Logo Fietsen123

Nieuws

Verslechtering fietstransport in internationale treinen

dinsdag 24 februari, 2009

Fiets en trein zijn een ideale combinatie voor een milieuvriendelijke en sportieve vakantie in mooie gebieden in Europa.  In de internationale CityNightLine-nachttreinen zijn in 2008 30.000 fietsen vervoerd. Helaas is fietsvervoer in veel internationale treinen niet - meer - mogelijk.  Aan de bel trekkenDe koepelorganisaties van Fietsersbonden (European Cyclists’ Federation, kortweg ECF) heeft daarom herhaaldelijk in Brussel aan de bel getrokken. In 2007 besloot het Europarlement namelijk dat het meenemen van de fiets in Europese treinen in beginsel mogelijk moest zijn. Maar tot op heden verslechtert de situatie in hogesnelheidstreinen eerder dan dat er sprake is van verbetering.

VoorbeeldenZo mogen in de Thalys alleen verpakte vouwfietsen meegenomen worden. Twee belangrijke schakels in het Internationale treinverkeer ontbreken voor fietsers vanuit Nederland. Het zijn de trajecten  Amsterdam–Arnhem–Keulen en Amsterdam–Rotterdam–Parijs. Tussen Amsterdam en Keulen rijden alleen maar ICE-treinen en tussen Amsterdam en Parijs alleen maar de Thalys. In beide treinen mogen géén fietsen worden meegenomen. Naar Brussel kunnen fietsen vanuit Nederland nu nog mee in de Benelux-treinen. Maar deze worden vervangen door hogesnelheidstreinen, waarin géén fietsen mee kunnen. Ook Brussel dreigt dus afgesneden te worden voor Nederlandse treinpassagiers die hun fiets mee willen nemen.

Belemmering fietstoerismeDe onmogelijkheid om fietsen mee te nemen vormt eveneens een belemmering voor het inkomend toerisme in onze landen. In Duitsland neemt de belangstelling voor fietsvakanties bijvoorbeeld fors toe. De internationale fietsroute langs de Rijn verbindt Duitsland met Nederland, maar hier is voor de Duitse fietser het probleem: “Hoe komen we terug?”

HogesnelheidstreinenVolgens de spoorwegmaatschappijen zullen fietsen in hogesnelheidstreinen zorgen voor een verstoring: “De deuren zijn te smal en er is geen ruimte.” De fietsersorganisaties brengen daar tegen in dat in Frankrijk steeds meer TGV’s omgebouwd worden voor fietsvervoer. De noodzakelijke ruimte voor de fietsen blijkt in de praktijk gering te zijn en de fietsingang is aan het uiteinde van de trein gemaakt. Dit staat op het perron aangegeven. Verder is reserveren in de TGV verplicht. De door de spoorwegmaatschappijen gevreesde problemen zijn dus in Frankrijk niet gesignaleerd!

Link* Treinen en fiets, fiets en treinen


Gerelateerde artikelen

Nieuws

25 fietsroutes met onderweg gratis rondleiding: Lekker naar de Boer 2014

Dit weekend houden veel biologische boerderijen open dag. U bent welkom om te kijken, proeven en een gratis rondleiding te volgen. Kom ook op de fiets naar de boer! Lekker fietsen door…

Nieuws

Het regent bijna nooit: slechts 7,6%

Gerard Poels houdt al 8 jaar de site hetregentbijnanooit.nl bij. Hij begon met die site om de smoes "Ik ga echt niet op mijn fiets naar het werk want het regent zó vaak!" de kop in te drukk…

Nieuws

Ontdek de Hongaarse cultuur, kunst en architectuur

Hongarije heeft een rijke en interessante geschiedenis, met een bijzondere eigen volkscultuur, maar ook veelvuldige buitenlandse overheersing. Van het machtige Habsburgse en het mystieke Ot…

Nieuws

Fietsen op... de maan, kan dat echt?

Een gedachtenexperiment: stel dat er goede lange wegen op de maan zouden zijn en dat je geen hinder ondervindt van speciale maankledij, luchtflessen etc. Dan kan je theoretisch op de racefi…

Nieuws

Van loopfiets naar e-bike - en verder

Het is alweer even geleden dat de eerste fiets het levenslicht zag en eigenlijk was die allereerste fiets niet eens een echte fiets, maar een loopfiets. In de twee eeuwen die daarop volgden…