Logo Fietsen123

Nieuws

Wordt Nederland een ‘walhalla voor fietsdieven’

Wednesday 5 February, 2020

De Nationale Politie trekt zich terug uit de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). Verschillende partijen vrezen een toename van het aantal fietsdiefstallen. Maar wat betekent dit precies?

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is een samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, brancheverenigingen en kennisinstellingen om gezamenlijk de diefstal van fietsen en e-bikes in Nederland tegen te gaan. Het gaat om uitwisseling van informatie, maar ook om identificatie en registratie van fietsen.

Fietsdiefstal is de meest voorkomende vorm van diefstal in ons land: elke dag worden er naar schatting zo’n 1.500 fietsen gestolen in Nederland. Jaarlijks hebben we het dan over ongeveer 550.000 fietsen. Elk jaar kost dit de samenleving zo’n 600 miljoen euro. Guus Wesslink, woordvoerder van SAFE, noemt dit een “misdrijf dat keihard moet worden aangepakt.”

In Nederland zijn bijvoorbeeld veel Oost-Europese bendes actief die het gemunt hebben op dure e-bikes en racefietsen. Toch is het aantal fietsdiefstallen in tien jaar tijd afgenomen van 850.000 naar de 550.000 van nu, mede dankzij samenwerkingsverband SAFE.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”

Alleen de politie heeft een opsporingsbevoegdheid. Dat betekent dat alleen de politie een gestolen fiets mag terughalen van de ‘nieuwe eigenaar’. En juist nu besluit de Nationale Politie zich terug te trekken uit deze stichting en de verantwoordelijkheid voor de opsporing van fietsdieven en gestolen fietsen over te dragen aan de regionale korpsen.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”, vindt RAI-voorzitter Steven van Eijck. Hij noemt dit een vreselijk slecht signaal en vreest dat dit de deuren openzet voor criminelen. Guus Wesselink vult aan: “Het gaat ook om een signaalfunctie. Het is een slecht voorbeeld aan de korpsen. Ik vrees dat de lage aangiftebereidheid van 25 procent nog verder afneemt en Nederland opnieuw een walhalla voor fietsdieven wordt.”

De politie zelf ziet dat anders. Volgens een woordvoerder is gekozen voor een andere aanpak, waarbij de regionale politiekorpsen de rol van de Nationale Politie overnemen. “We denken dat de regiokorpsen het heel goed zelf kunnen aanpakken. We hebben meegewerkt, maar nu voor een andere aanpak gekozen waarbij we denken ook succesvol te kunnen zijn.”

Bron: RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen

Nieuws

De fietskaart is springlevend!

Is de fietskaart op z’n retour, vroegen we je een maand geleden. Wat blijkt: de smartphone en de fietsnavigatie moeten het nog altijd afleggen tegen de kaarten en de fietsknooppunten. Ruim …

Nieuws

Oproep aan minister Van Nieuwenhuizen: “er moet een slot op het appen op de fiets.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers roepen minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen dringend op om te komen met een verbod op het ap…

Nieuws, Elektrische Fietsen, Fietstest

Plus Magazine e-bike test 2015: Welke is de beste? Deel 1: Budgetfietsen

De opmars van de e-bike is niet te stuiten. Logisch, want wat is er fijner dan fietsen met een duwtje in de rug? Pluslezers testen vijf modellen tot €2500. Wat valt ze op? En welke fietst h…

Nieuws

Bert blogt: Tussen Magdeburg en Hamburg

Na onze enigszins gemengde ervaringen langs het Elbe-zijkanaal en het Mittel-landkanaal waren we aangekomen in Wolmirstedt, een stadje dat niet ver ligt van het punt waar het Mittellandkana…

Nieuws

De mooiste schaduwrijke fietsroutes

Fietsen met warm weer? Het kan, maar dan kies je het beste voor een route met veel schaduw. We zetten de mooiste routes door het bos voor je op een rij. Bossen in het Zuidelijk Westerkwarti…