Logo Fietsen123

Nieuws

Verplichte fietshelm voorkomt veel letsel

donderdag 14 februari, 2008

Als alle basisschoolkinderen in Nederland een helm zouden dragen op de fiets, zouden er ieder jaar honderden ernstig gewonden minder vallen. Een landelijke draagplicht vermindert de kans op ernstig hoofd- en schedelletsel met 10 tot 20 procent Doden en gewondenDat blijkt uit een analyse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld zeventien kinderen als gevolg van een fietsongeval, met name kinderen in de leeftijdscategorie tussen 4 en 8 jaar. Gemiddeld 8.300 kinderen van 5 tot en met 12 jaar belanden op de spoedeisende hulp na een fietsongeluk. En nog eens achthonderd moeten langere tijd worden opgenomen. In bijna eenderde van die gevallen gaat het om ernstig hoofd- en schedelletsel, blijkt uit het Letsel Informatie Systeem van de stichting Consument en Veiligheid. Kinderen die bij een fietsongeluk betrokken zijn, lopen vaker hoofdletsel op dan volwassenen. Ze hebben relatief een groter hoofd en bovendien zijn hun nekspieren minder ontwikkeld.

CongresOnder hersenchirurgen en kindertraumatologen klinkt de roep om de fietshelm voor kinderen te verplichten. Kindertraumatoloog William Kramer van het UMC Utrecht organiseert dit jaar een congres over het onderwerp. Tegenstanders van draagplicht vrezen dat bij invoering fietsers hun rijwiel massaal laten staan. De helm is in Nederland weinig populair. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat voelt vooralsnog weinig voor een draagplicht. Op aandringen van Tweede Kamerlid Roefs van de PvdA bekijkt minister Eurlings of hij een campagne begint om het dragen van de fietshelm op vrijwillige basis te promoten.

67.000 fietsersIn totaal belanden jaarlijks in Nederland 67.000 fietsers op een spoedeisende hulpafdeling van een ziekenhuis. Bijna een kwart loopt daarbij hoofdletsel op. Bij de meeste fietsongevallen is geen andere verkeersdeelnemer betrokken geweest.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gelderland fietsprovincie van het jaar 2016

De meest aantrekkelijke fietsprovincie in 2016 voor de Nederlandse recreatieve fietser is Gelderland, gevolgd door Drenthe en Noord-Brabant. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van Fietsen…

Nieuws

Nederlander speelt bewust met leven in het verkeer

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer gevaarlijk is. Toch gebruiken ruim zes op de tien Nederlanders hun telefoon weleens in het verke…

Nieuws

E-bike makkelijk op te voeren tot trapraket

Vroeger was het de bromfiets, nu de elektrische fiets die opgevoerd wordt. Steeds meer jongeren veranderen de populaire e-bike in een trapraket op wielen. De e-bike wint aan populariteit, o…

Nieuws

De fiets: één en al vrijheid en blijheid

Na de auto vinden Nederlanders de fiets het meest comfortabele ververvoermiddel. 60 procent van hen beoordeelt de fiets met een cijfer van een 8 of hoger. Dat blijkt uit een onderzoek onder…

Nieuws

Fietsen bij de buren: dit zijn de regels

Nederland heeft de meest prachtige fietsroutes, maar soms wil je weleens iets anders. Dan is fietsen bij onze naaste buren ideaal: op één dag uit en thuis en toch even helemaal weg. Hoewel …