Logo Fietsen123

Nieuws

Welke rem kies je?

woensdag 9 januari, 2019

Remmen zijn er in alle soorten en maten. Maar wat zijn nu de eigenschappen van die verschillende soorten remmen? En hoeveel onderhoud vragen ze? We zetten het voor je op een rij.

De juiste rem is vaak een kwestie van keuzes maken. Een onderhoudsvrije rem is makkelijk, maar daarmee lever je meestal wel in op remprestaties. En wil je een krachtige rem die je zo snel mogelijk tot stilstand brengt? Dan moet je de rem waarschijnlijk vaker onderhouden of vervangen. Tenzij je voor de duurdere varianten kiest.

Terugtraprem

De traditionele terugtraprem is een typisch Nederlands fietsfenomeen: in weinig andere landen kent men dit type rem. Een terugtraprem is onderhoudsvrij, onverwoestbaar en werkt niet met kwetsbare kabels.

Daarentegen heb je minder remvermogen omdat de rem alleen bij het achterwiel zit. Ook kan de rem erg heet worden bij langdurig remmen – bijvoorbeeld tijdens een lange afdaling. En als je ketting breekt of eraf valt, dan kun je helemaal niet meer remmen.

Rollerbrakes

Vroeger werden fietsen veelal uitgerust met trommelremmen, maar de laatste jaren hebben de zogenaamde rollerbrakes de traditionele trommelrem verdrongen op luxere stadsfietsen en recreatieve (toer)fietsen. Tijdens het remmen drukken metalen schijfjes – de rollers – tegen een remschoen, die op zijn beurt weer tegen een remvlak drukt.

Rollerbrakes vragen weinig onderhoud, zijn gemakkelijk af te stellen en door een wrijvingskoppeling kun je niet zo hard remmen dat je over de kop slaat. Ook slijt je velg niet.

Nadelen zijn wel dat je door de wrijvingskoppeling wat remvermogen inlevert, dat de remmen vrij zwaar zijn, je moeilijk remkracht kunt doseren en dat ze bij langdurig hard remmen oververhit kunnen raken.

Velgremmen

Velgremmen bestaan uit blokjes die tegen de velg aan duwen om te remmen. De voordelen hiervan zijn het lichte gewicht en het goede remvermogen bij droog weer.
In de regen wordt de velg echter glad en gaat het remmen minder soepel. Ook loopt de velg door de blokjes slijtage op en kan deze door het remmen erg heet worden.

V-brakes

V-brakes zijn een soort velgremmen die je vaak tegenkomt op (goedkopere) vakantiefietsen, hybridefietsen en e-bikes. Het verschil tussen gewone velgremmen en V-brakes zit in de manier waarop de hefbomen naar elkaar toe worden getrokken.

Voordelen van V-brakes zijn de simpele en effectieve werking en de gemakkelijke afstelbaarheid. Een nadeel is dat het een ingewikkeld en precies werkje is om de remblokjes goed te plaatsen.

Hydraulische remmen

Duurdere fietsen zijn vaak voorzien van hydraulische remmen. Deze hebben als voordeel dat er geen kwetsbare remkabels gebruikt worden en dat de remkracht beter te doseren is. Nadeel is wel dat vervanging of reparatie een specialistische klus is. Ook zijn hydraulische leidingen gevoeliger voor valpartijen en onvoorzichtige behandeling.

Hydraulische velgremmen

Deze velgremmen werken in principe hetzelfde als gewone velgremmen, alleen gebeurt de bediening via hydraulische leidingen in plaats van via remkabels. Vooral Magura-velgremmen zijn erg populair.

Voordelen zijn de goed te doseren remkracht, de eenvoudig te vervangen remblokjes en het weinige onderhoud dat ze vragen. Nadelen zijn de hogere prijs en de kwetsbaarheid tijdens transport en stalling.

Hydraulische schijfremmen

Op luxe gewone fietsen en e-bikes doen hydraulische schijfremmen steeds meer hun intrede. Dit type rem wordt veelal beschouwd als de beste en meest betrouwbare rem.

Bij hydraulische schijfremmen slijt de velg niet. Ook worden ze niet te warm tijdens langdurig hard remmen en werken ze goed onder alle weersomstandigheden. Een nadeel is de relatief hoge kwetsbaarheid: de remmen gaan al snel aanlopen bij bijvoorbeeld vuil.

Bronnen: Fietsersbond & De Fietssite


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Fietsenverkoop in België gestegen

In België zijn vorig jaar bijna acht procent meer fietsen verkocht. Er gingen 436.549 tweewielers over de toonbank. Dat maakte de organisator van de fietsbeurs in Kortrijk bekend. Dat …

Nieuws

Nederland Europees kampioen fietsen exporteren

In 2015 werd er in totaal 793 miljoen euro aan fietsen geëxporteerd. Dit is een stijging van 14% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit maakt Nederland de grootste exporteur van fietsen in E…

Blog

Bert blogt: Herfstblues

Eigenlijk behoort de herfst tot mijn favoriete jaargetijden. Als je in de felle zonneschijn de bladeren aan de bomen kunt zien verkleuren, de dahlia's op het land met hun bizarre bloemvorme…

Nieuws

Binnen 24 uur van Parijs naar huis fietsen

Op 27 juni stapt een groep wielrenners onder de Eiffeltoren op de fiets, om de volgende dag in Hoevelaken te arriveren. Geen estafette, maar één lange tocht van Frankrijk…

Nieuws

Toch smallere nummerplaten op e-bikes

In dit artikel werd duidelijk dat fietsers in België een onhandig grote nummerplaat aan hun elektrische fiets moesten bevestigen. Dit probleem werd door de FOD Mobiliteit meteen al opgemerk…