Logo Fietsen123

Page

Het nut van de opfriscursus

Nee, we fietsen niet gevaarlijker dan jongeren. Maar bij een val zijn we wel kwetsbaarder. Met een opfriscursus of een bijeenkomst ‘Het Nieuwe Fietsen’ fiets je langer door zonder problemen.

Sinds 2017 overlijden meer fietsers in het verkeer dan automobilisten. Eenzijdige ongevallen waarbij geen ander is betrokken – dankzij onder meer paaltjes en stoepranden – zijn hiervan de hoofdoorzaak. Waar de auto steeds veiliger is geworden, onder meer door airbags, is de fiets risicovoller.

Met dank aan een extra ondersteuning (e-bikes) gaan we steeds harder, het is drukker op alle wegen en er is meer afleiding door allerlei apparaten zoals navigatie­systemen en mobiele telefoons. Veilig doorfietsen kan, maar vraagt soms wat extra en andere aandacht. Daarom biedt onder meer Veilig Verkeer Nederland door het hele land bijeenkomsten aan onder de noemer ‘Het Nieuwe Fietsen’.

Links afslaan

Een van de aandachtspunten is links afslaan. Het lijkt vanzelfsprekend, maar er komt heel wat kijken bij links afslaan. Over de schouder kijken, snelheid en gedrag van overig verkeer goed inschatten, arm uitsteken, sturen. Voor je het weet, wijk je van je normale route af, wiebel je en ligt een val op de loer.

Kost links afslaan moeite? Controleer als eerste de fiets of laat een fietsenmaker dat doen. Is de fiets stabiel genoeg? Werken stuur en remmen naar behoren? Klopt de bandenspanning? Is er een fietstas die de balans verstoort? Het zijn zaken die het verschil kunnen maken tussen vallen en overeind blijven. Daarnaast zijn er handige hulpmiddelen, zoals een spiegel, om afslaan eenvoudiger te maken.

Doel: doortrappen

Veilig Verkeer Nederland heeft al jaren ervaring met opfris­cursussen. En de kritiek daarop. Die is in het kort samen te vatten als: ‘Te betuttelend’. Inmiddels is de lesstof aangepast: minder groepslessen en aan de hand van filmpjes, gesprekskaarten en stellingen komen alle belangrijke zaken aan bod.

Wat is bijvoorbeeld het verschil in remweg tussen een gewone fiets en een e-bike? Waar zit de dode hoek bij vrachtwagens? Veiligheid en oplossingen staan voorop, want het doel is: zo lang en zo veilig mogelijk blijven fietsen. Meer weten over deze bijeenkomsten? www.vvn.nl/het-nieuwe-fietsen

Bron: PlusOnline


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Hulpmiddelen tegen verdwalen

Vóór de opkomst van de smartphone was de recreatieve fietser aangewezen op ‘ouder­wetse’ hulpmiddelen als papieren fietskaarten en eventueel een fietscomputer om op koers te blijven. De sma…

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Blog

Bert blogt: Tips voor een geslaagde fietsvakantie

Blogger Bert Vester gaat nooit zonder fiets op vakantie en hij kan daar smakelijk over vertellen. Maar elke fietsvakantie begint natuurlijk met een gedegen basis en die geeft hij je hier. A…

Nieuws

Scholieren 'rijden' in autosimulator om onverlichte fietsers te ervaren

Herkent u het? Als fietser of automobilist een onverlichte fietser tegenkomen die dan ook nog eens kwaad wordt omdat u hem niet gezien heeft? Leerlingen van de Scholingsboulevard kruipen mo…

Nieuws

Belgische overheid wil fietspaden verbreden vanwege succes e-bike

De Vlaamse overheid houdt vanaf volgend jaar bij de aanleg van nieuwe fietspaden rekening met elektrische fietsen. De fietspaden worden breder en krijgen minder scherpe bochten. Mobiliteits…