100 miljoen euro extra voor (fiets)verkeersveiligheid
Het kabinet stelt volgend jaar 100 miljoen euro extra beschikbaar voor verkeersveiligheid. Dat bleek op Prinsjesdag uit de Miljoenennota. Eerder maakte minister van Nieuwenhuizen bekend dat…
Nieuws
maandag 30 mei, 2016
Accu’s van e-bikes gaan te snel kapot. De Fietsersbond hekelt de rol van fabrikanten die hier te weinig informatie over verschaffen.
Een nieuwe accu van een elektrische fiets kost al gauw tussen de 500 en 600 euro. Vaak benoemt de verkoper alleen de trapondersteuning en het gemak, maar wordt er niks gezegd over de levensduur van de accu.
De accu is het belangrijkste onderdeel van de e-bike, maar het blijkt ook het duurste en het minst duurzame onderdeel te zijn. De Fietsersbond geeft aan dat een accu niet meer dan 300 euro hoeft te kosten. Fabrikanten maken volgens de fietsersbond veel winst op deze dure accu’s. Doordat deze merkgebonden zijn kan de prijs opgedreven worden.
Als je de e-bike in de winter liever in de schuur laat staan en met mooi weer gaat fietsen, is de kans groot dat je de dupe bent. De kwaliteit van een accu die in een koude bergruimte ligt, gaat dan snel achteruit.