Logo Fietsen123

Nieuws

Zo kunt u veilig blijven rijden

woensdag 9 september, 2015

Oudere verkeersdeelnemers hebben jarenlange ervaring in het verkeer. Wel zijn er intussen verkeersregels veranderd, situaties aangepast en is het vooral drukker op de weg. Daarbij ziet men senioren als een kwetsbare groep in het verkeer. Misschien heeft u zich weleens afgevraagd wanneer het tijd is voor een rijvaardigheidstraining, of heeft familie u hierop aangesproken. Hoe pakt u dat aan?

In het algemeen maken ouderen vaker fouten in het verkeer, onder andere door lichamelijke beperkingen, en hebben zij een grotere fysieke kwetsbaarheid. Hierdoor ligt het overlijdensrisico onder ouderen in het verkeer hoger in vergelijking tot jongere verkeersdeelnemers. Veel ouderen krijgen vroeg of laat van kun kind of kleinkind te horen: "Wordt het niet eens tijd om een rijvaardigheidstraining te doen?" Misschien omdat wordt opgemerkt dat het kijkgedrag verminderd is, of dat de kennis over verkeersregels achteruit is gegaan. Staat u daar welwillend tegenover? Het is belangrijk uw verantwoordelijkheid te nemen en een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid.

Kwetsbaar
Voor de ouderen van 75 jaar en ouder is de kans op overlijden per afgelegde kilometer maar liefst elf keer zo hoog als gemiddeld. Een oorzaak hiervan kan zijn het gemiddeld lage aantal kilometers dat per jaar gereden wordt. In het algemeen is het zo dat automobilisten die veel rijden, een lager ongevalsrisico hebben dan automobilisten die weinig rijden. Ook gaat met het verstrijken van de jaren een aantal lichamelijke functies achteruit. Denk aan gezichts-, gehoor- en reactievermogen, maar ook aandachts- en concentratieproblemen. Dit alles hoeft niet te leiden tot onveilig verkeersgedrag. Oudere verkeersdeelnemers met inzicht in de eigen beperkingen kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen te rijden als het buiten licht is, of buiten de spits om wanneer het minder druk op de weg is.

Rijgeschiktheidskeuring
Bij een leeftijd van 75 jaar of ouder moeten automobilisten in Nederland bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs een verklaring van rijgeschiktheid overleggen. Zo wordt vastgesteld of een automobilist op een veilige wijze aan het verkeer deel kan nemen. Op het formulier van de eigen verklaring staan tien vragen over lichamelijke en geestelijke aandoeningen, relevant voor de verkeersveiligheid. Bij twijfels over de toekomstige geschiktheid stelt het CBR een beperkte termijn van een tot drie jaar vast. Ook kunnen er beperkingen worden gesteld aan de condities waaronder een motorvoertuig bestuurd mag worden. Bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak, het dragen van een bril, of uitsluitend gebruik van het voertuig bij daglicht. Deze beperkingen worden met een code op het rijbewijs vermeld.

Verkeerseducatie
Oudere automobilisten kunnen hun rijvaardigheid en rijgedrag laten toetsen. Om zo lang mogelijk veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen zijn er verschillende mogelijkheden. Eventueel kan via rijlessen het rijgedrag verbeterd worden. Uw kennis van verkeersregels kunt u gemakkelijk testen op internet, bijvoorbeeld via Veilig Verkeer Nederland. Een opfriscursus om de verkeersregels bij te spijkeren kan natuurlijk nooit kwaad, ongeacht de leeftijd. Niet alleen automobilisten, ook fietsers en scootmobielbestuurders kunnen deze volgen.

Bron(nen): Veilig Verkeer Nederland


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Van fietsland naar superfietsland: grote werkgevers worden fietsambassadeur

Ruim 200.000 forensen moeten de auto verruilen voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Grote organisaties, zoals Schiphol en UMC Groningen kunnen en moeten hier een sleutelrol in gaan spel…

Nieuws

‘Een extra vakantiedag voor de fietsforens’

Een Duits politicus heeft voorgesteld om mensen die met de fiets naar het werk komen, te belonen met een extra vakantiedag. Maar is zo’n plan haalbaar? Volgens Stefan Gelbhaar, parlementsli…

Nieuws

Registratie- en kentekenplicht voor fietsers?

In de Australische staat New South Wales is een plan voorgesteld om fietsers voortaan te laten rondrijden met een kentekenplaat. Het idee erachter is dat fietsers zo minder snel geneigd zul…

Nieuws

Bert blogt: Eifelse avonturen

Rondom het laatste weekend van mei hebben mijn vrouw Margaret en ik een paar dagen in de Eifel gefietst. Ik had mijn zinnen gezet op de veelgeroemde Vennbahn Radweg, een 125 km lang voormal…

Nieuws

De Fietsstad van 2018 is…

Houten is verkozen tot Fietsstad 2018. Dit jaar beoordeelden ruim 45.000 fietsers hun gemeente in de verkiezing van de meest fietsvriendelijke gemeente. Naast de enquête onder fietsers is d…