Logo Fietsen123

Nieuws

Wordt Nederland een ‘walhalla voor fietsdieven’

woensdag 5 februari, 2020

De Nationale Politie trekt zich terug uit de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). Verschillende partijen vrezen een toename van het aantal fietsdiefstallen. Maar wat betekent dit precies?

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is een samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, brancheverenigingen en kennisinstellingen om gezamenlijk de diefstal van fietsen en e-bikes in Nederland tegen te gaan. Het gaat om uitwisseling van informatie, maar ook om identificatie en registratie van fietsen.

Fietsdiefstal is de meest voorkomende vorm van diefstal in ons land: elke dag worden er naar schatting zo’n 1.500 fietsen gestolen in Nederland. Jaarlijks hebben we het dan over ongeveer 550.000 fietsen. Elk jaar kost dit de samenleving zo’n 600 miljoen euro. Guus Wesslink, woordvoerder van SAFE, noemt dit een “misdrijf dat keihard moet worden aangepakt.”

In Nederland zijn bijvoorbeeld veel Oost-Europese bendes actief die het gemunt hebben op dure e-bikes en racefietsen. Toch is het aantal fietsdiefstallen in tien jaar tijd afgenomen van 850.000 naar de 550.000 van nu, mede dankzij samenwerkingsverband SAFE.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”

Alleen de politie heeft een opsporingsbevoegdheid. Dat betekent dat alleen de politie een gestolen fiets mag terughalen van de ‘nieuwe eigenaar’. En juist nu besluit de Nationale Politie zich terug te trekken uit deze stichting en de verantwoordelijkheid voor de opsporing van fietsdieven en gestolen fietsen over te dragen aan de regionale korpsen.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”, vindt RAI-voorzitter Steven van Eijck. Hij noemt dit een vreselijk slecht signaal en vreest dat dit de deuren openzet voor criminelen. Guus Wesselink vult aan: “Het gaat ook om een signaalfunctie. Het is een slecht voorbeeld aan de korpsen. Ik vrees dat de lage aangiftebereidheid van 25 procent nog verder afneemt en Nederland opnieuw een walhalla voor fietsdieven wordt.”

De politie zelf ziet dat anders. Volgens een woordvoerder is gekozen voor een andere aanpak, waarbij de regionale politiekorpsen de rol van de Nationale Politie overnemen. “We denken dat de regiokorpsen het heel goed zelf kunnen aanpakken. We hebben meegewerkt, maar nu voor een andere aanpak gekozen waarbij we denken ook succesvol te kunnen zijn.”

Bron: RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Speed e-bikegebruikers missen auto niet

Uit een onderzoek van QicQ, een fietsconceptstore in Amsterdam, blijkt dat speed e-bikegebruikers duurzaam verknocht zijn aan hun fiets. Ongeacht het weer pakken zij hun tweewieler in plaat…

Nieuws

Minste fietsdoden in de winter

In het jaar 2015 kwamen 185 fietsers om in het Nederlandse verkeer. Dit cijfer wijkt weinig af van voorgaande jaren. Het aantal fietsdoden ligt in de winter het laagst, in de herfst het hoo…

Nieuws

Gazelle roept fietsen terug wegens kwetsbare voorvork

Fietsfabrikant Gazelle roept duizenden fietsen terug van fietsers, winkeliers en verkooppunten. Het gaat om enkele modellen van de Gazelle Esprit C7 uit 2016 en 2017, die zijn uitgerust met…

Nieuws

De oplossing voor het fietsparkeerprobleem?

Het straatbeeld van de gemiddelde stad in Nederland wordt bepaald door fietsen die her en der gestald zijn. Twee studenten van hogeschool Windesheim deden onderzoek naar het parkeergedrag v…

Nieuws

Grote kentekenplaten voor elektrische fietsen in België

Eigenaars van een snelle elektrische fiets moeten in België sinds kort een nummerplaat aan hun fiets bevestigen. De nummerplaten vallen echter bijzonder groot uit. Een probleem waar men zic…