Logo Fietsen123

Nieuws

Wie is verantwoordelijk voor de fietsknooppunten?

dinsdag 19 augustus, 2008

Fietsen Eén Twee Drie krijgt met zeer grote regelmaat e-mails binnen over het fietsknooppuntennetwerk. Dat is logisch, want we publiceren veel over de knooppunten. Soms denkt men zelfs, dat wij direct verantwoordelijk zijn voor de aanleg en het onderhoud van het netwerk. Men vraagt ons dan, waarom de netwerken niet in alle provincies gelijk zijn, waarom de informatieborden niet 'hufterproof' zijn of geven plaatsen van vernielde borden door.Vandalisme-bestendigZo ontvingen we onlangs de volgende mail. "Bijgevoegde foto spreekt voor zich. Plaats: Boksumerdyk te Goutum. Ik hoop dat jullie er niet moedeloos van worden. Wel heb ik een vraag: Waarom zijn de borden van watervast board gemaakt en niet van vandalismebestendig materiaal?" Per provincie verschillendEen andere enthousiaste recreatieve fietser schreef ons: "Wij zijn fervente fietsers en het was dan ook een uitkomst toen er een knooppuntennetwerk tot stand kwam en nog zal komen. Honderden kilometers hebben wij al afgelegd, in Noord Brabant, Zeeland, Utrecht en Overijssel. Het stelt ons echter teleur dat een klein land als Nederland groot kan zijn in het verschillend omgaan met de borden. De ene provincie (Overijssel) heeft gedetailleerde overzichtsborden, de andere heeft weer een grootschalig bord en weer een ander heeft helemaal geen bord. Vorige week waren wij in de omgeving van Vleuten op knooppunten aan het fietsen en wat schetst onze verbazing dat rondom Utrecht geen borden waren. Daarentegen rondom Vleuten, Woerden wel weer. Zeeland heeft niets. Zo weet je nooit van tevoren of er een kaart gekocht moet worden of niet, waarbij we vinden dat een kaartaanschaf heel redelijk is. Heel jammer dat er landelijk geen uniformiteit is en dat iedere provincie zijn eigen wiel uitvindt. Nogmaals complimenten voor de opzet, maar jammer van die eigen provinciale aanpak. Dat is het wat ik aan u kwijt wilde als kritiek in opbouwende zin. Wellicht kan voor die provincies die nog moeten volgen daar lering uit worden getrokken".

OnderhoudTenslotte ontvingen we de volgende vraag: 'Wie gaat er eigenlijk over het onderhoud van het knooppuntnetwerk? Er ontbreekt nog wel eens een bordje. In de middle of nowhere stopt dan je route. Het valt me ook op dat er op vele bordjes een groene aanslag zit of dat ie bijna helemaal wit is'.

Actueel overzichtOns antwoord op al deze vragen en opmerkingen is, dat de verantwoordelijkheid voor aanleg en onderhoud van het fietsknooppuntennetwerk per provincie verschillend is. Meestal zijn het de provincies, die het initiatief hebben genomen en vervolgens het beheer hebben uitbesteed aan een derde partij. Ze hebben ook speciale websites opgezet. Daar kunt u dus terecht voor uw opmerkingen en suggesties. Daar kunt ook uw klachten en tips kwijt. Wij als Fietsen Eén Twee Drie hebben een speciale informatieve rubriek samengesteld, waarin alle netwerken op een rijtje zijn gezet. Hier vindt u ook de websites per provincie. Het is een overzicht per land (Nederland en België) en daarna per provincie. Dit overzicht houden we zoveel mogelijk actueel. Hierna vindt de link naar dit overzicht.

Link* Actueel overzicht Fietsknooppuntennetwerk in Nederland en België met directe links naar de provinciale websites


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Bijverdienen als fietskoerier? Maak kennis met TringTring

Iedereen in Amsterdam en in het bezit van een fiets en smartphone kan nu fietskoerier worden. Met de nieuwe app 'TringTring' kunnen consumenten bijvoorbeeld eten bestellen. Een koerier bren…

Nieuws

Elektrische fiets onderweg opladen met zonnepaneel op fietstas

Het bedrijf Mihatra komt met een innovatieve oplossing: een fietstas met zonnecollectoren. Dat betekent dat uw elektrische fiets oplaadt tijdens het fietsen, maar ook als u een kopje koffie…

Nieuws

Spookfietsers gevoelig voor sociale norm

Spookfietsers zijn voor fietsers die zich wel aan de regels houden een bron van ergernis. Bovendien is spookfietsen gevaarlijk. Maar wat blijkt? Door ze te wijzen op de sociale norm, betere…

Nieuws

Stelling: paraplu op de fiets, het zou verboden moeten worden

Het regent de laatste flink in Nederland. Er zijn tal van mogelijkheden om u te beschermen tegen de regen, waarvan een paraplu een optie is. Maar is dit nou wel verstandig? Op deze website …

Nieuws

Proef: snelle fietsen op de rijbaan

Op twee plekken in de gemeente Franekeradeel wordt vanaf woensdag een week lang een proef gedaan met een maximum snelheid op het fietspad. Hardfietsers, die meer dan 30 kilometer per uur ri…