Minder boetes voor fietsen zonder licht
Vorig jaar zijn er in totaal 25.733 fietsers bekeurd voor het rijden zonder licht. Dat is een flinke daling ten op zichte van het jaar daarvoor, toen werden er nog 44.372 boetes uitgeschrev…
Nieuws
donderdag 7 september, 2017
Als het regent kan het verraderlijk glad zijn op de weg, maar ook op het fietspad. Let vooral extra goed op de volgende punten.
Remmen
Het is belangrijk om de remmen van de fiets goed droog te houden, door regelmatig een heel even licht te remmen. Natte velgremmen hebben even tijd nodig om te reageren. Een oplossing daarvoor zijn schijfremmen. Lees hier alles over verschillende remmen voor de fiets.
Zadel en banden
Een handige tip: zet het zadel lager. Zo kun je beter met je voeten bij de grond en vind je eerder steun als je dreigt te vallen. Ook is het verstandig om wat lucht uit de banden te laten lopen. Zachte banden zijn breder en geven net iets meer grip op een glad fietspad.
Bochten
Bij regenachtig weer moet je een langere remweg incalculeren voor een bocht, op rechte stukken hoeft dat niet. Als er een bocht nadert, is het goed om sowieso even snelheid te minderen. Je houdt je buitenbeen langer laag en begint later weer met trappen. Pas op: bij nat weer moet je extra letten op de witte verflijnen, putdeksels, treinrails, etc. Ga daar zo recht mogelijk overheen en rem daar vooral niet.
Asfalt
Nattigheid is er in allerlei gradaties, het kan om de paar meter weer anders zijn. Over het algemeen is een natte weg twee keer zo glad als een droge weg. Je kunt minder goed voorspellen en anticiperen, terwijl het asfalt bij droog weer min of meer gelijk is. Neem dus geen enkel risico, zeker als je de fietsroute niet goed kent.
Verkeer
Ook andere weggebruikers hebben last van de gladheid. Dat maakt auto's, scooters en andere fietsers soms onvoorspelbaar. Ze hebben bovendien een langere remweg en kunnen dus minder snel reageren.