Logo Fietsen123

Dossier: Alles over fietsendragers

Fietsendrager achterop de auto

Fietsendragers zijn er in verschillende vormen en maten en zijn nog steeds een ontzettend populaire manier om je fiets mee te nemen op vakantie of een dagje uit. Om veilig gebruik te maken van een fietsendrager op de trekhaak, bestaan er bepaalde eisen en algemene zaken waar je op moet letten. Fietsen123 heeft deze voor je op een rijtje gezet.

Gewicht en draagvermogen

Het eerste waar je rekening mee moet houden, is het maximale gewicht dat de fietsendrager volgens de fabrikant mag hebben. Als je bijvoorbeeld e-bikes op de fietsendrager wilt meenemen, dan is het van belang dat je je realiseert dat een e-bike al snel 25 tot 30 kg weegt en dat een fietsendrager dus voldoende draagvermogen moet bezitten om een of meer e-bikes te dragen.

Kogeldruk

Naast het draagvermogen van de fietsendrager is het gewicht van belang voor de kogeldruk, het maximale aantal kilo’s dat je op de trekhaak van de auto mag vervoeren. Overschrijding van de maximale kogeldruk belast zowel de trekhaak als de vering van de auto te zwaar en dit kan leiden tot een verminderd rijgemak. Bij overschrijding van de maximale kogeldruk ben je bovendien niet verzekerd bij een ongeval.

Belading

Het maximale aantal fietsen dat door de fabrikant voor een type fietsendrager aangegeven wordt, is bindend. Het is niet toegestaan om meer fietsen te vervoeren dan het aantal dat vermeld is door de fabrikant.

Fietsendrager zonder fietsen

Enige tijd geleden kwam bij ons de vraag binnen of het is toegestaan om een fietsendrager zonder fietsen achter de auto te hebben. Er is echter geen regelgeving te vinden die het gebruik van een onbeladen fietsendrager verbiedt. Wel moet je dan letten op de regels die er gelden voor uitstekende objecten aan de achter- en zijkanten van de auto. Of het verstandig is om met een onbeladen fietsendrager te rijden, dat is een ander verhaal. Zonder lading kun je als bestuurder het fietsenrek niet meer zien en parkeersensoren houden geen rekening met een externe bagagedrager. Daardoor bestaat de kans dat je de drager vergeet als je achteruit rijdt of gaat inparkeren - met alle mogelijke gevolgen van dien.

Markering en verlichting

Vaak belemmert een fietsendrager het zicht op je verlichting en kenteken. Om deze reden moet een fietsendrager beschikken over het volgende:

  • Ruimte om een (witte) kentekenplaat te bevestigen
  • Twee rode achterlichten
  • Twee rode remlichten
  • Twee niet-driehoekige reflectoren
  • Twee amberkleurige richtingaanwijzers

Denk er voor het wegrijden altijd aan even te controleren of de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers het doen.

Maximumsnelheid

Een fietsendrager is geen aanhanger en daarom gelden voor auto’s met fietsendrager de reguliere maximumsnelheden die gelden voor gewone personenauto’s.

Alternatieven

Als alternatieven voor het gebruik van een zogenaamde trekhaakdrager kun je gebruik maken van achterklepdragers of dakdragers. Bij achterklepdragers is het belangrijk om te weten dat deze niet op elke auto passen, dus let hier goed op. Het voordeel van de alternatieven voor dragers op de trekhaak is dat de trekhaak vrij blijft voor eventuele andere lading.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De vijf grootste fietsergernissen, opfrissen van onze fietsmanieren?

Het wordt steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. De ANWB vindt dan ook dat onze fietsmanieren een opfrisbeurt nodig hebben. De ANWB komt daarom met vijf fietsregels. Doordat er steed…

Nieuws

Brandweer waarschuwt voor brandgevaarlijke accu’s

De Nederlandse brandweerkorpsen krijgen steeds meer meldingen binnen van accu’s van elektrische fietsen, scooters en hoverboards die in brand vliegen. Dit meldt de brandweer in Gelderland. …

Nieuws

De slimme fiets gaat de weg veroveren

Fietsongelukken kunnen verleden tijd zijn. Het onderzoeksinstituut TNO komt met een innovatie voor de (elektrische) fiets waardoor de fietser gewaarschuwd wordt voor gevaar op de weg. Werki…

Nieuws

BOA’s sporen gestolen e-bikes op

Buitengewoon opsporingsambtenaren, meestal BOA’s genoemd, worden ingezet om gestolen e-bikes binnen 48 uur op te sporen. Het plan valt echter niet bij iedereen in goede aarde. De nieuwe taa…

Nieuws

Fietsknooppuntennetwerk Groningen en Noord-Duitsland aan elkaar gekoppeld

Dankzij een verbeterd knooppuntensysteem tussen de provincie Groningen, Landkreis Emsland en de streek Ostfriesland wordt het eenvoudiger om de grens met Duitsland over te gaan op de fiets.…