Logo Fietsen123

Page

Het nut van de opfriscursus

Nee, we fietsen niet gevaarlijker dan jongeren. Maar bij een val zijn we wel kwetsbaarder. Met een opfriscursus of een bijeenkomst ‘Het Nieuwe Fietsen’ fiets je langer door zonder problemen.

Sinds 2017 overlijden meer fietsers in het verkeer dan automobilisten. Eenzijdige ongevallen waarbij geen ander is betrokken – dankzij onder meer paaltjes en stoepranden – zijn hiervan de hoofdoorzaak. Waar de auto steeds veiliger is geworden, onder meer door airbags, is de fiets risicovoller.

Met dank aan een extra ondersteuning (e-bikes) gaan we steeds harder, het is drukker op alle wegen en er is meer afleiding door allerlei apparaten zoals navigatie­systemen en mobiele telefoons. Veilig doorfietsen kan, maar vraagt soms wat extra en andere aandacht. Daarom biedt onder meer Veilig Verkeer Nederland door het hele land bijeenkomsten aan onder de noemer ‘Het Nieuwe Fietsen’.

Links afslaan

Een van de aandachtspunten is links afslaan. Het lijkt vanzelfsprekend, maar er komt heel wat kijken bij links afslaan. Over de schouder kijken, snelheid en gedrag van overig verkeer goed inschatten, arm uitsteken, sturen. Voor je het weet, wijk je van je normale route af, wiebel je en ligt een val op de loer.

Kost links afslaan moeite? Controleer als eerste de fiets of laat een fietsenmaker dat doen. Is de fiets stabiel genoeg? Werken stuur en remmen naar behoren? Klopt de bandenspanning? Is er een fietstas die de balans verstoort? Het zijn zaken die het verschil kunnen maken tussen vallen en overeind blijven. Daarnaast zijn er handige hulpmiddelen, zoals een spiegel, om afslaan eenvoudiger te maken.

Doel: doortrappen

Veilig Verkeer Nederland heeft al jaren ervaring met opfris­cursussen. En de kritiek daarop. Die is in het kort samen te vatten als: ‘Te betuttelend’. Inmiddels is de lesstof aangepast: minder groepslessen en aan de hand van filmpjes, gesprekskaarten en stellingen komen alle belangrijke zaken aan bod.

Wat is bijvoorbeeld het verschil in remweg tussen een gewone fiets en een e-bike? Waar zit de dode hoek bij vrachtwagens? Veiligheid en oplossingen staan voorop, want het doel is: zo lang en zo veilig mogelijk blijven fietsen. Meer weten over deze bijeenkomsten? www.vvn.nl/het-nieuwe-fietsen

Bron: PlusOnline


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veel fietsen vergroot kans op prostaatkanker

Mannen die meer dan negen uur per week fietsen hebben een vijf keer zo grote kans om prostaatkanker te ontwikkelen. Er lijkt geen verband te bestaan tussen fietsen en onvruchtbaarheid of er…

Nieuws

Grote kentekenplaten voor elektrische fietsen in België

Eigenaars van een snelle elektrische fiets moeten in België sinds kort een nummerplaat aan hun fiets bevestigen. De nummerplaten vallen echter bijzonder groot uit. Een probleem waar men zic…

Nieuws

50-plusser met e-bike is veilige weggebruiker

Nederlandse 50-plussers zijn de afgelopen drie jaar nauwelijks betrokken geweest bij ongevallen in het verkeer. Ook geven ze aan zich netjes aan de verkeersregels te houden en te anticipere…

Blog

Bert blogt: 'Ik ben een fietser'

In zijn tweede blog legt fanatiek fietser Bert Vester uit waarom fietsen zo'n prachtige sport en hobby is en waarom hij er trots op is 'een fietser' te zijn. Inderdaad, ik ben er zo een. Ik…

Nieuws

Wat is uw grootste fietsergernis? Kies A, B, C of D

Waaraan stoort u zich het meest tijdens een recreatieve fietstocht? (A: Mensen die drie breed fietsen, B: Hardrijdende automobilisten C: Slecht wegdek/fietspad D: Wielrenners). Of heeft u …