Logo Fietsen123

Nieuws

Wordt Nederland een ‘walhalla voor fietsdieven’

woensdag 5 februari, 2020

De Nationale Politie trekt zich terug uit de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). Verschillende partijen vrezen een toename van het aantal fietsdiefstallen. Maar wat betekent dit precies?

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is een samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, brancheverenigingen en kennisinstellingen om gezamenlijk de diefstal van fietsen en e-bikes in Nederland tegen te gaan. Het gaat om uitwisseling van informatie, maar ook om identificatie en registratie van fietsen.

Fietsdiefstal is de meest voorkomende vorm van diefstal in ons land: elke dag worden er naar schatting zo’n 1.500 fietsen gestolen in Nederland. Jaarlijks hebben we het dan over ongeveer 550.000 fietsen. Elk jaar kost dit de samenleving zo’n 600 miljoen euro. Guus Wesslink, woordvoerder van SAFE, noemt dit een “misdrijf dat keihard moet worden aangepakt.”

In Nederland zijn bijvoorbeeld veel Oost-Europese bendes actief die het gemunt hebben op dure e-bikes en racefietsen. Toch is het aantal fietsdiefstallen in tien jaar tijd afgenomen van 850.000 naar de 550.000 van nu, mede dankzij samenwerkingsverband SAFE.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”

Alleen de politie heeft een opsporingsbevoegdheid. Dat betekent dat alleen de politie een gestolen fiets mag terughalen van de ‘nieuwe eigenaar’. En juist nu besluit de Nationale Politie zich terug te trekken uit deze stichting en de verantwoordelijkheid voor de opsporing van fietsdieven en gestolen fietsen over te dragen aan de regionale korpsen.

“Onbegrijpelijk en onverantwoord”, vindt RAI-voorzitter Steven van Eijck. Hij noemt dit een vreselijk slecht signaal en vreest dat dit de deuren openzet voor criminelen. Guus Wesselink vult aan: “Het gaat ook om een signaalfunctie. Het is een slecht voorbeeld aan de korpsen. Ik vrees dat de lage aangiftebereidheid van 25 procent nog verder afneemt en Nederland opnieuw een walhalla voor fietsdieven wordt.”

De politie zelf ziet dat anders. Volgens een woordvoerder is gekozen voor een andere aanpak, waarbij de regionale politiekorpsen de rol van de Nationale Politie overnemen. “We denken dat de regiokorpsen het heel goed zelf kunnen aanpakken. We hebben meegewerkt, maar nu voor een andere aanpak gekozen waarbij we denken ook succesvol te kunnen zijn.”

Bron: RTL Nieuws


Gerelateerde artikelen

Nieuws

E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele …

Nieuws

Verrassend: bijval voor de verplichte cursus voor e-bikende 60-plusser

Ruim dertienhonderd stemmen, en ook nog eens ruim driehonderd mensen die op Facebook een uitgebreide reactie achterlieten – onze stelling ’60-plussers met een e-bike moeten verplicht op cur…

Nieuws

Spits- en vluchtstroken: wanneer gebruikt u ze?

Veel mensen aarzelen in de praktijk om op spitsstroken of vluchtstroken te gaan rijden. Want er staat toch vaak een doorgetrokken streep? En de strook naast de weg, die is toch bedoeld voor…

Nieuws

Fietsersbond organiseert opnieuw Fiets Telweek

Net als vorig jaar organiseert de Fietsersbond ook dit najaar weer een nationaal fietsonderzoek. De lobbyorganisatie wil zodoende fietsbewegingen en fietsknelpunten in kaart brengen. Om aan…

Blog

Bert blogt: de Nederlands middelpuntroute

Omdat ik een beetje genoeg had van windkracht 5 aan de kust, besloten we een fietsroute uit te zoeken die wat minder winderig was. Windkracht 4 - zoiets. Margaret wilde erg graag bloeiende …