Logo Fietsen123

Nieuws

Wat doet de gemeente met opgehaalde fietsen?

donderdag 9 augustus, 2018

We kennen allemaal wel de waarschuwingen dat verkeerd of te lang gestalde fietsen na een bepaalde tijd worden verwijderd. Maar wat gebeurt er eigenlijk nadat de fietsen zijn opgehaald?

Hoeveel fietsen er jaarlijks naar het gevreesde gemeentedepot worden afgevoerd, is niet precies bekend, maar dat het om gigantische aantallen gaat, staat vast: onderzoek van RTL Nieuws toonde aan dat het jaarlijks in het hele land om minimaal 220.000 fietsen gaat.

Fiets weg?

Als je na een of meerdere dagen met de trein weggeweest te zijn terugkomt op het station en daar merkt dat je fiets weg is, dan denk je waarschijnlijk al snel aan diefstal. Maar houd er ook rekening mee dat je fiets verwijderd is door de gemeente. Verkeerd gestalde fietsen bij stations en andere populaire stallingen komen namelijk vroeg of laat terecht in het gemeentedepot. En denk je nu: ‘dat kan niet, want mijn tweewieler stond goed gestald’, dan kan het toch geen kwaad om navraag te doen. Ook goed gestalde fietsen belanden weleens in het depot.

Wat nu?

Als je fiets inderdaad verwijderd is door de gemeente, dan kun je deze in het gemeentedepot ophalen. Je moet dan uiteraard wel een geldig legitimatiebewijs en een passende sleutel kunnen overhandigen. En niet onbelangrijk: geld. Een fiets ophalen bij het gemeentedepot is namelijk niet gratis. Over het hele land gezien, kost dit gemiddeld per fiets €10, maar per gemeente verschillen de prijzen. Hoe duur het in jouw gemeente is, kun je hier zien.

De wettelijke bewaartermijn is dertien weken, maar hoe lang een fiets werkelijk in het depot staat, verschilt per plaats. In veel gemeenten mogen fietsen eerder uit het depot verwijderd worden, bijvoorbeeld als de waarde van de fiets maximaal €50 bedraagt. Dit bedrag staat namelijk gelijk aan de ophaal- en bewaarkosten die een gemeente per fiets maakt. Fietsen die meer waard zijn, moeten langer bewaard worden.

Wanneer wordt een fiets verwijderd?

Over het algemeen geldt dat fietsen worden verwijderd als deze ‘overlastgevend’ zijn. Hier zijn landelijke regels voor, maar deze kunnen door elke gemeente anders geïnterpreteerd worden. Tel hierbij op de regels die gemeenten zelf mogen opstellen, zoals bijvoorbeeld de stallingstermijn op bepaalde plaatsen, en je hebt een heerlijk gevarieerd beleid. Toch kunnen we een aantal algemeen geldende regels onderscheiden. Overlastgevende fietsen…

  • …zijn gestald op plekken waar ze niet mogen staan, bijvoorbeeld op hinderlijke of gevaarlijke plekken of buiten de stallingen.
  • …staan langer dan de stallingstermijn op dezelfde plek
  • …zijn verlaten of wrakkige fietsen.

Op drukke plaatsen, zoals stations, wordt regelmatig gecontroleerd. Vaak worden er ook waarschuwingen gegeven voor overgegaan wordt tot het afvoeren van de fiets naar het depot, bijvoorbeeld door middel van een kaartje op de fiets met waarschuwing. Ook controleren handhavers of fietsen gebruikt worden, bijvoorbeeld met dunne tiewraps bij de wielen die breken zodra de fiets gebruikt worden.

Wat gebeurt er met niet opgehaalde fietsen?

De meeste fietsen worden niet door hun rechtmatige eigenaar opgehaald: meer dan de helft blijft tot het verstrijken van de bewaartermijn in het depot staan.

Wat er daarna met de fietsen gebeurt, kan per gemeente verschillen, maar vaak geldt dat wrakken waar niets meer mee gedaan kan worden, verwerkt worden tot schroot. In sommige gemeenten gebeurt dit via een tussenpersoon, die eerst alle nog bruikbare onderdelen van de fiets verwijdert. Deze kunnen dan weer gebruikt worden om andere fietsen op te knappen. Daarna krijgt het restant van de fiets een enkeltje naar de schroothoop.

Fietsen die een opknapbeurt kunnen gebruiken, gaan bijvoorbeeld naar leerwerkcentra of dagbestedingstrajecten, waar deze weer van ‘nieuwe’ onderdelen worden voorzien en eventueel een lakbeurt krijgen. Daarna worden ze doorverkocht.

Fietsen die nog in goede staat zijn, worden verkocht aan handelaren. Vaak gebeurt dit door middel van een veiling. Het kan dus gebeuren dat je op een gegeven moment bij toeval je oude fiets tweedehands bij een rijwielhandelaar tegenkomt.

Bronnen: AD, CROW, Indebuurt, Radar & RTL Nieuws

comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Fietstest

Test 2017: fietsendragers voor de e-bike

Onlangs heeft de ANWB acht robuuste fietsendragers getest - fietsendragers die gemakkelijk twee e-bikes moeten kunnen vervoeren. De meeste dragers scoorden goed, maar er ging ook wel wat mi…

Nieuws

Dé fietsroute van het Jaar 2017!

Ook dit jaar is er weer een fietsroute uitgeroepen tot de fietsroute van het jaar. In totaal werden er zestien internationale routes aan de driekoppige jury (Wouter Bazen, Luc Oteman en Ber…

Nieuws

Lekker: vier dagen fietsen

Het vierdaagseseizoen staat voor de deur en daar wordt menig fietser vrolijk van. Zeker in de maanden juli en augustus vinden er weer heel wat fietsvierdaagsen plaats; een leuke en ongedwon…

Nieuws

Heeft u een goed fietsvoornemen voor 2016?

Wij zijn benieuwd welke van deze voornemens u het meeste aanspreekt. Doe mee en laat het weten in onze nieuwe poll. {{bolt_poll (13)}}

Nieuws

LIDL-BIKES: deelfietsen in Berlijn

Begin 2017 zal Berlijn met LIDL-BIKES het grootste deelfietssysteem van de Duitse spoorwegen krijgen. Een deelfietssysteem is geen nieuw concept voor de Duitse spoorwegen: al 15 jaar houdt …