Logo Fietsen123

Dossier: Fietsparels per provincie

Zo succesvol is de OV-fiets

maandag 28 oktober, 2019

De OV-fiets: het oer-Hollandse concept dat tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. Met inmiddels 296 huurlocaties in Nederland blijft de populariteit van de OV-fiets maar groeien en met de toekomstplannen in zicht, lijkt dat voorlopig niet te gaan veranderen.

Fietsend Nederland heeft met de OV-fiets het recordaantal ritten verbroken ten opzichte van vorig jaar. Maar liefst 4,2 miljoen ritten zijn er tot dusver geteld door de Nederlandse Spoorwegen en het jaar is nog niet eens voorbij. Vorig jaar (2018) bleef het totaal aantal ritten steken op 3 miljoen. Het aantal ritten dit jaar stijgt naar verwachting zelfs nog naar 5 miljoen. Daarmee is het de meest populaire deelfiets van het land. En terecht, vindt Marise Bezema, manager bij de NS. ''De OV-fiets is populair omdat hij heel simpel is in het gebruik. Ook de maatschappelijke trend om vaker de auto te laten staan en om fietsen te delen speelt mee.''

De geschiedenis

Het brein achter de OV-fiets is topman Ronald Haverman. De bedenker en oprichter introduceerde in 2003 het fietshuursysteem als zelfstandige stichting. In 2008 werd het systeem echter overgenomen door de NS. Gebruikers van de fiets konden hun route beginnen na handelingen te verrichten waar een streepjescode en een pincode aan te pas moesten komen. Inmiddels is het eenvoudiger: een persoonlijke OV-chipkaart is het enige wat je nodig hebt! ''Sinds de NS het abonnement in 2017 op de OV-fiets verlaagden van een tientje per jaar naar eenmalig 1 cent, is het aantal abonnees toegenomen van 200.000 naar 750.000 abonnees,'' aldus Bezema.

Geen winst

Ondanks het feit dat het aantal gebruikers van de geel-blauwe tweewieler al een paar jaar een groei vertoont van 20 tot 30 procent, haalt de NS er geen winst uit. ''Jarenlang is er geld bijgelegd. Voor ons is het vooral een belangrijk instrument om reizen met de trein zo aantrekkelijk mogelijk te maken,'' vertelt Bezema. En dat is niet voor niets; bewegen werkt preventief op depressies en hart- en vaatziekten. Eerder onderzoek van De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) toont ook aan dat regelmatige fietsers zich significant minder dagen per jaar ziekmelden. 'Niet-fietsers' verzuimen gemiddeld 8,7 dagen per jaar en 'fietsers' 7 dagen per jaar.

Frustratie

Vooralsnog zijn de fietsen alleen in te leveren op de locatie waar deze gehuurd zijn, tenzij een toeslag van €10 wordt betaald om dit elders te doen. Dit leidt tot frustratie bij veel OV-fietsgebruikers. Een vurige wens van hen is dat de fiets ook kosteloos op een andere locatie kan worden ingeleverd. ''We willen het op termijn wel onderzoeken, maar vooralsnog is het logistiek nog erg lastig'', zegt Bezema. ''Je moet dan veel fietsen tussen stations verplaatsen.'' Toch is de grens van het grote OV-fietssucces nog niet in zicht: de spoorvervoerder werkt in het NS Fiets Innovatielab hard aan verschillende ideeën. Daarbij kun je denken aan vraagstukken als hoe de fiets sneller gestald kan worden en hoe meer mensen gebruik kunnen maken van dezelfde fiets. Ook is er een oplossing nodig voor het gedoe met OV-fietssleutels. ''Elke dag komt het voor dat een paar klanten de sleutel toch in hun zak stoppen'', zegt Richard Maree, voorman van fietsenstalbeheerder RataPlan. Sinds oktober wordt geëxperimenteerd met 'slimme sloten' om dit probleem een halt toe te roepen. Met deze sloten hoeft er geen sleutel meer te pas te komen aan het openmaken van het slot, maar is slechts de OV-chipkaart nodig.

Tour de force

Gezien het alsmaar groeiende succes van de deelfietsen, ondersteunt de NS de ambities en doelen van de Tour de Force van harte. Tour de Force is een nauwe samenwerking tussen overheden, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland. De Tour de Force wilt in 2027 20% meer fietskilometers hebben ten opzichte van 2017. Voor deze doelstelling is een Nationale Fietsagenda 2.0 opgesteld. In deze agenda staan onder andere maatregelen om meer ruimte te geven aan de fiets in steden en een snellere overstap te realiseren tussen fiets en openbaar vervoer.

Bronnen: TROUW, RTL Nieuws, Ovpro, TNO


Gerelateerde artikelen

Nieuws

‘Ping if you care’ moet Brussel veiliger maken voor fietsers

De Europese hoofdstad wordt dagelijks druk befietst, maar veilig is de stad zeker niet. Wie had ooit gedacht dat Bluetooth daar verandering in kan brengen... Een studie van Pro Velo heeft a…

Nieuws

Fietsen voor schone lucht

Ontwerper Daan Roosegaarde lanceert een fiets die Chinezen in de toekomst aan schone lucht moet helpen. Fietsen voor schone lucht is natuurlijk een open deur van jewelste, omdat je op de fi…

Nieuws

Waarom een speed pedelec geen e-bike is

De speed pedelec rukt op in het Nederlandse fietslandschap. Maar wat is eigenlijk een speed pedelec, en waarin verschilt deze rappe tweewieler van de e-bike? De kop boven dit artikel klopt …

Nieuws

Op de fiets naar Texelse musea

Tijdens een fietstocht op Texel is het de moeite waard om eens af te stappen bij een van de vele musea. De leukste musea op Texel om per fiets te bezoeken vindt u in dit artikel. Heeft u zi…

Nieuws

Verwarring op de weg door nieuwe regels speed pedelec

Vanaf 1 juli 2017 moet de speed pedelec – de e-bike met een maximumsnelheid van 45 km/h - op veel plaatsen de rijbaan op. Reden: het rappe stalen ros is volgens de wet gelijkgesteld aan de …