Logo Fietsen123

Dossier: Fietsaccessoires

Welke wint? Fietsbelt versus fietsketting

Monday 2 June, 2025

Steeds meer fietsen drijven je voort met behulp van een fietsbelt in plaats van een fietsketting. Waarom worden die riemen steeds populairder en zijn er ook nadelen?

De fietsriem

De wereld van de fietstechniek is voortdurend in beweging. Toch gaat de fietsketting al meer dan een eeuw mee. Het werd dus wel een keer tijd dat er een alternatief voor bedacht zou worden. Een succesvolle variant blijkt de belt- of riemaandrijving te zijn. Een riem als aandrijfmiddel is natuurlijk niet echt nieuw. Zo’n riem wordt in verschillende soorten al lange tijd gebruikt bij andere machines, zoals motoren.

Een kunststof fietsriem valt op door de tanden aan de binnenzijde. Die lopen over de tandwielen voor en achter op een fiets. Ze zorgen er zo voor dat je zonder door te slippen je kracht via de trappers op je achterwiel kan overzetten. Dit principe zie je ook terug bij een fietsketting, maar daarbij grijpen de tanden tussen de schakels van een metalen ketting.

De voordelen van een belt

De fietsriem is niet voor niets een succes gebleken. Er zitten een aantal grote voordelen aan vast ten opzichte van de aloude fietsketting.

Waar je bij een fietsketting altijd goed moet opletten dat hij geolied blijft voor een prettige rit en het tegengaan van roest, is dat bij een riem niet nodig. Ondanks dat je die riem amper hoeft te onderhouden -af en toe even schoonvegen met een doekje is voldoende- blijf je er toch lekker soepel mee fietsen. Sterker nog: een belt fietst lichter dan een fietsketting omdat er minder wrijving is. Daardoor maakt hij ook minder geluid onderweg.

Geen kettingolie heeft ook nog het bijkomende voordeel dat je geen olie op je broek en andere kleding kan krijgen onder het fietsen. Dat betekent dat er ook geen kettingkast meer nodig is ter bescherming van je kleding en ter bescherming van de ketting zelf tegen water en vuil.

Erg fijn aan een fietsriem is ook dat hij een stuk minder snel slijt dan een ketting. Een ketting moet je, zeker als je jaarlijks flinke afstanden fietst, niet alleen regelmatig goed schoonmaken, maar ook iedere een of twee jaar vervangen. Een belt gaat drie tot vijf keer zo lang mee. Dat is wel zo prettig voor de duurzaamheid.

Ook wat nadelen

Er zijn maar weinig technieken die geen nadelen hebben. Dat geldt ook voor de fietsbelt. Hij past bijvoorbeeld lang niet op alle fietsen. Het fietsframe moet een zodanig ontwerp hebben dat de riem er goed op gemonteerd kan worden.

Daarnaast heb je pech als je houdt van fietstochten waarbij je een breed scala aan versnellingen nodig hebt. Een riem gaat niet samen met een derailleur, alleen met versnellingen in de naaf. Dat betekent dat je vastzit aan maximaal 7 a 8 versnellingen, wat fietsen met flinke heuvels en bergen onderweg geen lolletje maakt.

Tot slot kan een fietsriem die kapot is, niet meer gerepareerd worden. Dat betekent dus altijd een nieuwe riem kopen. Die zijn wel een stukje duurder dan fietskettingen, dat scheelt gemiddeld 60 euro.

Is de riem het waard?

De aanschafprijs van een nieuwe fiets met een riem ligt tussen de 100 tot 300 euro hoger dan een fiets met een ketting. Dat ligt niet alleen aan de riem, maar ook omdat ze een ander frame en speciale onderdelen nodig hebben. Als je je fiets langere tijd blijft gebruiken, haal je die extra kosten er wel uit, omdat een riem veel langer meegaat. Dat scheelt de onderhouds- en vervangingskosten bij een ketting.

Vind je meer dan 8 versnellingen op je fiets niet nodig? Dan is een fiets met een riem een prima investering.

Fotocredit: WikimediaCommons/Ixtlilto