Logo Fietsen123

Nieuws

Verslechtering fietstransport in internationale treinen

dinsdag 24 februari, 2009

Fiets en trein zijn een ideale combinatie voor een milieuvriendelijke en sportieve vakantie in mooie gebieden in Europa.  In de internationale CityNightLine-nachttreinen zijn in 2008 30.000 fietsen vervoerd. Helaas is fietsvervoer in veel internationale treinen niet - meer - mogelijk.  Aan de bel trekkenDe koepelorganisaties van Fietsersbonden (European Cyclists’ Federation, kortweg ECF) heeft daarom herhaaldelijk in Brussel aan de bel getrokken. In 2007 besloot het Europarlement namelijk dat het meenemen van de fiets in Europese treinen in beginsel mogelijk moest zijn. Maar tot op heden verslechtert de situatie in hogesnelheidstreinen eerder dan dat er sprake is van verbetering.

VoorbeeldenZo mogen in de Thalys alleen verpakte vouwfietsen meegenomen worden. Twee belangrijke schakels in het Internationale treinverkeer ontbreken voor fietsers vanuit Nederland. Het zijn de trajecten  Amsterdam–Arnhem–Keulen en Amsterdam–Rotterdam–Parijs. Tussen Amsterdam en Keulen rijden alleen maar ICE-treinen en tussen Amsterdam en Parijs alleen maar de Thalys. In beide treinen mogen géén fietsen worden meegenomen. Naar Brussel kunnen fietsen vanuit Nederland nu nog mee in de Benelux-treinen. Maar deze worden vervangen door hogesnelheidstreinen, waarin géén fietsen mee kunnen. Ook Brussel dreigt dus afgesneden te worden voor Nederlandse treinpassagiers die hun fiets mee willen nemen.

Belemmering fietstoerismeDe onmogelijkheid om fietsen mee te nemen vormt eveneens een belemmering voor het inkomend toerisme in onze landen. In Duitsland neemt de belangstelling voor fietsvakanties bijvoorbeeld fors toe. De internationale fietsroute langs de Rijn verbindt Duitsland met Nederland, maar hier is voor de Duitse fietser het probleem: “Hoe komen we terug?”

HogesnelheidstreinenVolgens de spoorwegmaatschappijen zullen fietsen in hogesnelheidstreinen zorgen voor een verstoring: “De deuren zijn te smal en er is geen ruimte.” De fietsersorganisaties brengen daar tegen in dat in Frankrijk steeds meer TGV’s omgebouwd worden voor fietsvervoer. De noodzakelijke ruimte voor de fietsen blijkt in de praktijk gering te zijn en de fietsingang is aan het uiteinde van de trein gemaakt. Dit staat op het perron aangegeven. Verder is reserveren in de TGV verplicht. De door de spoorwegmaatschappijen gevreesde problemen zijn dus in Frankrijk niet gesignaleerd!

Link* Treinen en fiets, fiets en treinen


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Zwolle is Fietsstad 2014

Zwolle is de beste fietsstad van Nederland in 2014. Dat is de uitkomst van de verkiezing van Fietsstad 2014 van de Fietsersbond. De jury noemt Zwolle een stad waar de fietser zich zeer welk…

Nieuws

E-bike testers gezocht!

Voor de jaarlijkse e-bike test zoekt Plus Magazine panelleden die graag fietsen. Wat gaan we doen? Ieder panellid stapt die dag op vier of vijf fietsen voor een testronde over afwisselend t…

Nieuws

Friesland en Zeeland beste fietsprovincies van Nederland

In de tweejaarlijkse Kwaliteitsmonitor van het Fietsplatform zijn Friesland en Zeeland naar voren gekomen als de fietsregio’s van 2019. Maar ook de meeste andere provincies doen het goed. J…

Nieuws

E-bike trends 2019: verjonging en nieuwe aandrijving

Kort na de introductie, enkele jaren geleden, werden e-bikes gezien als fietsen voor oude mensen; als je jonger was dan 60 jaar wilde je er niet mee gezien worden. En toch is de e-bike verb…

Nieuws

Tips voor veilige fietsverlichting

Het spreekt voor zich dat goede fietsverlichting bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Zeker nu de herfst is aangebroken, het ’s avonds vroeger donker wordt en ‘s morgens later l…