Logo Fietsen123

Nieuws

Wat doet de gemeente met opgehaalde fietsen?

donderdag 9 augustus, 2018

We kennen allemaal wel de waarschuwingen dat verkeerd of te lang gestalde fietsen na een bepaalde tijd worden verwijderd. Maar wat gebeurt er eigenlijk nadat de fietsen zijn opgehaald?

Hoeveel fietsen er jaarlijks naar het gevreesde gemeentedepot worden afgevoerd, is niet precies bekend, maar dat het om gigantische aantallen gaat, staat vast: onderzoek van RTL Nieuws toonde aan dat het jaarlijks in het hele land om minimaal 220.000 fietsen gaat.

Fiets weg?

Als je na een of meerdere dagen met de trein weggeweest te zijn terugkomt op het station en daar merkt dat je fiets weg is, dan denk je waarschijnlijk al snel aan diefstal. Maar houd er ook rekening mee dat je fiets verwijderd is door de gemeente. Verkeerd gestalde fietsen bij stations en andere populaire stallingen komen namelijk vroeg of laat terecht in het gemeentedepot. En denk je nu: ‘dat kan niet, want mijn tweewieler stond goed gestald’, dan kan het toch geen kwaad om navraag te doen. Ook goed gestalde fietsen belanden weleens in het depot.

Wat nu?

Als je fiets inderdaad verwijderd is door de gemeente, dan kun je deze in het gemeentedepot ophalen. Je moet dan uiteraard wel een geldig legitimatiebewijs en een passende sleutel kunnen overhandigen. En niet onbelangrijk: geld. Een fiets ophalen bij het gemeentedepot is namelijk niet gratis. Over het hele land gezien, kost dit gemiddeld per fiets €10, maar per gemeente verschillen de prijzen. Hoe duur het in jouw gemeente is, kun je hier zien.

De wettelijke bewaartermijn is dertien weken, maar hoe lang een fiets werkelijk in het depot staat, verschilt per plaats. In veel gemeenten mogen fietsen eerder uit het depot verwijderd worden, bijvoorbeeld als de waarde van de fiets maximaal €50 bedraagt. Dit bedrag staat namelijk gelijk aan de ophaal- en bewaarkosten die een gemeente per fiets maakt. Fietsen die meer waard zijn, moeten langer bewaard worden.

Wanneer wordt een fiets verwijderd?

Over het algemeen geldt dat fietsen worden verwijderd als deze ‘overlastgevend’ zijn. Hier zijn landelijke regels voor, maar deze kunnen door elke gemeente anders geïnterpreteerd worden. Tel hierbij op de regels die gemeenten zelf mogen opstellen, zoals bijvoorbeeld de stallingstermijn op bepaalde plaatsen, en je hebt een heerlijk gevarieerd beleid. Toch kunnen we een aantal algemeen geldende regels onderscheiden. Overlastgevende fietsen…

  • …zijn gestald op plekken waar ze niet mogen staan, bijvoorbeeld op hinderlijke of gevaarlijke plekken of buiten de stallingen.
  • …staan langer dan de stallingstermijn op dezelfde plek
  • …zijn verlaten of wrakkige fietsen.

Op drukke plaatsen, zoals stations, wordt regelmatig gecontroleerd. Vaak worden er ook waarschuwingen gegeven voor overgegaan wordt tot het afvoeren van de fiets naar het depot, bijvoorbeeld door middel van een kaartje op de fiets met waarschuwing. Ook controleren handhavers of fietsen gebruikt worden, bijvoorbeeld met dunne tiewraps bij de wielen die breken zodra de fiets gebruikt worden.

Wat gebeurt er met niet opgehaalde fietsen?

De meeste fietsen worden niet door hun rechtmatige eigenaar opgehaald: meer dan de helft blijft tot het verstrijken van de bewaartermijn in het depot staan.

Wat er daarna met de fietsen gebeurt, kan per gemeente verschillen, maar vaak geldt dat wrakken waar niets meer mee gedaan kan worden, verwerkt worden tot schroot. In sommige gemeenten gebeurt dit via een tussenpersoon, die eerst alle nog bruikbare onderdelen van de fiets verwijdert. Deze kunnen dan weer gebruikt worden om andere fietsen op te knappen. Daarna krijgt het restant van de fiets een enkeltje naar de schroothoop.

Fietsen die een opknapbeurt kunnen gebruiken, gaan bijvoorbeeld naar leerwerkcentra of dagbestedingstrajecten, waar deze weer van ‘nieuwe’ onderdelen worden voorzien en eventueel een lakbeurt krijgen. Daarna worden ze doorverkocht.

Fietsen die nog in goede staat zijn, worden verkocht aan handelaren. Vaak gebeurt dit door middel van een veiling. Het kan dus gebeuren dat je op een gegeven moment bij toeval je oude fiets tweedehands bij een rijwielhandelaar tegenkomt.

Bronnen: AD, CROW, Indebuurt, Radar & RTL Nieuws

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Augmented Reality fietshelm maakt fietsen veiliger

Nederland kent als het fietsland ter wereld een uitgebreid netwerk van fietspaden, maar als het hier in de spits al enorm druk en gevaarlijk is, hoe gaat dit er dan wel niet aan toe in de m…

Nieuws

Bert blogt: Rondom Zandvoort

Na alle depressies die het laatste kwartaal van 2017 voor de enthousiaste fietser behoorlijk hebben verpest, knalde gelukkig de barometer in het eerste weekend na de jaarwisseling naar bove…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Alleen of met anderen?

U weet welke route u wilt volgen en u weet hoeveel kilometer u voor de boeg hebt. U bent misschien zelfs al in training. Maar weet u ook al of u alleen of met een fietsmaatje gaat? Een be…

Nieuws

Van Urbanus tot Kunst: De vijf leukste thematische routes van Vlaanderen

Vlaanderen is een regio vol kunst en cultuur. Daar hoort natuurlijk een reeks culturele fietsroutes bij. In dit artikel vindt u vijf van de leukste en mooiste thematische routes die u langs…

Nieuws

Slecht wegdek leidt -meer dan verwacht- aandacht af van het verkeer

Iedereen heeft het wel al eens ervaren: op een fietspad vol putten en bulten concentreert u zich vooral op het fietspad zelf, dan op de omgeving. Uit een recent onderzoek van de Universitei…