Logo Fietsen123

Nieuws

Waarop moet u letten bij de aanschaf van een e-bike?

zondag 16 augustus, 2015

De e-bike is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en het geeft u een 'duwtje in de rug' tijdens het fietsen. Maar waar moet u eigenlijk op letten bij aanschaf van een e-bike? Er zijn een aantal aspecten waar u rekening mee moet houden bij aanschaf van een elektrische fiets. Hieronder vindt u de meest belangrijke.

Accu en actieradius
De actieradius is het aantal kilometers bereik dat de accu kan leveren, zonder dat deze tussentijds wordt opgeladen. Afhankelijk van het type en het gebruik heeft u daarbij een bereik dat kan variëren van 30 tot en met maar liefst 130 kilometer. De actieradius wordt bepaald door de snelheid waarmee u fietst, de mate van trapondersteuning, bandendruk, buitentemperatuur en de conditie van de accu. Over het algemeen geldt: hoe meer Ampères uw accu heeft, des te verder kunt u fietsen.

Let ook op of de accu demontabel is. Indien dit niet het geval is, zult u de hele fiets bij een stopcontact moeten plaatsen om deze op te laden. Ook moet u zich afvragen wat de oplaadtijd van de accu is. U kunt natuurlijk altijd een tweede accu aanschaffen. Om onderweg mee te nemen en net even wat extra bereik te hebben wanneer het nodig is.

Een nieuw type accu is de lithium-ijzerfosfaat accu (LiFePO4). Deze nieuwe accu wordt door een beperkt aantal fabrikanten toegepast, maar is in prijs/capaciteitsverhouding slechts iets duurder dan de Li-on-accu. Volgens opgave van de fabrikanten gaat deze accu meer dan 2000 oplaadbeurten en tot maar liefst 10 jaar mee.

Plaats van de motor
In een elektrische fiets zit de motor verwerkt in de trapas, of in het voor- of achterwiel. Hieronder vindt u de verschillende eigenschappen van de verschillende motorposities die van invloed kunnen zijn op uw keuze.

Een motor in het voorwiel
De elektrische fiets met de motor in het voorwiel heeft meestal een dichte kettingkast en een naafversnelling. Daardoor is het systeem nagenoeg onderhoudsvrij. Het extra gewicht van de motor in het voorwiel kan sturen wat zwaarder maken.

Een motor in het achterwiel
Als de e-bike de motor in het achterwiel heeft, treft u meestal een derailleurversnelling en de kettingkast is dan half open. Dat betekent iets meer onderhoud en op een andere manier schakelen. Met de motor in het achterwiel heeft u wel directe aandrijving en voelt dit echt als een duwtje in de rug.

Een motor in de trapas
Tegenwoordig zijn veel elektrische fietsen uitgevoerd met de motor in het midden bij de trapas. Hierdoor is het zwaartepunt van de fiets laag, waardoor u extra stabiel en comfortabel fietst. Bovendien fietst u ook zonder ondersteuning lekker licht, omdat er geen weerstand op het voor- of achterwiel zit. Ook de banden zijn met deze motorpositie goed bereikbaar en makkelijk te wisselen.

Elk type motor biedt in ieder geval trapondersteuning tot 25km/u waarvan de kracht door u geregeld wordt. Indien u sneller dan 25 km/u gaat, wordt de trapondersteuning onderbroken. Probeer voor uzelf uit te vinden welke besturing van de trapondersteuning uw voorkeur heeft: licht of juist sterk, te bedienen via een knopje of via het display op uw stuur? Iedereen heeft daarin een persoonlijke voorkeur.

Frame, framemaat en ondersteuning
Net als bij een 'gewone' fiets is het type frame bepalend voor zithouding en comfort. De framemaat is de lengte van de zitbuis op een fiets en moet passen bij uw lengte. De materiaalkeuze van de fiets is van belang, maar vergeet ook het zadel niet.

Gewicht
Ook het gewicht speelt een rol, zeker als de fiets geen afneembare accu heeft en u de fiets naar binnen moet tillen. Neem u de fiets mee op een fietsendrager op de trekhaak? Let dan op het toelaatbare gewicht (kogeldruk) en zorg dat u een lichtgewicht e-bike koopt met eventueel een afneembare accu.

Display en beveiliging
De elektronica van een fiets wordt meestal bediend via het display op het stuur en in sommige gevallen zitten er extra knopjes bij het stuur. Een afneembaar display maakt deel uit van de beveiliging en werking van de fiets. In sommige gevallen zijn het display en de fiets aan elkaar gekoppeld met een unieke codering. Als deze elkaar niet herkennen stopt de ondersteuning er na een aantal kilometers mee. Alleen de officiële fietsendealer kan de herkenning via zijn computer instellen. Dit verlaagt het diefstalrisico.

Algemene zaken om rekening mee te houden

  • Maak altijd een proefrit en koop uw fiets bij een goede rijwielhandel of dealer
  • Kijk ook naar een eventuele (extra) verzekering voor de accu omdat vervangen vrij duur kan zijn.
  • U heeft geen snorfietsplaatje of wettelijk verplichte verzekering nodig.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Veel misverstanden over de zorgverzekering

Bijna de helft van de verzekerden (44%) weet niet wat voor een basisverzekering hij heeft afgesloten. Een derde heeft nog nooit van de basispolis gehoord. Misverstanden Dit blijkt uit een …

Nieuws

ANWB: zorg voor veiliger fietspaden

Gemeenten hebben de verkeersveiligheid uit het oog verloren. Tijd voor verandering, vindt ANWB-baas Frits van Bruggen. Veel fietsers voelen zich onveilig in het verkeer. Dit blijkt niet all…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Op de e-bike

De juiste maat, de juiste afstelling, een goed zadel; er is heel wat om op te letten als u naar Santiago de Compostela gaat fietsen. Maar wat als u een e-bike heeft? Kunt u de pelgrimsroute…

Nieuws

Bert blogt: De weidse stilte rond Nieuwkoop

Nieuwkoop, de Meije, de Nieuwkoopse Plassen - heel veel Hollandser kan het bijna niet. Heel veel stiller trouwens ook niet. Blogger Bert Vester zette er een schitterend fietsrondje uit. Voo…

Nieuws

Bert blogt: Tussen Magdeburg en Hamburg

Na onze enigszins gemengde ervaringen langs het Elbe-zijkanaal en het Mittel-landkanaal waren we aangekomen in Wolmirstedt, een stadje dat niet ver ligt van het punt waar het Mittellandkana…