platteland zoiets als van de Drentse hei ineens middenin New York belanden. Groot, druk, overweldigend en majestueus: je kijkt je ogen uit. We zijn met een hop-on/hop-off toeristenbus door de stad gezworven en hebben 's avonds een prachtige rondvaart over de Donau gemaakt. Boedapest by night is echt een belevenis!

Kortom: rust en aandacht

Het grootste deel van de terugweg hebben we eveneens fietsend afgelegd – enkel tussen Szob en Bratislava hebben we de trein genomen. Terug in Orth hadden we 546 kilometer op de teller staan en zo’n 34 uur gefietst. Natuurlijk kwamen we stukken tegen waar fietsen nauwelijks mogelijk was vanwege de kuilen en scheuren in het wegdek, maar als je het kalm aan doet en op je spullen past, was het eigenlijk goed te doen. Wat blijft is een fascinerend gebied dat het waard is in alle rust en met aandacht te proeven. En zeg nu zelf: welk vervoersmiddel leent zich daar beter voor dan de fiets?