Logo Fietsen123

Nieuws

Wereldwijd meer fietspaden door angst voor corona

Wednesday 13 May, 2020

Van pop-up fietspaden tot afgebakende stukken weg: wereldwijd grijpen steden de crisis aan om de infrastructuur zo aan te passen dat voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen. Fietsen wordt meer gepromoot, in sommige landen zelfs meer dan ooit.

Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseerde na de uitbraak van het coronavirus om zoveel mogelijk lopend of met de fiets te reizen. Steden als Rome, Bogotá, Parijs, Adelaide en Boedapest hebben als reactie daarop in korte tijd pop-up fietspaden aangelegd om meer ruimte te creëren.

Een aantal van die plannen om fietspaden beter begaanbaar te maken, lagen al langer op de plank. Zo is Milaan is al een tijdje bezig om autorijden minder aantrekkelijk te maken. De stad kiest nu voor een snelle aanpak door zoveel mogelijk (tijdelijke) fietspaden aan te leggen. Ook Parijs moet een stuk fietsvriendelijker worden en in een groot deel van de stad zijn nu extra fietspaden aangelegd. Voor nu nog tijdelijk, met als doel om in 2024 de helft permanent te maken. In Brussel wordt het helemaal grootschalig aangepakt: hier wordt de hele binnenstad een 20 km/u zone, worden er nieuwe permanente fietspaden aangelegd en moeten automobilisten overal voorrang geven aan fietsers en voetgangers.

Maar hoe lang kunnen steden dit volhouden? En hoe lang duurt het voordat mensen toch weer de auto kiezen? Marco te Brömmelstroet is hoogleraar Urban Mobility aan de Universiteit van Amsterdam en hij vraagt zich af, in gesprek met de NOS, hoeveel van de tijdelijke fietspaden we na deze crisis nog terug zullen zien: "Ik ben niet sceptisch, maar waak wel voor naïviteit. De eerste slag is geslagen, maar om de steden blijvend te veranderen moet je echt systematische veranderingen doorvoeren."

In de meeste steden zijn de aanpassingen dus tijdelijk, maar wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden op de langer termijn. Bij die plannen wordt Nederland als voorbeeldland gebruikt. Nederland heeft in vergelijking met andere landen in de wereld een van de beste infrastructuren voor de fiets als vervoersmiddel voor zowel woon-werkverkeer als recreatie.

Bron: NOS.