Logo Fietsen123

Nieuws

Verrassend: bijval voor de verplichte cursus voor e-bikende 60-plusser

donderdag 15 september, 2016

Ruim dertienhonderd stemmen, en ook nog eens ruim driehonderd mensen die op Facebook een uitgebreide reactie achterlieten – onze stelling ’60-plussers met een e-bike moeten verplicht op cursus’ heeft de gemoederen flink beziggehouden. De uitslag is verrassend.

Verplichten

Van de in totaal 1.344 stemmers vindt een grote groep (27 procent) dat een cursus fietsen op de e-bike voor 60-plussers verplicht zou moeten zijn. ‘Wanneer je naar ongevallencijfers van ouderen met e-bikes kijkt, is een cursus zeker op zijn plaats,’ zegt Jan Zandbergen via Facebook. Een gewenningscursus zou wel veilig zijn, stelt ook Tabitha Wetzels: ‘De combinatie van snelheid, reactievermogen en toch wat stijver en strammer op de fiets zitten levert gevaarlijke situaties op.’ Veel reageerders op Facebook twijfelen aan het werkelijk verplicht stellen van een cursus, maar zien tegelijkertijd wel vaak onzekere ouderen op de e-bike: net iets minder stabiel, net iets te traag qua reactievermogen. Op z’n minst een paar lesjes over hoe om te gaan met de e-bike zou in zulke gevallen zo gek nog niet zijn, vinden veel mensen.

Rol van de fietsenverkoper

Bijna de helft van alle stemmers (46 procent) vindt dat de 60-plussers wel oud en wijs genoeg zijn om fietsen met een e-bike zelf onder de knie te krijgen - zo’n verplichte cursus is helemaal niet nodig. Genuanceerd wordt dit wel, want volgens veel mensen heeft de fietsenverkoper een belangrijke rol die hij niet altijd goed invult. Erika Tamson zegt dat de verkoper zijn klant uitgebreid moet uitleggen hoe de fiets werkt én de klant verschillende fietsen moet laten uitproberen. Wilma van Urk sluit zich daarbij aan – haar man werkt met e-bikes en het echtpaar ziet te vaak mensen die hun e-bike totaal verkeerd gebruiken, vertelt ze.

Ervaringsdeskundige

Als het om vallen met de e-bike gaat, is de 61-jarige Hanneke Bakker ervaringsdeskundige. Ze is sinds een paar maanden in het bezit van een fiets met trapondersteuning en ja, dat was even wennen. ‘Na een paar bijna-ongelukjes en een echte valpartij viel het kwartje: het is autorijden op een fiets. Dus ruim voor de bocht of een kruising stop ik met trappen en breng ik de ondersteuning naar beneden. Na de ‘hindernis’ schakel ik dan weer op. Op die manier hoef ik niet zo hard te remmen om te stoppen en schrikken de andere verkeersdeelnemers ook niet zo van me.’ De valpartij viel trouwens mee: door te hoge snelheid gleed haar voorwiel weg in het grind waardoor ze viel en haar fiets bovenop zich kreeg. Ze hield er alleen een paar blauwe plekken aan over.

Onbegrip

Opvallend in de reacties op Facebook is dat er veel onbegrip tussen de verschillende groepen fietspadgebruikers bestaat. Schreeuwende wielrenners, appende scholieren, slechthorende ouderen, scheurende scooters – elke groep krijgt er online van langs. Gelukkig zijn er ook genoeg tegengeluiden: mensen die vinden dat veilig verkeer vooral aan onszelf ligt – we houden het leuker én veiliger als we wat meer rekening houden met elkaar.


Gerelateerde artikelen

Elektrische Fietsen

Tien tips om diefstal van je e-bike te voorkomen

Onlangs luidden verschillende fietsverzekeraars de noodklok: vanwege het toenemende aantal diefstallen van e-bikes zullen de premies voor fietsverzekeringen gaan stijgen. Niet zo vreemd nat…

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes door Drenthe

Drenthe is een van de echte fietsprovincies van Nederland. Het gevarieerde landschap zorgt ervoor dat fietsers hun hart kunnen ophalen. We selecteerden drie bijzondere fietsroutes door deze…

Nieuws

Afstappen! U fietst te hard!

Stop! U gaat te hard! De politie worstelt met een duivels dilemma: moeten e-bikes die harder rijden dan 25 km/u wel of niet op de bon worden geslingerd? Of wordt daarmee een veelbelovend, m…

Nieuws

Fietsen naar Santiago de Compostela: Het huishoudboekje

Fietsen naar Santiago de Compostela kost geld, maar hoeft niet per se duur te zijn. Het gaat erom wat u wilt. De vermoeide benen op een comfortabel matras of is een campingmatje ook prima…