Logo Fietsen123

Nieuws

Wordt Nederland een ‘walhalla voor fietsdieven’

woensdag 5 februari, 2020

De Nationale Politie trekt zich terug uit de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). Verschillende partijen vrezen een toename van het aantal fietsdiefstallen. Maar wat betekent dit precies?

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is een samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, brancheverenigingen en kennisinstellingen om gezamenlijk de diefstal van fietsen en e-bikes in Nederland tegen te gaan. Het gaat om uitwisseling van informatie, maar ook om identificatie en registratie van fietsen.

Fietsdiefstal is de meest voorkomende vorm van diefstal in ons land: elke dag worden er naar schatting zo’n 1.500 fietsen gestolen in Nederland. Jaarlijks hebben we het dan over ongeveer 550.000 fietsen. Elk jaar kost dit de samenleving zo’n 600 miljoen euro. Guus Wesslink, woordvoerder van SAFE, noemt dit een “misdrijf dat keihard moet worden aangepakt.”

In Nederland zijn bijvoorbeeld veel Oost-Europese bendes actief die het gemunt hebben op dure e-bikes en racefietsen. Toch is het aantal fietsdiefstallen in tien jaar tijd afgenomen van 850.000 naar de 550.000 van nu, mede dankzij samenwerkingsverband SAFE.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”

Alleen de politie heeft een opsporingsbevoegdheid. Dat betekent dat alleen de politie een gestolen fiets mag terughalen van de ‘nieuwe eigenaar’. En juist nu besluit de Nationale Politie zich terug te trekken uit deze stichting en de verantwoordelijkheid voor de opsporing van fietsdieven en gestolen fietsen over te dragen aan de regionale korpsen.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”, vindt RAI-voorzitter Steven van Eijck. Hij noemt dit een vreselijk slecht signaal en vreest dat dit de deuren openzet voor criminelen. Guus Wesselink vult aan: “Het gaat ook om een signaalfunctie. Het is een slecht voorbeeld aan de korpsen. Ik vrees dat de lage aangiftebereidheid van 25 procent nog verder afneemt en Nederland opnieuw een walhalla voor fietsdieven wordt.”

De politie zelf ziet dat anders. Volgens een woordvoerder is gekozen voor een andere aanpak, waarbij de regionale politiekorpsen de rol van de Nationale Politie overnemen. “We denken dat de regiokorpsen het heel goed zelf kunnen aanpakken. We hebben meegewerkt, maar nu voor een andere aanpak gekozen waarbij we denken ook succesvol te kunnen zijn.”

Bron: RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Hoe voorkomt u een verkeersongeval?

Het aantal oudere verkeersdeelnemers is de afgelopen jaren flink gestegen en neemt ook de komende decennia sterk toe. Door deze toenemende mobiliteit blijven ouderen langer actief. Maar met…

Nieuws

Opmars van de gekleurde fietsen

Je ziet ze inmiddels steeds vaker, zeker in de studentensteden: fietsen met gekleurde onderdelen. Een rood bagagerek of zadel of een blauwe voorband, het ziet er vrolijk uit, maar wat betek…

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle we…

Nieuws

Wat is uw grootste fietsergernis? Kies A, B, C of D

Waaraan stoort u zich het meest tijdens een recreatieve fietstocht? (A: Mensen die drie breed fietsen, B: Hardrijdende automobilisten C: Slecht wegdek/fietspad D: Wielrenners). Of heeft u …

Nieuws

Limburgers fietsen het minst

Inwoners van Limburg fietsen in verhouding het minst van alle Nederlanders. Toch blijft de fiets blijft een populair vervoermiddel in Nederland. Gemiddeld wordt bij 24 procent van de verpla…