Logo Fietsen123

Page

Het nut van de opfriscursus

Nee, we fietsen niet gevaarlijker dan jongeren. Maar bij een val zijn we wel kwetsbaarder. Met een opfriscursus of een bijeenkomst ‘Het Nieuwe Fietsen’ fiets je langer door zonder problemen.

Sinds 2017 overlijden meer fietsers in het verkeer dan automobilisten. Eenzijdige ongevallen waarbij geen ander is betrokken – dankzij onder meer paaltjes en stoepranden – zijn hiervan de hoofdoorzaak. Waar de auto steeds veiliger is geworden, onder meer door airbags, is de fiets risicovoller.

Met dank aan een extra ondersteuning (e-bikes) gaan we steeds harder, het is drukker op alle wegen en er is meer afleiding door allerlei apparaten zoals navigatie­systemen en mobiele telefoons. Veilig doorfietsen kan, maar vraagt soms wat extra en andere aandacht. Daarom biedt onder meer Veilig Verkeer Nederland door het hele land bijeenkomsten aan onder de noemer ‘Het Nieuwe Fietsen’.

Links afslaan

Een van de aandachtspunten is links afslaan. Het lijkt vanzelfsprekend, maar er komt heel wat kijken bij links afslaan. Over de schouder kijken, snelheid en gedrag van overig verkeer goed inschatten, arm uitsteken, sturen. Voor je het weet, wijk je van je normale route af, wiebel je en ligt een val op de loer.

Kost links afslaan moeite? Controleer als eerste de fiets of laat een fietsenmaker dat doen. Is de fiets stabiel genoeg? Werken stuur en remmen naar behoren? Klopt de bandenspanning? Is er een fietstas die de balans verstoort? Het zijn zaken die het verschil kunnen maken tussen vallen en overeind blijven. Daarnaast zijn er handige hulpmiddelen, zoals een spiegel, om afslaan eenvoudiger te maken.

Doel: doortrappen

Veilig Verkeer Nederland heeft al jaren ervaring met opfris­cursussen. En de kritiek daarop. Die is in het kort samen te vatten als: ‘Te betuttelend’. Inmiddels is de lesstof aangepast: minder groepslessen en aan de hand van filmpjes, gesprekskaarten en stellingen komen alle belangrijke zaken aan bod.

Wat is bijvoorbeeld het verschil in remweg tussen een gewone fiets en een e-bike? Waar zit de dode hoek bij vrachtwagens? Veiligheid en oplossingen staan voorop, want het doel is: zo lang en zo veilig mogelijk blijven fietsen. Meer weten over deze bijeenkomsten? www.vvn.nl/het-nieuwe-fietsen

Bron: PlusOnline


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Alleen of met anderen?

U weet welke route u wilt volgen en u weet hoeveel kilometer u voor de boeg hebt. U bent misschien zelfs al in training. Maar weet u ook al of u alleen of met een fietsmaatje gaat? Een be…

Nieuws

Op de fiets naar de Tour

De eerste week van juli staat Utrecht in het teken van le Grand Départ en de fiets. De Fietsersbond maakt vanwege zijn kennis op het gebied van het regionale fietsen samen met Le Tour Utrec…

Blog

Bert blogt: Een aangename kennismaking met de Moselradweg

Bert en zijn echtgenote Margaret togen onlangs naar de Moezel voor een kennismaking met de Moselradweg. Dat smaakte naar meer... In het weekend van 17 en 18 juni waren Margaret en ik aan de…

Nieuws

ANWB: Snelfietsroutes moeten veiliger

Er komen steeds meer snelfietsroutes in Nederland. Voor de overheid vormen ze een belangrijk middel om het fietsgebruik te bevorderen. Onderzoek van de ANWB toont echter aan dat deze routes…

Nieuws, Fietstest

Test van de goedkoopste fietsendrager: de ProPlus Click-On (25 euro)

De ProPlus Click-On is de goedkoopste en simpelste drager die te verkrijgen is. Kost slechts 25 euro en bestaat uit twee stangen die met een scharnier verbonden zijn. Aan de uiteinden van d…