Logo Fietsen123

Dossier: Alles over fietsonderdelen

Wat je moet weten over de fietsband

donderdag 14 november, 2019

Banden zijn een essentieel onderdeel van de fiets. Maar hoe hard moet je ze nou precies oppompen? En is meer profiel wel altijd beter? Alles over fietsbanden.

De moderne fietsbanden zijn vaak van hoge kwaliteit: ze fietsen licht en gaan lang niet zo snel meer lek als de banden van vroeger. Maar onderling verschillen de banden veel op het gebied van breedte, vorm en juiste spanning.

Bandenmaat

Vroeger vond je in veel landen afwijkende aanduidingen van bandenmaten en dat kon nog weleens leiden tot verwarring. Het algemene advies voor een fietsvakantie luidde dan ook: neem je eigen reserveband mee.

Tegenwoordig bestaat er echter een algemeen systeem waarmee de bandenmaat aangeduid wordt. De meeste banden van nu hebben dan ook een ETRTO-maat, ook wel ISO-maat genoemd. De bandenmaat wordt bij dit systeem aangegeven met twee getallen, bijvoorbeeld 37-622. De eerste geeft de breedte aan en de tweede is de diameter van de band, gemeten vanaf de hieldraad – de ijzerdraad die in de band zit. Beide getallen zijn in millimeters.

Smalle of dunne banden?

Zowel smalle als brede banden hebben voordelen. Bedenk dus goed waar je je fiets voor gebruikt als je overweegt een bredere – of juist smallere – velg en band op je fiets te zetten. Wat is beter in welke situatie?

Dunne banden zijn lichter en dus geschikter voor fietsen waarbij je snel aan snelheid wilt winnen of waarbij je veel van snelheid wisselt. Daarom zien we op sportieve fietsen vaak smalle banden.

Brede banden zijn zwaarder. Het kost meer moeite om ze in beweging te brengen. Maar wanneer je langere afstanden fietst met een min of meer constante snelheid, dan zijn bredere banden juist comfortabeler, omdat het doorfietsen minder inspanning kost. Ook slijten bredere banden minder snel en hebben ze meer grip. En op zachtere en oneffen ondergronden hebben brede banden minder rolweerstand.

Bandenspanning

Met de juiste bandenspanning fiets je lichter en is er minder kans op lekrijden. Hoe hoger de bandenspanning, hoe lager de rolweerstand. Bovendien zorgt een te lage of te hoge spanning ervoor dat je band sneller slijt dan nodig is. Maar de juiste spanning hangt onder andere af van de breedte van je band. Over het algemeen geldt: hoe smaller de band, hoe harder je hem oppompt. De maximale bandenspanning kun je vinden op de zijkant van de band.

Controleer je bandenspanning minstens één keer per maand; elke band verliest namelijk lucht. Pomp er direct wat lucht bij als dat nodig is.

Profiel

In tegenstelling tot autobanden wordt het profiel van fietsbanden niet gebruikt om water af te voeren. Op asfalt heb je dat profiel daardoor vaak niet eens nodig: zonder profiel maakt een groter oppervlak van de band contact met het wegdek, waardoor je dus meer grip hebt. Bij onverharde wegen of in de sneeuw maakt het profiel daarentegen wel duidelijk verschil: met gladde banden heb je hier juist geen grip. Veel fietsbanden zijn desondanks toch uitgevoerd met profiel, maar dit komt vooral omdat veel fietsers een band zonder profiel niet helemaal vertrouwen.

Bronnen: Fietsersbond & Schwalbe


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Acht kinderen per dag met voeten tussen de spaken

In 2012 en 2013 kwamen dagelijks acht kinderen met hun voeten tussen de spaken van een fiets. Op jaarbasis ging het om gemiddeld 2800 kinderen in de leeftijd tot twaalf jaar. Dat blijkt uit…

Nieuws

Groningse start-up ontwikkelt ''ultieme waterfles'' voor op de fiets

Een tas of bidon meenemen op de fiets is bijna verleden tijd. De Groningse ondernemer Leonard Kollen maakte de Clipon: een waterfles die je op elke fiets kunt klemmen. Momenteel probeert hi…

Nieuws

Kwart fietsers vindt e-bike gevaarlijk

Eén op de vier fietsers vindt de e-bike gevaarlijker dan een gewone fiets, zo blijkt uit onderzoek van fietswebsite Fietsen123.nl. Dit betekent dat fietsers de e-bike nu minder gevaarlijk v…

Nieuws

Kabinet wil 200.000 forenzen op de fiets

Het kabinet wil ruim 200.000 forenzen stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te gaan. Hiervoor wordt ongeveer 100 miljoen euro uitgetrokken. Dit heeft staatssecretaris Stientje van …

Nieuws

ANWB test e-bikes met middenmotor

Als het gaat om het testen van de nieuwste e-bikes, kan de ANWB natuurlijk niet achterblijven. En inderdaad, ook dit jaar testte de organisatie weer een mooi aantal e-bikes. Samen met 135 f…