Logo Fietsen123

Nieuws

Verslechtering fietstransport in internationale treinen

dinsdag 24 februari, 2009

Fiets en trein zijn een ideale combinatie voor een milieuvriendelijke en sportieve vakantie in mooie gebieden in Europa.  In de internationale CityNightLine-nachttreinen zijn in 2008 30.000 fietsen vervoerd. Helaas is fietsvervoer in veel internationale treinen niet - meer - mogelijk.  Aan de bel trekkenDe koepelorganisaties van Fietsersbonden (European Cyclists’ Federation, kortweg ECF) heeft daarom herhaaldelijk in Brussel aan de bel getrokken. In 2007 besloot het Europarlement namelijk dat het meenemen van de fiets in Europese treinen in beginsel mogelijk moest zijn. Maar tot op heden verslechtert de situatie in hogesnelheidstreinen eerder dan dat er sprake is van verbetering.

VoorbeeldenZo mogen in de Thalys alleen verpakte vouwfietsen meegenomen worden. Twee belangrijke schakels in het Internationale treinverkeer ontbreken voor fietsers vanuit Nederland. Het zijn de trajecten  Amsterdam–Arnhem–Keulen en Amsterdam–Rotterdam–Parijs. Tussen Amsterdam en Keulen rijden alleen maar ICE-treinen en tussen Amsterdam en Parijs alleen maar de Thalys. In beide treinen mogen géén fietsen worden meegenomen. Naar Brussel kunnen fietsen vanuit Nederland nu nog mee in de Benelux-treinen. Maar deze worden vervangen door hogesnelheidstreinen, waarin géén fietsen mee kunnen. Ook Brussel dreigt dus afgesneden te worden voor Nederlandse treinpassagiers die hun fiets mee willen nemen.

Belemmering fietstoerismeDe onmogelijkheid om fietsen mee te nemen vormt eveneens een belemmering voor het inkomend toerisme in onze landen. In Duitsland neemt de belangstelling voor fietsvakanties bijvoorbeeld fors toe. De internationale fietsroute langs de Rijn verbindt Duitsland met Nederland, maar hier is voor de Duitse fietser het probleem: “Hoe komen we terug?”

HogesnelheidstreinenVolgens de spoorwegmaatschappijen zullen fietsen in hogesnelheidstreinen zorgen voor een verstoring: “De deuren zijn te smal en er is geen ruimte.” De fietsersorganisaties brengen daar tegen in dat in Frankrijk steeds meer TGV’s omgebouwd worden voor fietsvervoer. De noodzakelijke ruimte voor de fietsen blijkt in de praktijk gering te zijn en de fietsingang is aan het uiteinde van de trein gemaakt. Dit staat op het perron aangegeven. Verder is reserveren in de TGV verplicht. De door de spoorwegmaatschappijen gevreesde problemen zijn dus in Frankrijk niet gesignaleerd!

Link* Treinen en fiets, fiets en treinen


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gevaarlijke fietspaden door hitte: pas op voor losgeraakte tegels!

Het zomerse weer zorgt voor onveilige situaties op de fietspaden. De Fietsersbond krijgt veel meldingen binnen over loszittende tegels en wijkende of schuivende betonplaten. Dit melden de F…

Nieuws

Fietsen langs de Yorkshire pubs: laat je verrassen

Wie pub hoort, denkt automatisch aan de oude, gezellige Britse versie van ons café. Inclusief de traditionele Engelse bieren en gerechten. Maar Yorkshire pubs hebben meer te bieden dan dat …

Nieuws

Zorgen over opvoeren e-bike: ‘Levensgevaarlijk’

Elektrische fietsen worden in onze buurlanden massaal opgevoerd, zodat ze weliswaar hogere snelheden halen. Maar ze voldoen niet aan allerlei extra regels voor snelle voertuigen. Het is ill…

Nieuws

Speed pedelec in opkomst

De snelle elektrische fietsen – speed pedelecs – veroveren steeds meer het straatbeeld. De afgelopen twee jaar nam het aantal speed pedelecs toe met 62 procent. Dat blijkt uit cijfers van h…

Nieuws

Fabrikanten onduidelijk over prijs en levensduur accu’s

Veel gebruikers ondervinden problemen met de accu van hun e-bike. Fabrikanten zijn vaak niet duidelijk over de levensduur en prijzen van nieuwe accu’s, die wel tot bijna €1.000 kunnen oplop…