Logo Fietsen123

Nieuws

Verplichte fietshelm voorkomt veel letsel

donderdag 14 februari, 2008

Als alle basisschoolkinderen in Nederland een helm zouden dragen op de fiets, zouden er ieder jaar honderden ernstig gewonden minder vallen. Een landelijke draagplicht vermindert de kans op ernstig hoofd- en schedelletsel met 10 tot 20 procent Doden en gewondenDat blijkt uit een analyse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld zeventien kinderen als gevolg van een fietsongeval, met name kinderen in de leeftijdscategorie tussen 4 en 8 jaar. Gemiddeld 8.300 kinderen van 5 tot en met 12 jaar belanden op de spoedeisende hulp na een fietsongeluk. En nog eens achthonderd moeten langere tijd worden opgenomen. In bijna eenderde van die gevallen gaat het om ernstig hoofd- en schedelletsel, blijkt uit het Letsel Informatie Systeem van de stichting Consument en Veiligheid. Kinderen die bij een fietsongeluk betrokken zijn, lopen vaker hoofdletsel op dan volwassenen. Ze hebben relatief een groter hoofd en bovendien zijn hun nekspieren minder ontwikkeld.

CongresOnder hersenchirurgen en kindertraumatologen klinkt de roep om de fietshelm voor kinderen te verplichten. Kindertraumatoloog William Kramer van het UMC Utrecht organiseert dit jaar een congres over het onderwerp. Tegenstanders van draagplicht vrezen dat bij invoering fietsers hun rijwiel massaal laten staan. De helm is in Nederland weinig populair. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat voelt vooralsnog weinig voor een draagplicht. Op aandringen van Tweede Kamerlid Roefs van de PvdA bekijkt minister Eurlings of hij een campagne begint om het dragen van de fietshelm op vrijwillige basis te promoten.

67.000 fietsersIn totaal belanden jaarlijks in Nederland 67.000 fietsers op een spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis. Bijna een kwart loopt daarbij hoofdletsel op. Bij de meeste fietsongevallen is geen andere verkeersdeelnemer betrokken geweest.


Gerelateerde artikelen

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens de Consumentenbond

De Cortina E-U1 (N7) is door de Consumentenbond uitgeroepen tot ‘Beste Koop’. In Duitsland kreeg de fiets eerder al een dergelijk predicaat: het Duitse tijdschrift Bild benoemde de e-bike t…

Nieuws

Mobiele ouderen kwetsbaarder in het verkeer

Steeds meer ouderen blijven langer mobiel en actief. Mede door de komst van de elektrische fiets is het aantal oudere fietsers enorm toegenomen. Daarnaast worden ook nog eens meer kilometer…

Nieuws

Friesland en Zeeland beste fietsprovincies van Nederland

In de tweejaarlijkse Kwaliteitsmonitor van het Fietsplatform zijn Friesland en Zeeland naar voren gekomen als de fietsregio’s van 2019. Maar ook de meeste andere provincies doen het goed. J…

Nieuws

Utrecht wil vijf extra OV-fiets locaties

De langdurige proef met twee OV-fietslocaties op straat is geslaagd. De gemeente Utrecht wil nog eens vijf extra locaties in de stad om de OV-fiets te verhuren. De gemeente en de NS zijn m…

Nieuws

De speed pedelec: regels op een rij

De regels rond het gebruik van een speed pedelec zijn de afgelopen jaren steeds veranderd of aangevuld. Ook vanaf 2018 gelden er weer nieuwe regels. Kun jij het nog volgen? Fietsen123 zet d…