Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Verwarring op de weg door nieuwe regels speed pedelec

donderdag 12 januari, 2017

Vanaf 1 juli 2017 moet de speed pedelec – de e-bike met een maximumsnelheid van 45 km/h - op veel plaatsen de rijbaan op. Reden: het rappe stalen ros is volgens de wet gelijkgesteld aan de bromfiets. Verwarring en onbegrip kunnen natuurlijk niet uitblijven.

In Almere ging Belle Prinssen met haar speed pedelec op pad – ze moest van Almere Buiten naar Almere Stad. Volgens de nieuwe regels moet ze tijdens haar route op veel plaatsen de rijbaan op – in dit geval tweebaanswegen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

Ligfiets pedelec

Prinssen krijgt onderweg te maken met boze en driftig toeterende automobilisten en uiteindelijk haalt de politie haar zelfs van de weg – de politie is blijkbaar ook nog niet op de hoogte van de nieuwe regelgeving. Belangrijk detail: Prinssen rijdt op een ligfiets-pedelec – een fiets die vermoedelijk qua zichtbaarheid niet al te hoog scoort.

Fietspad of bromfietspad?

Prinssen zelf vindt dat de gemeente Almere van de fietspaden bromfietspaden zou moeten maken, maar daar ziet de gemeente niets in. Volgens de gemeente is het niet zinvol om aparte fietsnetwerken aan te leggen voor een zeer beperkte groep van hooguit tientallen van deze fietsen. Ook hier weer een belangrijk detail: in Almere zijn bijna alle fietspaden gescheiden van de overige wegen.

Topsnelheid niet haalbaar

Volgens de Fietsersbond in Almere is het niet verstandig de speed pedelec de plaatselijke autoweg op te sturen. Voor veel fietsers is de topsnelheid van 45 kilometer niet haalbaar; alleen getrainde wielrenners zijn hiertoe in staat, zegt Mario Kramer. ‘Als je dus met 30 kilometer per uur over een dreef rijdt en links af wilt slaan, is dat gevaarlijk.’ Kramer adviseert pedelec-fietsers om in zulke gevallen altijd voor het bromfietspad te kiezen.

Doorrijden

De ANWB vindt ook dat het grote snelheidsverschil gevaarlijk is. Maar, zegt Ad Vonk van de ANWB, de verwachting is dat het uiteindelijk wel veiliger wordt als de pedelec op de rijbaan komt, op voorwaarde dat zo’n fietser doorrijdt.

Moraal van het verhaal: op dit moment lijken de nieuwe regels rond de speed pedelec nog voor de nodige verwarring te zorgen.

Bron: Omroep Flevoland


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Prijs en subsidie voor ‘sensorbike’

Het Fietslab van de TU Delft heeft de Nationale Sportinnovator Prijs ontvangen met een daaraan gekoppelde subsidie van € 30.000. Dit wordt gebruikt voor het project met de ‘sensorbike’, een…

Nieuws

Drie ijssalonroutes

Bij een fietstocht met warm weer hoort een tussenstop bij een ijssalon. En laten wij drie ijssalons hebben uitgezocht die erg bekend zijn om hun lekkere ijs. Langs de lekkerste ijssalon v…

Nieuws

Fietsdeelsystemen in het Verenigd Koninkrijk

Fietsen is ook in het Verenigd Koninkrijk in opkomst. Niet geheel onverwacht ontstaan er dus ook in de steden hier fietsdeelsystemen. Nextbike Ook in het Verenigd Koninkrijk vind je next…

Nieuws

1 op 75 fietsers raakt ooit zwaargewond of sterft in een verkeersongeval

In België onderzocht: bejaarden en jongeren lopen het grootste risico om zwaargewond te raken of te sterven in een verkeersongeval. Hun risico is liefst tien keer hoger dan dat van een…

Nieuws

Fietsen langs het water

Verken de streken en de vele wateren van Vlaanderen op de fiets. Met deze verschillende routes ervaart u de streek tussen Leie en Schelde, het landschap van de Bovenschelde, de Zwalmstreek …