Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Verrassend: bijval voor de verplichte cursus voor e-bikende 60-plusser

Thursday 15 September, 2016

Ruim dertienhonderd stemmen, en ook nog eens ruim driehonderd mensen die op Facebook een uitgebreide reactie achterlieten – onze stelling ’60-plussers met een e-bike moeten verplicht op cursus’ heeft de gemoederen flink beziggehouden. De uitslag is verrassend.

Verplichten

Van de in totaal 1.344 stemmers vindt een grote groep (27 procent) dat een cursus fietsen op de e-bike voor 60-plussers verplicht zou moeten zijn. ‘Wanneer je naar ongevallencijfers van ouderen met e-bikes kijkt, is een cursus zeker op zijn plaats,’ zegt Jan Zandbergen via Facebook. Een gewenningscursus zou wel veilig zijn, stelt ook Tabitha Wetzels: ‘De combinatie van snelheid, reactievermogen en toch wat stijver en strammer op de fiets zitten levert gevaarlijke situaties op.’ Veel reageerders op Facebook twijfelen aan het werkelijk verplicht stellen van een cursus, maar zien tegelijkertijd wel vaak onzekere ouderen op de e-bike: net iets minder stabiel, net iets te traag qua reactievermogen. Op z’n minst een paar lesjes over hoe om te gaan met de e-bike zou in zulke gevallen zo gek nog niet zijn, vinden veel mensen.

Rol van de fietsenverkoper

Bijna de helft van alle stemmers (46 procent) vindt dat de 60-plussers wel oud en wijs genoeg zijn om fietsen met een e-bike zelf onder de knie te krijgen - zo’n verplichte cursus is helemaal niet nodig. Genuanceerd wordt dit wel, want volgens veel mensen heeft de fietsenverkoper een belangrijke rol die hij niet altijd goed invult. Erika Tamson zegt dat de verkoper zijn klant uitgebreid moet uitleggen hoe de fiets werkt én de klant verschillende fietsen moet laten uitproberen. Wilma van Urk sluit zich daarbij aan – haar man werkt met e-bikes en het echtpaar ziet te vaak mensen die hun e-bike totaal verkeerd gebruiken, vertelt ze.

Ervaringsdeskundige

Als het om vallen met de e-bike gaat, is de 61-jarige Hanneke Bakker ervaringsdeskundige. Ze is sinds een paar maanden in het bezit van een fiets met trapondersteuning en ja, dat was even wennen. ‘Na een paar bijna-ongelukjes en een echte valpartij viel het kwartje: het is autorijden op een fiets. Dus ruim voor de bocht of een kruising stop ik met trappen en breng ik de ondersteuning naar beneden. Na de ‘hindernis’ schakel ik dan weer op. Op die manier hoef ik niet zo hard te remmen om te stoppen en schrikken de andere verkeersdeelnemers ook niet zo van me.’ De valpartij viel trouwens mee: door te hoge snelheid gleed haar voorwiel weg in het grind waardoor ze viel en haar fiets bovenop zich kreeg. Ze hield er alleen een paar blauwe plekken aan over.

Onbegrip

Opvallend in de reacties op Facebook is dat er veel onbegrip tussen de verschillende groepen fietspadgebruikers bestaat. Schreeuwende wielrenners, appende scholieren, slechthorende ouderen, scheurende scooters – elke groep krijgt er online van langs. Gelukkig zijn er ook genoeg tegengeluiden: mensen die vinden dat veilig verkeer vooral aan onszelf ligt – we houden het leuker én veiliger als we wat meer rekening houden met elkaar.