Logo Fietsen123

Nieuws

Zo wordt de Fiets van het Jaar 2010 gekozen

maandag 14 december, 2009

Gerwin Nijkamp ging afgelopen zaterdag in Lochem kijken, hoe de Fiets van het Jaar 2010 wordt gekozen. En publiceert erover in De Stentor. We citeren. RangerMet een Ranger aan komen rijden terwijl binnen het neusje van de zalm aanwezig is, dat kan toch niet? De Ranger in kwestie is namelijk een goedkope fiets afkomstig van een doe-het-zelfzaak en in Hampshire hotel Bon'Aparte is een vakjury bijeen om de Fiets van het Jaar 2010 te kiezen. Het barrel wordt dus maar onopvallend aan de achterzijde van het gebouw gestald.

27 paradepaardjesIn de zaal van het hotel tussen Lochem en Barchem aan de voet van de Lochemse Berg staan zaterdagmiddag 27 paradepaardjes van binnen- en buitenlandse fietsleveranciers als Gazelle, Giant en Koga Miyata. Acht onafhankelijke en deskundige juryleden testen daar de tweewielers. Op uitnodiging van de organisator van de verkiezing, RAI Verenging afdeling Fietsen, verblijven zij het hele weekend in Bon 'Aparte.

Al 17 van de 23 jaarDat gebeurt al zeventien van de 23 jaar dat de verkiezing wordt gehouden, vertelt Stef Stock, de secretaris van de jury. De eerste zes jaar stonden de fietsen een paar weken in de Amsterdamse RAI en konden de juryleden op een zelf te bepalen tijdstip naar de hoofdstad reizen om de tweewielers te keuren. Om kennis te delen en om elkaar aan te vullen is besloten een weekend lang met de voltallige jury bijeen te komen. "Bon 'Aparte is voor ons de ideale locatie", zegt Stock. "Er is een vergaderruimte en een zaal van waaruit we zo naar buiten kunnen fietsen. En voor het testen van mountainbikes is de Lochemse Berg uiterst geschikt."

TestersDe fietsen worden getest door Jack Duis (voorzitter RAI Vereniging), Bob Barten (Innovam), Menno Grootjans (redacteur Fiets), Arnauld Hackmann (hoofdredacteur vakblad Tweewieler), Martijn Kuiper (Fietsersbond), Hans Kostense (TNO Wegtransport), Lida Tol (Nederlandse Toerfiets Unie) en Hans de Looij (ANWB).

TestritAandachtig wordt door hen naar het stalen ros gekeken. Is de verlichting in orde? Ziet de fiets er mooi uit? En, zitten er een goed slot en een fietspomp op? Maar ook de specifiekere details zoals de lasnaden, vering en de afkoppeling voor de spatborden worden gecheckt. En dan is het tijd voor een testrondje. De fiets even laten stuiteren om de bandjes te testen, een keer heen en weer schudden om te kijken hoe het met de stabiliteit is gesteld en vervolgens gaat men al fietsend door de open deuren van de zaal het Achterhoekse landschap tegemoet. Na de testrit worden de scores ingevuld op het beoordelingsformulier.

Hollands weerOf de juryleden er tegenop zien om een ritje in de koude decemberlucht te maken? "We zouden op een warm eiland kunnen gaan testen. Daar hebben we geen geld voor en de fietsen moeten ook bestand zijn tegen Hollands weer."

Link* Fietsmerken


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Proef: elektrische fietsen voor scholieren in Apeldoorn

In Apeldoorn is een bijzonder project van start gegaan, waarbij 20 elektrische fietsen zijn uitgedeeld aan scholieren van de Jacobus Fruytierschool. Provincie Gelderland wil hiermee onderzo…

Nieuws

De e-bike over de grens

De elektrische fiets verovert steeds meer het straatbeeld in Nederland. En ook fietsers uit andere landen willen tegenwoordig niet meer zonder trapondersteuning. Maar waar is de elektrische…

Nieuws

Schade aan fiets in de stalling

Je plaatst je fiets in een bewaakte stalling en verwacht natuurlijk hem in dezelfde staat weer terug te krijgen. Verbogen wielen, gestolen accu’s of jassenbeschermers met gaten: het gaat ni…

Nieuws

Fietspaden in Nederland te smal en te druk

Ruim 90 procent van de drukke fietspaden in Nederland is te smal, blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco. Te drukke fietspaden die ook nog eens te smal zijn, zorgen voor onveilige …

Nieuws

Hoeveel calorieën verbrand je op een elektrische fiets?

Een elektrische fiets is een milieuvriendelijk en gezonder alternatief voor de auto. Maar hoeveel calorieën kun je ermee verbranden? En hoeveel verschilt dit met een gewone fiets? De discus…