Logo Fietsen123

Nieuws

Verkeersveiligheid Vlaamse fietsers volop actueel

vrijdag 24 april, 2009

De verkeersveiligheid van fietsers in Vlaanderen staat op dit moment volop in de belangstelling. Zo vraagt de Fietsersbond om concrete maatregelen na twee dode-hoek-ongevallen in Brussel en Oostende. Het BIVV publiceert twee nieuwe publicaties voor jonge fietsers. En de KULeuven ontwikkelde een speciale website om jonge fietsers beter risico's te leren inschatten. Dode hoek ongevallenDe Fietsersbond is heel boos. Dinsdag kwam in Brussel een fietster om in de dode hoek van een vrachtwagen. Woensdag gebeurde hetzelfde in Oostende. "Hoelang blijven vrachtwagenconstructeurs en overheden deze menselijke drama's aanvaarden als 'collateral damage'?", vraagt de bond zich af. "(Hoog)technologische oplossingen zijn voorhanden. Alleen wordt elk nieuw voorstel, elk nieuw concept in vraag gesteld. Of sensoren of andere technologische hulpmiddelen dé mirakeloplossing zullen zijn, weten we niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar niets doen is alvast geen alternatief. De dodende hoek moet weer dringend een politieke prioriteit worden", aldus de hartekreet van de bond. Het wijst op "systemen die de chauffeur waarschuwen via sensoren die een biepgeluid geven in de cabine als er rechts van de vrachtwagen 'iets beweegt' (dat kunnen zowel bewegings- als warmtesensoren zijn of een combinatie ervan). Een nog eenvoudiger middel: een doorzichtige deur aan de rechterflank (zoals in bussen), dan ziet de chauffeur op zijn minst al direct rechts van de cabine of er een fietser staat. In Japan kreeg een uitvinder het zelfs voor elkaar om alles wat zich rond de cabine afspeelt te projecteren op de binnenzijde van de cabine, zodat de chauffeur werkelijk alles ziet. En zo zijn er nog tal van technologische oplossingen voorhanden of te bedenken".

DriesporenbeleidDe Fietsersbond pleit al jaren voor een driesporenbeleid om de dodehoekproblematiek aan te pakken: 1.Onderzoek naar en implementatie van nieuwe technologische hulpmiddelen, 2. Aanpassingen van de bestaande infrastructuur (o.a. het scheiden van fietsers en vrachtverkeer op de openbare weg) en 3.Educatie en sensibilisatie. Samen met transporteursvereniging SAV stelde de Fietsersbond twee weken geleden haar nieuwe sensibilisatiecampagne ‘Goed Gezien?’ voor, die fietsers duidelijk moet maken waar de gevaren van de dode hoek zitten zodat ze zich preventief kunnen opstellen in de buurt van vrachtwagens.

Twee nieuwe publicaties voor jonge fietsersHet BIVV lanceert twee nieuwe publicaties voor jonge fietsers. Deze zijn bestemd voor kinderen vanaf 10 jaar. Het zijn de de brochure 'De knappe trapper' en de folder 'Trap veilig en knap'. Fietsen in het verkeer houdt namelijk, aldus het BIVV, meer in dan enkel je stuur vasthouden en rechtdoor rijden. Om een veilige fietser te worden, moeten kinderen de verkeersregels kennen, gevaren leren inschatten en snel kunnen reageren. De brochure 'De knappe trapper' legt de belangrijkste verkeersregels voor fietsers uit aan de hand van vele foto’s en tekeningen. Ze geeft jonge fietsers ook tips om op een preventieve manier te fietsen. Kortom, alles wat je als knappe trapper moet weten om veilig door het verkeer te fietsen. De folder 'Trap veilig en knap' vat kort de belangrijkste verkeersregels voor fietsers samen en geeft tips voor een preventief fietsgedrag. Met beide publicaties wil het BIVV jonge fietsers voorbereiden op een autonome en verantwoordelijke deelname aan het verkeer.OefenenOm echt 'knappe trappers' te worden moeten kinderen uiteraard oefenen in de praktijk, eerst in beschermde omgeving en later in het echte verkeer. Voor wat betreft het praktische luik van het leerproces bestaan reeds twee andere publicaties: 'Meester op de fiets' voor leerkrachten en animatoren en de brochure 'Kinderen op de fiets' voor ouders. Al deze publicaties kunnen gratis gedownload worden via de website www.bivv.be. Ze zijn ook verkrijgbaar in gedrukte versie bij het BIVV. De folder is gratis (excl. verzendingskosten vanaf 2e exemplaar). De brochure 'De knappe trapper' kost € 3.

Website: Kijk uit op de fietsAan de KULeuven werd onder leiding van professor Jan Pauwels de vorige jaren onderzoek gedaan naar de gevaarherkenning van jonge fietsers. Aansluitend werd i.s.m. het BIVV een online programma ontwikkeld, om jonge fietsers( 10 tot 14 jaar) te leren beter risico's in te schatten t.g.o. personenwagens, bussen en vrachtwagens. Op de website www.kijkuitopdefiets.be kunt u het interactief programma zelf bekijken en uitproberen.


Gerelateerde artikelen

Nieuws

Geen scooters, maar e-bikes in het straatbeeld van de toekomst?

In de toekomst zijn scooters verleden tijd en rijdt de jeugd op een e-bike. Dit wordt bevestigd door één op de vijf Nederlanders, die denken dat e-bikes scooters gaan vervangen in de toekom…

Nieuws

Hoe houdt u de accu van uw elektrische fiets gezond?

Het opladen van een elektrische fiets lijkt simpel, maar toch zijn er een aantal zaken waarmee u rekening kunt houden om de levensduur van uw accu te vergroten. Fietsen.123 geeft een aantal…

Fietstest

De beste e-bike van 2018 volgens de Consumentenbond

De Cortina E-U1 (N7) is door de Consumentenbond uitgeroepen tot ‘Beste Koop’. In Duitsland kreeg de fiets eerder al een dergelijk predicaat: het Duitse tijdschrift Bild benoemde de e-bike t…

Nieuws

Drie mooie fietsroutes via knooppunten in Overijssel

In Overijssel is veel afwisseling te vinden. Gebiet van open water en moerasbos in Nationaal Park De Weerribben-Wieden, fiets langs en vaar over de IJssel of een mooie bosrijke tocht door T…

Nieuws

Kom verder met je accu!

Verreweg de meeste vragen over de e-bike gaan over de accu en het bereik. Waarom haalt de een rustig tachtig kilometer op een accu terwijl de ander - met precies dezelfde fiets en accu - ni…