Logo Fietsen123

Nieuws

Verslechtering fietstransport in internationale treinen

dinsdag 24 februari, 2009

Fiets en trein zijn een ideale combinatie voor een milieuvriendelijke en sportieve vakantie in mooie gebieden in Europa.  In de internationale CityNightLine-nachttreinen zijn in 2008 30.000 fietsen vervoerd. Helaas is fietsvervoer in veel internationale treinen niet - meer - mogelijk.  Aan de bel trekkenDe koepelorganisaties van Fietsersbonden (European Cyclists’ Federation, kortweg ECF) heeft daarom herhaaldelijk in Brussel aan de bel getrokken. In 2007 besloot het Europarlement namelijk dat het meenemen van de fiets in Europese treinen in beginsel mogelijk moest zijn. Maar tot op heden verslechtert de situatie in hogesnelheidstreinen eerder dan dat er sprake is van verbetering.

VoorbeeldenZo mogen in de Thalys alleen verpakte vouwfietsen meegenomen worden. Twee belangrijke schakels in het Internationale treinverkeer ontbreken voor fietsers vanuit Nederland. Het zijn de trajecten  Amsterdam–Arnhem–Keulen en Amsterdam–Rotterdam–Parijs. Tussen Amsterdam en Keulen rijden alleen maar ICE-treinen en tussen Amsterdam en Parijs alleen maar de Thalys. In beide treinen mogen géén fietsen worden meegenomen. Naar Brussel kunnen fietsen vanuit Nederland nu nog mee in de Benelux-treinen. Maar deze worden vervangen door hogesnelheidstreinen, waarin géén fietsen mee kunnen. Ook Brussel dreigt dus afgesneden te worden voor Nederlandse treinpassagiers die hun fiets mee willen nemen.

Belemmering fietstoerismeDe onmogelijkheid om fietsen mee te nemen vormt eveneens een belemmering voor het inkomend toerisme in onze landen. In Duitsland neemt de belangstelling voor fietsvakanties bijvoorbeeld fors toe. De internationale fietsroute langs de Rijn verbindt Duitsland met Nederland, maar hier is voor de Duitse fietser het probleem: “Hoe komen we terug?”

HogesnelheidstreinenVolgens de spoorwegmaatschappijen zullen fietsen in hogesnelheidstreinen zorgen voor een verstoring: “De deuren zijn te smal en er is geen ruimte.” De fietsersorganisaties brengen daar tegen in dat in Frankrijk steeds meer TGV’s omgebouwd worden voor fietsvervoer. De noodzakelijke ruimte voor de fietsen blijkt in de praktijk gering te zijn en de fietsingang is aan het uiteinde van de trein gemaakt. Dit staat op het perron aangegeven. Verder is reserveren in de TGV verplicht. De door de spoorwegmaatschappijen gevreesde problemen zijn dus in Frankrijk niet gesignaleerd!

Link* Treinen en fiets, fiets en treinen


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Bijna een op de tien fietsers betrokken bij een fietsongeval; smartphone vaak de boosdoener

Bijna tien procent van de Nederlandse fietsers is de afgelopen drie jaar betrokken geweest bij een ongeval. Dat blijkt uit het jaarlijkse fietsonderzoek van Fietsen123. Zes op de tien ongev…

Nieuws

De gemakken van een e-bike

U heeft misschien zelf al een elektrische fiets of overweegt er een aan te schaffen. Twijfelt u nog? Overtuig u dan van de gemakken van een e-bike! Er zijn namelijk veel redenen om op een e…

Blog

Bert blogt: Freedom Ride 2018

Afgelopen 5 mei was het weer zover, niet alleen vielen de mussen van het dak en vierde Nederland uitbundig zijn bevrijding, ook traden zo’n 800 fietsgekken aan in ‘s Hertogenbosch voor alwe…

Nieuws

Minste fietsdoden in de winter

In het jaar 2015 kwamen 185 fietsers om in het Nederlandse verkeer. Dit cijfer wijkt weinig af van voorgaande jaren. Het aantal fietsdoden ligt in de winter het laagst, in de herfst het hoo…

Nieuws

Elektrische fiets onderweg opladen met zonnepaneel op fietstas

Het bedrijf Mihatra komt met een innovatieve oplossing: een fietstas met zonnecollectoren. Dat betekent dat uw elektrische fiets oplaadt tijdens het fietsen, maar ook als u een kopje koffie…