Logo Fietsen123

Nieuws

Zo kunt u veilig blijven rijden

woensdag 9 september, 2015

Oudere verkeersdeelnemers hebben jarenlange ervaring in het verkeer. Wel zijn er intussen verkeersregels veranderd, situaties aangepast en is het vooral drukker op de weg. Daarbij ziet men senioren als een kwetsbare groep in het verkeer. Misschien heeft u zich weleens afgevraagd wanneer het tijd is voor een rijvaardigheidstraining, of heeft familie u hierop aangesproken. Hoe pakt u dat aan?

In het algemeen maken ouderen vaker fouten in het verkeer, onder andere door lichamelijke beperkingen, en hebben zij een grotere fysieke kwetsbaarheid. Hierdoor ligt het overlijdensrisico onder ouderen in het verkeer hoger in vergelijking tot jongere verkeersdeelnemers. Veel ouderen krijgen vroeg of laat van kun kind of kleinkind te horen: "Wordt het niet eens tijd om een rijvaardigheidstraining te doen?" Misschien omdat wordt opgemerkt dat het kijkgedrag verminderd is, of dat de kennis over verkeersregels achteruit is gegaan. Staat u daar welwillend tegenover? Het is belangrijk uw verantwoordelijkheid te nemen en een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid.

Kwetsbaar
Voor de ouderen van 75 jaar en ouder is de kans op overlijden per afgelegde kilometer maar liefst elf keer zo hoog als gemiddeld. Een oorzaak hiervan kan zijn het gemiddeld lage aantal kilometers dat per jaar gereden wordt. In het algemeen is het zo dat automobilisten die veel rijden, een lager ongevalsrisico hebben dan automobilisten die weinig rijden. Ook gaat met het verstrijken van de jaren een aantal lichamelijke functies achteruit. Denk aan gezichts-, gehoor- en reactievermogen, maar ook aandachts- en concentratieproblemen. Dit alles hoeft niet te leiden tot onveilig verkeersgedrag. Oudere verkeersdeelnemers met inzicht in de eigen beperkingen kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen te rijden als het buiten licht is, of buiten de spits om wanneer het minder druk op de weg is.

Rijgeschiktheidskeuring
Bij een leeftijd van 75 jaar of ouder moeten automobilisten in Nederland bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs een verklaring van rijgeschiktheid overleggen. Zo wordt vastgesteld of een automobilist op een veilige wijze aan het verkeer deel kan nemen. Op het formulier van de eigen verklaring staan tien vragen over lichamelijke en geestelijke aandoeningen, relevant voor de verkeersveiligheid. Bij twijfels over de toekomstige geschiktheid stelt het CBR een beperkte termijn van een tot drie jaar vast. Ook kunnen er beperkingen worden gesteld aan de condities waaronder een motorvoertuig bestuurd mag worden. Bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak, het dragen van een bril, of uitsluitend gebruik van het voertuig bij daglicht. Deze beperkingen worden met een code op het rijbewijs vermeld.

Verkeerseducatie
Oudere automobilisten kunnen hun rijvaardigheid en rijgedrag laten toetsen. Om zo lang mogelijk veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen zijn er verschillende mogelijkheden. Eventueel kan via rijlessen het rijgedrag verbeterd worden. Uw kennis van verkeersregels kunt u gemakkelijk testen op internet, bijvoorbeeld via Veilig Verkeer Nederland. Een opfriscursus om de verkeersregels bij te spijkeren kan natuurlijk nooit kwaad, ongeacht de leeftijd. Niet alleen automobilisten, ook fietsers en scootmobielbestuurders kunnen deze volgen.

Bron(nen): Veilig Verkeer Nederland


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsen langs de Vlaamse Kust

Dat je ook in Vlaanderen heerlijk kan fietsen, is voor u vast geen verrassing. De Vlaamse Kust is bij uitstek de route om het aangename van het fietsen te combineren met het genot van zon, …

Nieuws

Snelheid auto's technisch forceren om veiligheid fietsers te vergroten?

Om fietsers beter te beschermen wil de Fietsersbond de snelheid van auto's elektronisch begrenzen, zodat automobilisten bijvoorbeeld in woonwijken daadwerkelijk maximaal 30 km/u kunnen rijd…

Nieuws

E-bikes massaal gestolen, politie zet lokfietsen in

Politie en verzekeraars gaan de golf aan diefstallen van elektrische fietsen aanpakken. Ook in 2015 zijn weer een recordaantal e-bikes gestolen. Lokfietsen moeten ervoor zorgen dat bendes e…

Nieuws

Gemeenten mogen snorfietsers weren van fietspaden

Snorfietsers kunnen door een nieuwe wet verplicht worden om een helm te dragen. Die plicht gaat gelden als de gemeente ze weert van de fietspaden en ze tussen de auto’s moeten rijden.…

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…