Logo Fietsen123

Nieuws

Waarop moet u letten bij de aanschaf van een e-bike?

zondag 16 augustus, 2015

De e-bike is de afgelopen jaren steeds populairder geworden en het geeft u een 'duwtje in de rug' tijdens het fietsen. Maar waar moet u eigenlijk op letten bij aanschaf van een e-bike? Er zijn een aantal aspecten waar u rekening mee moet houden bij aanschaf van een elektrische fiets. Hieronder vindt u de meest belangrijke.

Accu en actieradius
De actieradius is het aantal kilometers bereik dat de accu kan leveren, zonder dat deze tussentijds wordt opgeladen. Afhankelijk van het type en het gebruik heeft u daarbij een bereik dat kan variëren van 30 tot en met maar liefst 130 kilometer. De actieradius wordt bepaald door de snelheid waarmee u fietst, de mate van trapondersteuning, bandendruk, buitentemperatuur en de conditie van de accu. Over het algemeen geldt: hoe meer Ampères uw accu heeft, des te verder kunt u fietsen.

Let ook op of de accu demontabel is. Indien dit niet het geval is, zult u de hele fiets bij een stopcontact moeten plaatsen om deze op te laden. Ook moet u zich afvragen wat de oplaadtijd van de accu is. U kunt natuurlijk altijd een tweede accu aanschaffen. Om onderweg mee te nemen en net even wat extra bereik te hebben wanneer het nodig is.

Een nieuw type accu is de lithium-ijzerfosfaat accu (LiFePO4). Deze nieuwe accu wordt door een beperkt aantal fabrikanten toegepast, maar is in prijs/capaciteitsverhouding slechts iets duurder dan de Li-on-accu. Volgens opgave van de fabrikanten gaat deze accu meer dan 2000 oplaadbeurten en tot maar liefst 10 jaar mee.

Plaats van de motor
In een elektrische fiets zit de motor verwerkt in de trapas, of in het voor- of achterwiel. Hieronder vindt u de verschillende eigenschappen van de verschillende motorposities die van invloed kunnen zijn op uw keuze.

Een motor in het voorwiel
De elektrische fiets met de motor in het voorwiel heeft meestal een dichte kettingkast en een naafversnelling. Daardoor is het systeem nagenoeg onderhoudsvrij. Het extra gewicht van de motor in het voorwiel kan sturen wat zwaarder maken.

Een motor in het achterwiel
Als de e-bike de motor in het achterwiel heeft, treft u meestal een derailleurversnelling en de kettingkast is dan half open. Dat betekent iets meer onderhoud en op een andere manier schakelen. Met de motor in het achterwiel heeft u wel directe aandrijving en voelt dit echt als een duwtje in de rug.

Een motor in de trapas
Tegenwoordig zijn veel elektrische fietsen uitgevoerd met de motor in het midden bij de trapas. Hierdoor is het zwaartepunt van de fiets laag, waardoor u extra stabiel en comfortabel fietst. Bovendien fietst u ook zonder ondersteuning lekker licht, omdat er geen weerstand op het voor- of achterwiel zit. Ook de banden zijn met deze motorpositie goed bereikbaar en makkelijk te wisselen.

Elk type motor biedt in ieder geval trapondersteuning tot 25km/u waarvan de kracht door u geregeld wordt. Indien u sneller dan 25 km/u gaat, wordt de trapondersteuning onderbroken. Probeer voor uzelf uit te vinden welke besturing van de trapondersteuning uw voorkeur heeft: licht of juist sterk, te bedienen via een knopje of via het display op uw stuur? Iedereen heeft daarin een persoonlijke voorkeur.

Frame, framemaat en ondersteuning
Net als bij een 'gewone' fiets is het type frame bepalend voor zithouding en comfort. De framemaat is de lengte van de zitbuis op een fiets en moet passen bij uw lengte. De materiaalkeuze van de fiets is van belang, maar vergeet ook het zadel niet.

Gewicht
Ook het gewicht speelt een rol, zeker als de fiets geen afneembare accu heeft en u de fiets naar binnen moet tillen. Neem u de fiets mee op een fietsendrager op de trekhaak? Let dan op het toelaatbare gewicht (kogeldruk) en zorg dat u een lichtgewicht e-bike koopt met eventueel een afneembare accu.

Display en beveiliging
De elektronica van een fiets wordt meestal bediend via het display op het stuur en in sommige gevallen zitten er extra knopjes bij het stuur. Een afneembaar display maakt deel uit van de beveiliging en werking van de fiets. In sommige gevallen zijn het display en de fiets aan elkaar gekoppeld met een unieke codering. Als deze elkaar niet herkennen stopt de ondersteuning er na een aantal kilometers mee. Alleen de officiële fietsendealer kan de herkenning via zijn computer instellen. Dit verlaagt het diefstalrisico.

Algemene zaken om rekening mee te houden

  • Maak altijd een proefrit en koop uw fiets bij een goede rijwielhandel of dealer
  • Kijk ook naar een eventuele (extra) verzekering voor de accu omdat vervangen vrij duur kan zijn.
  • U heeft geen snorfietsplaatje of wettelijk verplichte verzekering nodig.

comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Doet u ook mee met de Nationale Fiets Telweek?

Over het gebruik van fietsen is nog niet veel onderzoek gedaan, ondanks de ruim 14 miljoen fietsers in Nederland. De Fiets Telweek brengt hier verandering in. Er wordt via een app onderzoch…

Nieuws

Top 3 zandverstuivingsroutes

Lekker 25 tot 45 km fietsen langs zandvlakten. Bekijk de bijzondere zandverstuivingen en duingebieden van Nederland eens vanaf de fiets! Deze 3 mooie routes (een gratis voorproefje van ons …

Nieuws

Opening van het seizoen... fietsendiefstal

Het fietsseizoen staat weer op het punt te beginnen. Fijn voor jou, en minstens zo fijn voor fietsendieven. Deze zijn weer volop actief. In België komen meldingen veelal van winkeliers; in …

Nieuws

Verrassend: bijval voor de verplichte cursus voor e-bikende 60-plusser

Ruim dertienhonderd stemmen, en ook nog eens ruim driehonderd mensen die op Facebook een uitgebreide reactie achterlieten – onze stelling ’60-plussers met een e-bike moeten verplicht op cur…

Routenieuws

Fietsen in de provincie Utrecht: vier keer Utrechts water

Speciaal voor de luisteraars van Radio M Utrecht - waar Fietsen123 te gast was - hebben we de vier mooiste routes in deze zo gevarieerde provincie bij elkaar gezocht. Geen luisteraar van Ra…