Logo Fietsen123

Nieuws

Vier prachtige vestingroutes

woensdag 31 maart, 2021

Nederland kent een aantal goed bewaarde vestingwerken, waar je de (oorlogs)geschiedenis nog altijd goed kunt zien. Wij hebben vier prachtige routes door heel Nederland voor u geselecteerd. Veel fietsplezier!

Bijzonder Bourtange: vesting aan de Duitse grens - 43 km

Deze fietsroute start bij vesting Bourtange, in het gelijknamige dorp. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog waren er verschillende gevechten in en rond Bourtange en ook na de vrede van Münster was Bourtange meermaals betrokken bij conflicten. Na 1851 werd de vestingstatus opgeheven en werden de vestingwerken verkocht. Na een leegloop van het dorp in de jaren ’60 werd besloten om de vesting te herstellen in vroegere staat.

De vesting van Willem van Oranje - 51 km

Bij Willemstad denk je waarschijnlijk al snel aan Curaçao, maar ook in Noord-Brabant ligt een mooie stad met deze naam. De vestingstad is onderdeel van de Stelling van het Hollandsch Diep en het Volkerak en ligt op de plek waar het Hollands Diep, Volkerak en Haringvliet samenkomen. Oorspronkelijk heette de stad Ruigenhil, maar na de moord op Willem van Oranje in 1584 werd de naam veranderd. Willem van Oranje heeft de stad namelijk laten versterken tot de vesting in haar huidige vorm.

Naarden Vesting en omgeving - 56 km

Naarden is een van de best bewaarde vestingsteden van Europa. Als onderdeel van de Hollandse Waterlinie werd de vesting gebruikt voor allerlei doeleinden, maar vooral als wapenopslag en als soldatenverblijf. Door de goede staat van de vesting is een groot deel van de geschiedenis terug te zien en daarom zit ook het Nederlands Vestingmuseum op deze locatie.

Landgoed Windesheim en Vesting Zwolle - 47 km

Zwolle heeft een prachtige monumentale binnenstad. Veel van de verdedigingswerken zijn bewaard gebleven, waaronder vestingwallen, een aantal torens, restanten van twee stadspoorten en de beroemde Sassenpoort. Landgoed Windesheim is een landgoed om de voormalige havezate Huis Windesheim. Het gebouw is omstreeks 1600 gebouwd, maar in de 18de eeuw werd het ingrijpend veranderd. Uiteindelijk was het een kasteel met een grote hoektoren en een gracht. In 1944 is het gebouw gebombardeerd, waardoor het tegenwoordig een ruïne is. Wel zijn de bijgebouwen van het landgoed bewaard gebleven.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Wat kost een laadbeurt van je e-bike?

Na een kilometer of 50 is het weer zover: je accu is (bijna) leeg en je moet hem opladen. Hoeveel stroom verbruikt een accu? En wat kost dat eigenlijk? Twee factoren Je hebt te maken met…

Nieuws

Fietsaanhanger met daktent, een briljant idee. Ook iets voor u?

Ze zien er leuk uit, die grote fietscaravans, maar praktisch zullen ze nooit worden. Maar deze fietsaanhanger heeft wat ons betreft alles in huis om een echt succes te worden. Met een elekt…

Nieuws

Accu en e-bike: zo werkt dat

Welke accu gaat het langst mee, hoe zit het met het opladen – het zijn veelgestelde vragen als het om de accu van de e-bike gaat. Fietsen123 zet de actuele stand van zaken voor u op een rij…

Nieuws

Bijzonder lichtgevend fietspad geopend

Tussen Eindhoven en Nuenen is een bijzonder fietspad geopend. Had Nederland vorige maand al een primeur met een fietspad van zonnepanelen, deze keer kunt u rijden over een kunstzinnig licht…

Nieuws

Fietsfeitjes 2019

Mobiliteit in Nederland is constant in beweging. Steeds vaker zien we dat het traditionele straatbeeld – waarin auto’s domineren – verdwijnt en dat fietsers meer en meer ruim baan krijgen. …