Nederland domineert top tien 'Beste Fietssteden'
Het Nederlandse verhuisplatform ScanMovers heeft een onderzoeksrapport gepubliceerd met de 100 beste fietssteden ter wereld. Drie Nederlandse steden hebben een plekje in de top tien. Voor h…
Nieuws
Friday 6 February, 2015
Het aantal verkeersdoden in Nederland moet flink omlaag. Om dat doel te bereiken moeten er een aantal impopulaire maatregelen worden genomen, zoals de verplichte fietshelm en meer snelheidscontroles. Dat zegt de ANWB.
De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen moet maatregelen nemen om het aantal verkeersdoden onder de doelstelling te krijgen. In 2013 waren er nog 18.800 verkeersgewonden, dat aantal moet volgens de doelstelling van de minister naar minder dan 10.600 in 2020. Die doelstelling is alleen haalbaar als er drastische maatregelen worden genomen. Dat concluderen de ANWB en onderzoeksbureau SWOV naar aanleiding van hun onderzoek.
Vandaag presenteren beide organisaties een rapport met daarin 18 maatregelen, die moeten leiden tot de gewenste daling van het aantal verkeersgewonden. Deze maatregelen zijn onder meer het invoeren van de fietsershelm voor kinderen en ouderen, meer snelheidscontroles en verdubbeling van de handhaving op alcohol in het verkeer en het alcoholslot. Met één maatregel komen we er volgens de ANWB niet. Alleen een combinatie van maatregelen kan tot de doelstelling in 2020 leiden en veel leed voorkomen.
Al in april 2013 was er de campagne "Gebruik je kop, helm op" voor het dragen van een helm door 55-plussers op de fiets. Het doel was ook toen al om het aantal oudere fietsers dat op de Eerste Hulp terecht kwam te verminderen. Tot veel meer gehelmde oudere fietsers heeft het nog niet geleid.
Wat vindt u? Is het een goed idee dat senioren verplicht een fietshelm moeten dragen?