Logo Fietsen123

Nieuws

Zo stel je je fietsverlichting goed af

woensdag 14 november, 2018

Tegenwoordig zijn het niet alleen de auto’s die je kunnen verblinden, ook fietsen hebben steeds vaker een verblindende koplamp. Waar ligt dat aan? En heb je misschien zelf ook een lamp die tegenliggers verblindt? We leggen uit hoe je de verlichting van je fiets goed afstelt. Zo fiets jij veilig in het donker.

Een felle lamp op de fiets van een tegenligger kan je net zo goed verblinden als het groot licht van een auto. En dat maakt het fietsen in het donker er niet veiliger op. Gelukkig is het probleem in veel gevallen te verhelpen.

Zijn veel moderne fietslampen echt zo fel? Of ligt het aan de afstelling?

Een verblindende koplamp op de fiets kan een combinatie zijn van diverse factoren. Misschien is de lamp zelf wel te fel. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval bij lampjes die je op je stuur of kleding kunt aanbrengen om zichtbaar te zijn. Ondanks het feit dat ze jou als fietser zelf niet helpen om beter te zien, geven deze lampjes een irritant fel licht voor tegenliggers.

Ook komen lampen met blauwwitte leds steeds vaker voor. Deze geven een feller licht dan de traditionele fietslampen. En juist voor dit licht zijn onze ogen in het donker gevoeliger. Of zeer brede ronde lampen, die zo veel mogelijk van de omgeving verlichten. Dit soort lampen zijn het best te vergelijken met groot licht van auto’s.

Een andere reden is een slechte of volledig ontbrekende ‘cut-off’. Dit is een scheiding tussen het bovenste en onderste deel van de lamp. Het onderste deel is feller en hoort op het wegdek te schijnen zodat je kunt zien waar je fietst. Het bovenste deel is wat zwakker en is bedoeld om zichtbaar te zijn voor anderen. Een lamp met het Duitse StVZO-keurmerk voldoet in ieder geval aan de eisen voor een goede ‘cut-off’.

De laatste mogelijkheid is natuurlijk dat de lamp verkeerd is afgesteld. In het volgende deel leggen we uit hoe je ervoor zorgt dat jouw lamp goed staat. Met de juiste verlichting bescherm je jezelf bovendien tegen fel tegenlicht. Dit komt omdat je pupillen minder ver open gaan staan als je goed kunt zien, en daardoor minder gevoelig zijn voor fel licht.

De juiste afstelling

Voor fietsverlichting geldt niet per definitie: hoe meer, hoe beter. Veel belangrijker is namelijk waar deze hoeveelheid licht heen schijnt. Hierbij moet je er rekening mee houden dat je zichtbaar bent voor ander verkeer, én dat je ook zonder straatverlichting de weg ziet. Dit is deels een kwestie van afstelling en deels een kwestie van de juiste lamp kiezen. Hier moet je op letten:

  • Kies een lamp die een egale, en niet schokkerige of vlekkerige lichtbundel produceert.
  • Zorg ervoor dat de lamp een breed gedeelte van de weg verlicht. Een te smalle lichtbundel zorgt voor tunnelvisie.
  • Het felste punt moet niet te dichtbij, maar ook niet te ver van je fiets af liggen. Te dichtbij zorgt ervoor dat je niet ver genoeg vooruitkijkt; te ver weg vergroot de kans dat het felste licht in de ogen van tegenliggers schijnt. Schat je reactietijd bij beperkt zicht in en houd hier rekening mee.
  • Een ronde lichtstraal is niet goed af te stellen: het felste punt ligt of vlak voor je, of verblindt je tegenliggers.
  • Kies een lamp die ook van de zijkant goed zichtbaar is door de brede stralenbundel.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsknooppunten in België

Bij het fietsknooppuntennetwerk denken we vaak aan Nederland. Niet zo vreemd als je bedenkt dat Nederland wordt gezien als het fietsland van de wereld. Maar wist je dat het knooppuntennetwe…

Nieuws

Gadget: Urban X

Wil je graag een e-bike aanschaffen, maar vind je dit te duur? Dan is dit de ideale oplossing voor jou. Met deze gadget tover je namelijk in 60 seconden je eigen fiets om tot een e-bike. He…

Blog

Fietsend train je je brein

Net als je lichaam moet je je hoofd onderhouden. Hoe? Denksporten of boeken lezen liggen voor de hand, maar ook fietsen blijkt een heel goede manier om het brein te trainen. Bij een fietsla…

Nieuws

Flo: groene golf voor fietsers in Utrecht

In Utrecht is er nu een groene golf voor fietsers. Fietsers die met 18 kilometer per uur over de Amsterdamsestraatweg rijden, hoeven zich geen zorgen te maken over een stoplicht dat voor hu…

Nieuws

E-bike: voorwielmotor, achterwielmotor of toch een middenmotor?

Als het gaat om het comfort van je e-bike is de locatie van de motor een niet te onderschatten factor. Voor e-bikes bestaan drie verschillende typen motoren: de voorwielmotor, de middenmoto…