Logo Fietsen123

Nieuws

Waarom komt Spookie Bike niet in productie?

vrijdag 5 februari, 2010

De Spookie Bike is een meegroeifiets die kinderen van 4 tot en met 10 jaar op elk tijdstip van hun groeifase de juiste fietshouding aanreikt. Hiermee wordt een oplossing aangeboden voor de korte levenscyclus, de gebrekkige veiligheid en de lage kwaliteit van verschillende kinderfietsen. De fiets kan zes jaar mee en bespaart ouders de tweejaarlijkse aanschaf van een nieuwe fiets voor hun kind. Toch is deze opmerkelijke Fiets Innovatie nog steeds niet op de markt. Bij de Fiets Innovatie Awards op de recente FietsVakbeurs was de fiets niet genomineerd. Waarom niet? ErgonomieprijsIn 'Trouw' legt Pieter Rookmaaker de achtergronden uit. Hij is emeritus hoogleraar ergonomie. Toen hij in 2005 terugtrad ontving hij als afscheidscadeau geld en een stichtingsakte voor de oprichting van de Pieter Rookmaaker Stichting. Daaraan werd de Pieter Rookmaaker Ergonomieprijs verbonden. Deze wordt eens per drie jaar uitgereikt aan de ontwerper van een product met maatschappelijke waarde. In 2009 ontving de uitvinder van de Spookie Bike de prijs, die bestaat uit een geldbedrag van € 2.500,=, een trofee en een oorkonde. 

Commercieel niet handigSindsdien is het echter stil rond de Spookie Bike. Rookmaker zegt hierover in Trouw: "Spookie Bike is een plezierige toepassing, maar toch is-ie nog niet op de markt. Commercieel is het natuurlijk helemaal niet handig, zo worden er veel minder fietsen verkocht". En daarmee skaat de professor waarschijnlijk de spijker op zijn kop. Of zijn Batavus, Gazelle, Sparta, Giant, Multicycle, Koga Miayata, Oxford of Union alsnog bereid de Spookie Bike in productie te nemen? Daarmee zouden ze zich van hun goede kant kunnen laten zien!

Link* Meer achtergrondinformatie over de Spookie Bike* Fietsmerken


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar. Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tie…

Nieuws

Telefoongebruik op de fiets verminderd na verbod

Sinds de invoering van het appverbod is het telefoongebruik op de fiets flink afgenomen, in ieder geval in Amsterdam. In 2017 gebruikte 45 procent van de fietsers in deze stad zijn telefoon…

Blog

Bert blogt: Freedom Ride 2018

Afgelopen 5 mei was het weer zover, niet alleen vielen de mussen van het dak en vierde Nederland uitbundig zijn bevrijding, ook traden zo’n 800 fietsgekken aan in ‘s Hertogenbosch voor alwe…

Nieuws

Het Duitse Nedersaksen: strand, bergen en cultuur

Uitgestrekte stranden en een prachtig strandgebied in het noorden, glooiend middengebergte in het zuiden en door de hele deelstaat pareltjes van steden: de Duitse deelstaat Nedersaksen, dir…

Nieuws

Grote fietsenschoonmaak

40.000 fietswrakken in Amsterdam blokkeren het prachtige straatbeeld. Tijd voor een grote schoonmaak, aldus initiatiefnemer Gazelle. Ze zijn een doorn in het oog van veel Amsterdammers en …